Kennel Engsboda

Alla inlägg den 2 juli 2011

Av Tina Engström - 2 juli 2011 20:55

Idag har jag och Triss varit med på "Paw of Swedens" Mocktrail. Ett Mocktrail är alltså som ett A-prov, men på dummies. Bedömningen är densamma. Det går till så att 4 hundar är under bedömning samtidigt, 2 för varje domarpar idag. Man går då "på linje" med "sina domare",apporter faller och man apporterar i turordning. Missar en hund,kan nästa hund få gå på samma apport tex. Det gäller att, som förare, vara vaken och "markera" lika mycket som hunden. Markeringar varvas med Dirigeringar.Svårighetsgraden varierar också. Det gäller att ha en stadig,lydig, duktig markör   Hundarna som inte är under bedömning, går i en klunga bakom.

Eftersom solen lyste starkt i morse, började jag med att stanna, på väg till samlingen, och bada Triss.Väl framme drog vi stnr 8, ett bra nr, inte för lång väntan, men tid till att "titta lite" först. Det var 24 hundar med, 3 "Flattar", 2 Golden och 19 Labradorer.

Triss första uppgift var en ganska kort apport i högt gräs, hon såg tyvär inte det kastet, men med min hjälp kom den in. Efter en stunds vila i klungan, var det dags för apport nr2, för det andra domarparet, där fick vi en lång markering som hon fixade kanonfint   

Efter att alla hundar fått 2 apporter var det lunch. Sen meddelade de vilka som gått vidare i tävlingen. 14 hundar var kvar till "andra omgången", varav vi var en av dem, kul! Vi forsatte "gå på linje" i den 28 gradiga värmen   , Triss första apport blev nu en lång dirigering, där man "tappade" hunden pga vegitationen, men den löste hon SUPERFINT !! Efter lite väntan fick vi då en, till synes enkel apport, men eftersom vi fick vänta med att ta den markeringen, medans en annan hund dirigerades, tappade Triss lite fokus på den, apporten låg dessutom bara 5m från en skytt, fick iallafall in den med min hjälp. Jag tyckte där att hon var lite ohörsam på mina signaler   

När alla 14 hundar fått 2 apporter, var det paus och "Domarkonferens" igen. La Triss i bilen och kände mej rätt nöjd ändå, att hon gjort ett hyfsat jobb.

Dröm om min förvåning, när de räknade upp de 6 hundar som gått till Final och VI var med, 5 labbar åsså VI   

Det var bara att hämta hunden och "ladda om"   De var då jättesnälla och ställde upp oss på en linje,alla 6, i skuggan. Medans de hade en "drive" i en skogsdunge, ca 50 m ut från oss. ( de skuter och kastar en massa apporter, domarna vill här se att hundarna kan förhålla sig lugna och tysta) 1a hund fick sen en dirigering 45grader åt sidan,vi var nr2 och jag fick då skicka ut Triss på sök mot dungen, 2 av domarna + ett gäng funkisar stod då kvar där (de hade då, fick vi höra sedan, plockat upp alla apporter utom 2) Hon var då "lite seg" att få ut i området,var lite "frågande" till en början, men hämtade in sina 2 sökapporter, därefter fick vi en lång dirigering, som hon löste bra   

Efter att alla 6 gjort sitt jobb, var det bara att vänta på prisutdelningen. Vi blev naturligtvis inte bland "topp 3" efter ett lite "oinspirerat" sök, men vi blev delad 4a (tillsammans med Lena Bratsberg och Bengt Bernas) med CK kvalite' enligt Domarna   Är JÄTTENÖJD med vår prestation i värmen. Duktiga Triss som gör mej så stolt, att kunna slåss bland "gräddan" av jaktfolket gång efter annan, jag kan inte förstå varför folk envisas med att fråga "när ska DU skaffa en labrador då ? " ALDRIG,så länge jag kan "slåss" med mina långhåriga kramgoa hundar    


                                     Söta, goa, duktiga Triss   

Hade inte haft telefonen med mig på hela dagen, så blev glatt överaskad när jag hittade ett meddelande från Cecilia att Melvin, E. Toulose Lautrec blivit 4 BH i Rottneros med Res-Cert !! Tack för att du håller honom i så fin kondition och visar honom så fint   

  Kritik: "Helt igenom en maskulin hane av excellent typ. Maskulint huvud med utmärkta linjer, utmärkt rygglinje, välvinklad.Tar ut sitt steg till fullo. En förnöjelse att titta på honom både stående och i rörelse. Visas i utmärkt kondition"

Har egentligen en Lydnadstävling i Nynäshamn imorgon, på "programmet". Vi hade ett Lag med i Cupen. Men eftersom Elliot är halt, har skurit upp en trampdyna, och Triss gått rätt hårt idag, väljer jag att avstå. Vi tar igen det nästa helg istället. På vår Turne' har vi då Lydnad på fred, Utst på lö, WT på sö dessutom fyller mamsen 70 år, allt i Gävle/Bollnäs trakten. Det gäller att vara med på det mesta på så kort tid som möjligt   

Eftersom det "strular" så mycket med min Hemsida, har jag beslutat att göra en ny,en enklare, som jag kan sköta själv. Den är än så länge under "uppbyggnad" och kommer i slutändan att heta "engsboda.se", men än så länge heter den "www.123minsida.se/engsboda"

Stort TACK till Lotta Luciani som skött min nuvarande sida i flera år   


 


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards