Kennel Engsboda

Alla inlägg under januari 2011

Av Tina Engström - 23 januari 2011 19:18

Hejsvejs!

Idag har vi varit och sprungit vänstervarv i Strömsholms ridhus. Ett helt gäng av mina Engsbodare var med. Blandade resultat blev det   Bäst gick det för Elliot (E.Pink Panther) han blev 3BH med Res-Cert (nyligen fyllda 1år)   Han är helt underbar att visa upp, springer som den värsta travhäst, kul. Bra gick det även för "mamma" Tuva (E.Marie Antoinette)  3a i Jkk med CK, syrran Coco ( E.Mellow Yellow) Exellent och 4a i Junkk, Elton (E.Rock and Republic) Exellent och 3a i Ökk    För er andra är det bara "På't igen som gäller   


Jag hade även med min Mascot (A.Teachers Nightmare) Exellent och 3a i Jkk och ,numera Tommys, Yra (A. Pause for Applause) 2a BT Res-Cert och BIS Jakt !! Tack till Ragnhild för handlinghjälpen   


  

Elliot  " Mkt väl hopkommen hane, vackert huvud, trevligt uttryck,Utm hals/ Överlinje, Välformad bröstkorg, Utm ben o tassar.Korrekta vinklar runt om, rör sig med utm effektivitet, utm päls"     

 

Stort TACK för trevligt sällskap i Strömsholm!   

 

På tisdag är det tillbaka in i ridhus, men då gäller det att få 1åringarna att inte trava på så fort i Linförigheten och att skilja på ligg o stå under gång. 

Herregud, bara 2 veckor kvar till Rättvik

Av Tina Engström - 16 januari 2011 22:45

Imorgon fyller Färgkullen 1 år, herregud vad tiden går fort ! HURRA HURRA för er alla sötnosar   

                                Hela gänget när de var 4 mån !    


Igår var det 1års Kalas hemma hos mej i Boda, 6 av 9 "Färgvalpar" var med. Vi började med en liten Jaktstig i skogen, så "Kennelmamman" fick se om Mattar och Hussar hade lärt sig något under året    Elliot fick gå som "föråkare" och visa hur det hela var tänkt att gå till   

 Det började med en liten transport, sen ett sitt kvar medans föraren gick iväg 40-50m. Efter det fick man kalla in sin hund. Därefter ställdes en dummy i snön och ekipaget fick gå en transportsträcka igen. En enkelmarkering kastades,som hunden fick hämta. Sedan var det helt om och Linjetagsskick på den tidigare ställda dummyn. En liten närsöksdummy skulle sedan hämtas in, sen var det ett vanligt sök, där man valde själv hur många dummy hunden skulle få hämta. Det hela avslutades med en Markering, men där föraren fick hämta apporten själv, medans hunden satt kvar.


  

       Kennelmamman för protokoll


           Tommy med Coco drog "spiken" i lottningen


  

              Coco i full fart hem med dummyn...........


       .........och lämnar snyggt och prydligt till Tommy.


   

         Caro och Rosa i ett fint Fotgående  


                                    Full fart hem till matte Caro  


        Rosa med en "Sökdummy" efter ett snabbt upptag i snön 


                         Elton i fin kontakt med husse Lars  


                                Lars skickar på Linjetaget  


  

                       Bonzo i full fart mot husse Bengt 


Efteråt gick vi in, tände en brasa, åt middag och hade en Jättetrevligkväll                  

Ett STORT TACK till mina underbara valpköpare, ni är så duktiga med era hundar   Det kommer att bli ett roligt 2011,med Farttest, Unghundsderby, Flatfestival och Flatmästerskap bla. Förstår att ni tycker att även jag behöver få lite "skäll" av nån istruktör också, med tanke på presenten   JÄTTETACK allihopa!!


Alla bilder är tagna av Caro och Carl, tack för det ! Tack även till Ida för hjälpen med kast mm.



Av Tina Engström - 7 januari 2011 17:12

   Hej!

Jag som normalt brukar försöka se nåt positivt i allt, känner mej lite nere just nu. Skulle önska att det bara fanns Maj och September i almanackan    Efter 2veckor utan "Hundbil" (min är på verkstad), låst till promenader,skidåkning,snöskottning och lydnadsträning på begränsad yta, snö överallt, känner jag lite frustration över vår planerade Lydnadsdebut för Elliot och Farin i Rättvik om en månad. Tanken är ju också att Triss ska göra sin "Comback" där. De har 2 dagars tävlingar i en jättefin körhall och vi har varit ett helt gäng som åkt upp flera år i rad.Planen är även det i år.Men jag hoppas få tillbaka bilen senast på tisdag, då är det "järnet" som gäller, Farin och Elliot har inte ens tränat i ett Ridhus än, med alla dess lukter....... Ja,ja vi får väl se det som en Utmaning, som allt annat   

Det enda positiva, försöker att se nåt, är att hundarna får verkligen använda sina näsor och vara noggranna när de letar bollar i djupsnön. Hoppas det håller i sig på markeringar och närsök i vår.

Försöker även skriva färdigt mitt Kompendium angående Retrieverträning, men det är lite svårt att få med alla detaljer, så det blir förståeligt   


Glädjande i "eländet" är iallafall rapporterna jag får från Trissvalparna som flyttat, alla mattar/hussar är jättenöjda.De är jätteduktiga på att rasta sig utomhus, kontaktiga och nyfikna. Jag kan ju även se till mina två "skruttar" som bor kvar hos mej. De är så mysiga, tar spontankontakt ofta ute och inne. Har även fattat lite att de heter Keno och Joker, båda två kommer/lystrar till båda namnen , får väl "reda ut" det så småningom  "Lurar" in dem i position på vä sidan och testar även lite ligg.Kastar även ut lite torrfoder, som de "söker" efter, lägger även där på närsökskommando redan nu. De har tidigt upptäckt att den där "Tvåbeningen" är viktigare än allt annat, för hon har alltid ngt ätbart att erbjuda till en matglad valp   


  

                                                  "Fin Kontakt"


Tanken är ju att jag ska hitta ett hem till Joker, men han är så mysig, så det är ingen brådska   


Fick idag en sån fin bild från Emma, som har en bror till Triss. Blev då lite nostalgisk, jag bygger ju egentligen min Kennel utifrån min älskade Bingo (Almanza Napoleon Bonaparte). Till skillnad från alla andra, som oftast bygger på en tik, så är han min "Stomme" i Kenneln (Triss, Elliot,Farin och Keno har alla honom i släkten)  och han har lämnat så fina & duktiga avkommor med olika tikar i andra Kennlar. I min första kull, med Julia (CH Almanza Pleasure N,Play) är 5 av 9 meriterade på B-prov ( 4st 1a pris i NKL 1st 2a pris) 4 har även CK på Utst.Av Triss kullsyskon är det också 5 st som har jaktmerit, flera har också CK och meriter från lydnadsplan. Melvin (E.Toulose Lautrec) har under året blivit pappa några ggr och min egen kull under Tuva (E.Marie Antoinette) ger nu en andra generation, ska bli spännande att se vad det blir i framtiden   

          Min "Prins" Bingo    


  

             "Krut" , Bez-Amis I'll get there First, ägare Emma Jörgensen


  

       "Keno" ,  Engsboda Rider of the Storm , ägare Tina E


Ser nu framåt, mot en bra lydnadsträning med Engsbodas Rättviksekipage imorgon och min bil tillbaka, senast tisdag ! Vi har även ett Födelsedagskalas nästa lördag, Tuva barnen blir 1år den 17/1    ! Kram på er alla!





Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards