Kennel Engsboda

Alla inlägg under februari 2012

Av Tina Engström - 25 februari 2012 20:36

Efter urladdningen i Rättvik, har motivationen gått lite på lågvarv. Har anmält Keno och Elliot till nya tävlingar, men väntar i första hand på att tjejerna ska börja löpa.Framförallt vill jag att Farin börjar, som ska paras på det här löpet.

Hade faktiskt tänkt hinna med LKL3 med henne också, 30 dgr efter parning har vi på oss   

Våren känns som att den är i antågande, hoppas på snöfritt snart, så MH för en massa "barn" och Triss spårträning kan återupptas.

Året innefattar ju även Unghundsderby och Flatmästerskap, där vi redan fixat boendet   

Min plan i vår innefattar även start i NKL för Keno och i ÖKL för Elliot.

Har väl även en förhoppning om Kennelns första UtställningsChampion, men vi "bidar" vår tid till "passande" Domare   


Har faktiskt jobbat hårt med mig själv också, extra pengar via Ambulansjobb och Innebandydomare, dessutom har jag tagit bort 9kg av extra "ballast" på mej själv, sedan dec. Ska iväg på vårens Partyresa till Åland på torsdag, så ett par nya brallor ska inhandlas till veckan    

Här en härlig bild i snövädret!


 


Av Tina Engström - 6 februari 2012 10:42

I fredags var vi ett gäng hoppfulla lydnadsentusiaster som styrde kosan mot Rättvik. Sofia N och jag kom fram till stugan i god tid, hann både installera oss och rasta hundar innan det var dags för träning i Körhallen. Hade hyrt den 1 timme. Lite stressigt blev det att hinna "miljöträna" mina 4 hundar, men alla fick en liten stund iallafall. Tur att det är så stort, då vi var en hel hög med hundekipage.

Sen tillbaks till stugbyn,för "knytis", som vi hyrt en lokal till. 20 personer var vi sammanlagt !! Åt och drack en massa och hade "Peptalk" inför helgens tävlingar   

Lö morgon," upp med tuppen", möttes vi -25 ute, svinkallt ! Snabb rastning av hundarna, sen färd mot Ridhuset. Vi hann med ett par platsliggningar ute (korta) innan det var dags för lottning. Drog nr3 med Keno i LKL1.

Han kändes bra inför platsliggningen, lugn och fokuserad. La sig bra, men sedan gick först en hund till sin förare, då blev han väldigt intresserad och halsen blev lång. jag spännde blicken i honom och han la sig fint igen,sen sprang nästa hund till sin förare och då blev han väldigt orolig och började pipa. Låg ändå kvar, men vårt betyg sjönk till en 7a   

Uppvämningen inför programmet blev inte långvarig, då det var sååååå kallt. Började iallafall med en 10a på Tandvisningen. Linförigheten var okoncentrerad i början (mycket spånfläckar då de hade gjort iordning planen för Eliten också) , men han "tog sig" efter en stund, betyg 7, Läggande 8, Inkallning 9 , Stå 5 (gav DK m handen) Missade sedan att säga "apport", gav bara apporten till honom = 8 (var en 10 annars   ) Sedan sa jag tyvär ett lite hårt "stanna", vid hindret, så då blev han osäker och kom, Mespropp!!   Fick en 7a på helheten, "saknas utbildning på hund, kraftig förarhjälp".

Jag "klantade" alltså bort 22p, 130p och ett 3e pris blev resultatet, inte riktigt vad jag tänkt mej.....   


Men vi fick sedan glädjas åt en hel hög med fina resultat i "vårt gäng" !!

Karin & Tuva,Karin & Tea, Lotta Z & Lakka (Söklustens Rolls Royce Black Shadow) Anna Q & Ådi (Viltskräckens Ys Ådi) Emma Duvskog & Zingo (Björshults Velvet Star) och Lotta Källström & Viggo (Bez-Amis I'm a Hot One) tog alla 1a pris på sina hundar       


 

          Karin Cleeve & "Tuva" E.Marie Antoinette och Karin Wallen & "Tea" E.Storm in a Teacup    


Sen blev det en stunds väntan innan det var dags för mej att debutera i LKL3 med Elliot. Försökte "blåsa ur" honom lite inför Kvarmomenten, men kallt var det. Hade dragit nr 8 , dvs sist i klassen. Han skötte sig fint på Sitt i Grupp, (vågade inte titta på honom, med fasan att han skulle lägga sig) 10 i betyg, De hade alla 8 samtidigt, med den följden att på Platsliggningen fick han ligga längst bort i ridhuset,vi gick sedan framför alla hundar till dörren och ut. Hoppsan så svårt har vi aldrig tränat. Men E skötte sig bra, hade bara vridit lite på sig (hade då alla andra 7 i blickfånget) var sååååå nöjd med "prinsen" 9,5 fick vi   

Jag hann sedan studera de andra en bra stund innan det var dags att värma upp, så gott det gick. Men han kändes fokuserad och fin. Började ett av hans bästa FF, trots tidiga stegförflyttningar  och långsam marsch   9a fick vi !!! På sättande gick vi liite längre än tränat = 8 (sackade lite) Inkallningen gjorde han super, men "tjuvade" från min sida mot "bollen bakom", hoppsan = 7a, Vid rutskicket var det full fart ut till "trolig boll = en liten gul kon 5 m till vä om rutan   Fick sedan in honom i rutan, men han satte sig tyvär när jag var ca 5 meter ifrån = 0 (ja,ja det visste jag ju kunde hända) På hoppapporten missade han återhoppet, av ngn konstig anledning ?? 0a igen, Gjorde sedan en bra Metall = 9, på vittringen "gick han förbi" min apport, blev osäker, letade tillbaka och tog sedan kantpinnen tyvär = 0a, Avslutade iallafall med en hyfsad fjärr (har inte tränat det så mycket pga "uppsitten" i rutan) =7, han fick sedan 7 i Helhet, domaren tyckte att han var lite okoncentrerad. Det tyckte inte jag, han var sååå med mig hela tiden, försöker verkligen göra "rätt", men har inte riktigt kunskapen än, är så nöjd med hans attityd och att han orkar, trots uteblivna belöningar, min lilla prins Elliot   


Vi åkte sedan till stugorna och drack Champagne för alla duktiga hundar & förare, innan vi käkade Kinamat på Annas krog i Centrum. Eftersnack och pepping blev det i stugan sen, finns det hjärterum...... Lite sen kväll återigen   


Sö morgon var det inte lika kallt, -15, men lite snö och blåst. Ett gäng nöjda hejjare på läktaren, de som strök sina 1a pristagare, och ett gäng revanchsugna övade återigen Platsliggning utanför ridhuset innan samlingen. Lottdragning igen och Keno först ut, av mina hundar. Jag hade stnr 8, andra grupp i Platsliggningen. Var mest nöjd över att flera av de andra fått "kantplatser", och bekymrade mej inte över min placering. Hade Bonzo på ena sidan och en liten annan ras på den andra. Keno låg fint, till en början, fick sedan syn på den lilla till hö,började då "flirta" lite, jag spännde blicken i honom och då blev han lite osäker, luktade lite i marken, reste sig, gick fram emot mej långsamt och KISSADE lite på vägen, satte sig sen fint fot brevid mej, "Du är väl inte arg,"mamma" ?? Din lilla skit!! Som legat så fint alla platsliggningar på träning, med bara flattar, har sett för lite av andra raser tyvär, och var man en liten nyfiken hund, så får matte skylla sig själv, som inte insett det   (jag gick inte programmet sen)

Våra "grabbar" i gänget, som för första gången var på lydnadstävling fick hålla Engsbodafanan högst i  LKL1. De var så duktiga, lite orutin här och där men de fixade iallafall ihop varsitt 3e pris, Bengt & Bonzo (E.Black Velvet) blev 6a av 15 hundar   Lars & Elton (E.Blue Moon) tog ett 3e pris,ett stort "fall framåt" när det gällde Platsliggningen, från en 5a på lö till en 8a på söndagen   


Vi hade sedan paus, hann rasta hundar mm innan det var dags för lottning i 3an och ELIT. Fick stnr3 m Triss och 9 med Farin.

Började med Farins Sitt i Grupp, där hon satt "som ett ljus) = 10, på Platsliggningen fick jag DK på Uppsittet = 9,5.

Rusade sedan ut och tog Triss för hennes Gruppmoment = ingen bra förberedelse, hon la sig tyvär efter 1 min i Sitt i Grupp = 0, Låg bra sen = 10. Bestämde mej iallafall för att gå in och ha "lite kul" och se om hon var miljöpåverkad.

Hon gick riktigt bra i FF, lite brist här och där gav en 7a,körde sedan vidare i momenten, då hon kändes Kanonfin och bröt efter en bra Dir apport !!! Min tanke var inte att köra tävlingen fullt ut, eftersom -30p, inte ger ngn SM plats. Vi hade kul ,med bra attityd och var nöjda båda två efter det    


Gick sedan och förberedde Farin för start, hon kändes "taggad" och härlig   Började med en 8a i FF,tränger lite och lite ojämn i pos,samma dåliga framförning som Elliot för sättandet = 7, Gjorde ett bra ställande i inkallningen, dåligt avslut = 8,5 , gjorde ett rutskick som var 10,5 mässigt, full fart ut och "pangläggande" mitt i rutan !!! Men, men lilla Farin, man får inte ställa sig upp när matten vinklar vä, faaaan !! 0a blev den 10an. Eftersom hindret stod väldigt nära funkisarna, kastade jag lite snett och kort,försökte sedan peka lite på hemvägen, varvid hon sprang runt på andra sidan istället för att hoppa, klantigt av mej   =0a, vid metallapporten blev hon lite "mentalt trött" fick tillbaka lite "lekbeteende där = 6a, Fint letande i vittringen, men osäkert bollande på invägen = 7a, gjorde en fin fjärr, flyttade tydligen lite fram o tillbaka = 7a, fick sedan en fin 9a i Helhet, "mycket glädje,bra förarjobb med livlig hund". Tack för den!   Det räckte till ett 3e pris, trots våra två 0or.

Var Supernöjd med hennes attityd, så pigg och glad. Inte helt klar i momenten, men det visste jag ju innan.


PUSS på er alla mina underbara hundar, som alltid gör så gott ni kan, älskar er så mycket       


En stor KRAM till alla Valpköpare och vänner som förgyllt denna helg!! Ni är underbara, som följer med på mina "Upptåg" och hjälper varandra så fint    


Återigen ett stort GRATTIS till alla pristagare och till oss, som inte lyckades fullt ut, det är bara att komma igen !!

Det finns massor med nya tävlingar   




Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards