Kennel Engsboda

Alla inlägg under december 2012

Av Tina Engström - 21 december 2012 19:36

Efter att ha ”tjatat” lite, på den ansvariga för de praktiska proven, ringde hon äntligen i måndags och frågade om jag ville åka till Kristianstad. Absolut!! svarade jag och bokade genast sängplats på Vandrarhemmet i Bromölla. Bestämde mej för att inte säga ngt till någon innan. Ägnade månd kvällen åt att kolla statistik,försöka få koll på vad man ”fick göra” o inte mm. Har ju inte gjort ngt Praktiskt Prov innan. Blev inte så mycket klokare, men liiite lugnare, när jag insåg att det var fler än en hund, som fått göra om sitt Prov   

På onsdagen styrde jag kosan söderut, missade att svänga av vid Markaryd, så det blev en extra sväng innan jag kom fram till Bromölla. Passerade vårt kommande samlingsställe på vägen och kände mig lugn, att jag visste vart jag skulle på morgonen. Väl framme visade det sig att jag fått en hel stuga för mej själv, skönt eftersom hela ”ligan” hade fått åka med. Efter lite middag och tv,somnade jag faktiskt ganska snabbt. Upp i ottan, för att hinna gå en rejäl promenad med alla hundar. Jag visste ju att det skulle bli en lång dags väntan för dem sedan.

Lyckades köra lite fel i Bromölla och den lilla tidsmarginal jag hade åts snabbt upp. Superstressad och nervös ”sladdade” jag i alla fall in på Mötesplatsen, med 2 min tillgodo. Jaja, jag vet att det är typiskt mej   

Där möttes jag av Domaren Sören Svärd och Bosse Ferm. Vi körde sedan i karavan till gården, där jakten skulle vara.

När alla skyttar,hundförare och Jaktledaren var på plats,åkte vi till Jaktmarken. Jag berättade för Sören att Triss aldrig varit på Fasanjakt, han såg lite skeptisk ut och sa att det kan vara lite ”hetsigt”, men att jag skulle ta det lugnt. Det var bara Triss, som var ”Provhund”, så Sören tog med sin labbe, som ”störning”. Det ingår att man ska prövas i att jobba nära minst en hund till.

Vi ställde upp oss i skogskanten, med ett stort fält i uppförsbacke framför oss. Där ställdes 7-8 skyttar ut. 4 personer började sedan att ”tjoa o klappa” i Majsfältet ovanför  Det hände inte så mycket på ca 10min, men SEN kom Fasanerna flygande, lågt som sjutton tyckte jag,som är van vid änder. Det sköts fåglar som ramlade överallt, på långt avstånd och precis bredvid oss. Hej o hå    Fick skicka Triss på några fåglar, men mesta tiden fick hon sitta.Fåglarna kom i flera omgångar och skyttarna gjorde ett bra jobb. Efter att de slutat skjuta, fick jag skicka ut Triss på eftersök på en skadad fågel, tillsammans med Sörens labbe + några hundar till. Lyckan var stor när hon kom med den, långt bort från vasskanten, bakom skogen. Kände mig lite lugnare…    

På nästa ”uppklapp” fick vi stå i skogsterräng, bakom några skyttar. Vi stod nog stilla och lyssnade på ”tjoanden” från Drevfolket i en halvtimme, innan första fågeln sköts, Triss skötte sig såååå bra, svalde lite emellanåt, men satt helt tyst och stilla. Det sköts sedan en hel del fågel, fick skicka Triss flera ggr, tyvär hann andra hundar före henne på 3-4 apporter, men jag kallade då bara in henne, fick då visa att det också fungerade    Hon hämtade iallafall några stycken,både på markering och dirigering. Efter avslutat skytte, fick vi gå fram en bit och skicka ut på eftersök, Triss hittade då en fågel direkt, som skytten hade "glömt". Alla trodde sedan att det var tomt, men jag fick skicka Triss igen, tillsammans med några andra hundar. När alla hade "gett upp" och var på väg därifrån, kom Triss med ytterligare en Fasan, duktig tjej   

Efter en liten paus, fick vi sedan gå med i ”drevet” genom skogen, herregud vilken prövning!!! Precis framför mej gick en tjej med spaniel och sökte/stötte, bakom gick Sören med sin hund, på båda sidorna gick det skyttar som tjoade/ klappade och framför oss myllrade det av springande Fasaner!!! Rätt var det var flög några upp och sköts, Triss fick ömsom apportera,ömsom vara passiv. Jag var helt svettig, när de återigen blåste av ”skyttet”, puh!!

Vi körde lite eftersök i skogen, efter de sista fallna fåglarna.

Vi avslutade sedan med att stå ute i kanten på ett fält, där det bara föll några få fåglar.

Sören tog sedan mej i hand och Gratulerade till en väldigt stadig,tyst och duktig Jakthund !!! WOW min ÄLSKADE lilla tjej   , du är helt underbar att ha med sig i alla situationer, vad hade jag att vara nervös för ?? Min första JAKTCHAMPION, hoppas inte den sista      Men jag tror inte jag kommer att utsätta ngn mer hund för Fasanjakt för första gången, när det gäller så mycket


 

                   SEJCH NJCH SELCH SEUCH SEVCH Lp2 Bez-Amis First Last and Always, "TRISS"   


Stort TACK för alla Gratulationer!! En JÄTTEKRAM till Uppfödarna Bittan & Bert!!

Nu åker skumpan fram  !!!!!


Av Tina Engström - 16 december 2012 17:10

Detta år har varit, som helhet, ett riktigt bra år på Tävlingssidan.Jag har inte riktigt hunnit med allt som jag tänkt, med mina hundar. Men jag sätter upp nya höga mål för 2013 och hoppas hinna med det mesta   

Sammanfattande resultat för alla!


Mina Hundar:

JULIA: BIS Veteran, frisk o glad

TRISS: SEVCH,SEUCH,SEJCH,NJCH, GK högre spår x flera, Dualmästare FF Östra.

ELLIOT: SEUCH, 2 x 1a pris ÖKL B-prov,2a ÖKL FM, Valpkull Kennel Oakshoots.

FARIN:  2 x 1a pris ÖKL B-prov

KENO: 1a pris NKL B-Prov, 1a pris LKL1


ENGSBODA Hundar:

TUVA, E.Marie Antoinette : 2 x 1a pris ÖKL B-prov, 90p EKL C-prov, 3a ÖKL FM, LP1,Trippelmästare FRK Östra

ZACK, E.Claude Monet : 2a plac 74p NKL C-prov

CELINE, E.Celine Dion : 2 Cert Utst, SEVCH

ELTON, E.Rock and Republic BIR Utst FRK Ö, 76p WT NKL

MOSSA, E.Clockwork Orange 1a NKL B-prov, Vinnare NKL FM, 99p C-prov NKL.

ELTON, E.Blue Moon 2 x Cert, 2 x BIR, BIS SSRK, 1a pris LKL1, SEVCH

ROSA, E.Green Peace 1a pris LKL1

COCO,E.Mellow Yellow SEVCH

TEA, E.Storm in a Teacup 1a pris NKL B-prov, 83p ÖKL WT, Klassvinst  CK Ukl, 1a pris LKL2.

FLAX, E.Lunar Storm 3e pris LKL1

DUSTY, E.Desert storm 3e pris NKL B-prov, 3e pris LKL1


Ett stort TACK till alla mina underbara valpköpare!!Detta gäller även er alla som inte tävlar, ni som tar såå bra hand om ”mina barn”!

Jag VET att de har det BÄST hos er ! Stor KRAM och LYCKA TILL 2013, oavsett vad ni tar er för. Må alla ha hälsan och vara lyckliga !



KRAM Tina!   



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards