Kennel Engsboda

Alla inlägg under juni 2009

Av Tina Engström - 26 juni 2009 01:06

HejHopp!

I måndags, efter en helg med arbete, åkte jag och hundarna på besök till Hälsingland och mamma. Vi förenade naturligtvis "nytta med nöje" och passade på att lydnadstävla i Bollnäs också. Det var "regnet".......

Yra lyckades "skrapa ihop" till ett 2a pris i 3an och Julia ett 3e i Eliten, inte vad jag tänkt mej :-( Märkligt att det lyckades börja regna varje gång jag gick in på plan.Men vi hade trevligt hos mamma iallafall :-)

 På väg hem från tävlingen ringde de från Västerås BK och berättade att jag fick vara med på MH på to, om jag ville, med båda "småtjejerna". Hoppsan, akut fick jag fixa ledigt, eftersom jag skulle jobbat, men med en snäll arbetskamrat löste det sig.

Först ut, av tjejerna, var Camille. Startade med 4or i kontakten och leken.

På förföljandet var hon lite tveksam först(lydig) ,men sprang sedan, greppade dock inte "bytet", andra gången tyckte hon inte att det var så mycket att springa för = 3-2.På avståndsleken var hon rätt "avslagen", inga hotreaktioner, heller inget intresse av lek = 1or. På både Overall och "skrammel"  fick hon 1or. Ingen större reaktion. På "spökena" var hon lite farlig, stod framför mej och skällde med ragg på manken. Sedan behövde hon min hjälp för att lösa det = gick fram när jag stod framför spöket.Avslutade sedan med bra lek under skotten(4a) Fick en 1a på skott!

 Sedan var det Triss tur, hon startade lika bra på första kontakt och lekövningarna.Var sedan ngt mer "på" i efterföljandet (lite för lydig bara) grep direkt första gången, lite mindre intresse andra gången. men med lite stöd (ja) hämtade hon hem bytet, men då var bedömningen redan klar.

På avståndsleken var hon lugnt intresserad, sprang fram och lekte med "figuren" när den bjöd upp.Lugn i passivitet. Reagerade knappt varken på Overall eller ljud = 1or, hade även 1or på kvarstående där.På "spökena" satt hon lugnt framför mej, morrade lite långt ner i halsen, gick fram när jag stod brevid spöket och tog själv kontakt. På de avslutande skotten lekte hon bra ,4or, och var lugn utan lek = 1a på skott.

Jag åkte hem Kanonnöjd med dem!! Inga rädslor och bra kamplust!!

Det enda jag skulle ha önskat lite mer av var nyfikenhet, men man kan ju inte få allt :-) Nu ska vi träna för Apellspåret så småningom! Först har vi en helg hos Huntreds (Sörmlands Hundskola), sen är det Gotland (lydn o utst) som gäller. Man ska väl se sig om i vårt vackra land :-)


Av Tina Engström - 16 juni 2009 22:23

Idag har vi sett solen hela dagen! Efter ett träningpass i skogen med Karin/Tuva på fm (Mascot) så var jag hos doktorn i stan. Passade då på att hälsa på Kip(E.Cheap Monday) ,som är "söderkis", med familj.

Sedan styrde vi kosan mot DTBK, där mötte vi Sara som var laddad för tävling.7 startande var de i klassen, Triss hade nr2, Platsliggningen gick bra, en hund gick upp,men Triss låg stadigt, 10a där.Vi kollade  FF på 1a hund, Sara gick sedan och förberedde lite. Fokuserade gick de sedan in för programmet, började med ett bra FF 9,5, Lägg 10, Ink 9,5, Rutan 10!!! (det moment som Sara var mest orolig över,0ade ju förra tävl) Apport 10, Hopp 10, Fjärr 6 (  Triss satte sig inte upp på andra skiftet=miss )Fick sedan en 10 i Helheten!! Detta renderade i Triss 3e 1a pris i LKL2 och således LP2. 189,5 blev slutpoängen och en överlägsen Klassvinst !

Tack Sara för att du kämpar på med en "kravfylld" moster och Puss på prinsessan som presterar sitt bästa, gång efter annan, Jag älskar er !!

     Sara Buxbaum & LP2 Bez Amis First Last and Always


Av Tina Engström - 15 juni 2009 23:23

Hej!

I fredags styrde vi kosan mot Karlskrona och Lydnads SM, där Anna Q och Kry (Almanza Beyond Belif) kvalat in.

Väl framme ,i Annas föräldrars sommarhus ,fick man en god grillmiddag.Sofia och Markus, med Mascots bror Loke, var också där.

Sedan var det dags att "finslipa" lite ute på golfbanan. Vi agerade hjälpredor och publik åt Anna tills mörkret föll.

På lördagen var det tidig uppstigning för att se dem tävla. De började med Sitt i grupp, som gick kanon, sen PL, där hörde inte Kry Annas Platskommando och istället för näsan i backen blev det en del nosande tyvär. Sedan följde en lång väntan,( vi skojade innan om att Anna inte skulle dra stnr 1, så då drog hon 60 istället :-) vi tittade på mer eller mindre duktiga ekipage, hann med en lunch i stan och lite agility innan det var dags för start. De hade laddat innan FF och gjorde riktigt bra ifrån sig. Sedan följde vittringsapp, lite övertaggad lyfte Kry första pinnen, innan hon kom på att leta efter en speciell apport, rätt pinne hem, men tyvär 0a där.Sedan gjorde de ett riktigt bra program, förutom en missad position i dumrutan (torr i halsen= dåligt kommando) De slutade iallafall som nr 40, av 61 ekipage. En bra debut!!

Jag körde sedan hem (50mil) och sov en stund.

                                             Rut & Kry

Sö morgon var det uppstigning 5.20 Regnet öste ner :-( Men vi styrde kosan mot Västerås, Triss o jag, med mycket kläder i bagaget.Det var dags för Årets Unghundsderby med 130 startande hundar (mest labradorer) Väl där slog vi följe med Lisbeth och Levis (debutanter) och gick mot ruta3, vår startruta. Det var en markering upp i en backe, diffust kastad i hög vegitation. När jag startade hade de 3 innan fått 0or, Triss var jättetaggad efter att ha suttit och tittat på Lydnadshundar en hel dag och var nära att "knalla" till mattes förskäckelse,fick ge henne ett extra sittkommando, sedan letade hon länge i rätt område innan hon lokaliserade apporten.Dåligt med vittring i ösregnet.Vi fick 13p där. Vi gick vidare till ruta 4, som också var en markering i uppförsbacke. Nu kändes Triss stadig och fin igen. Satt koncentrerat, sprang sedan upp, letade en stund och fixade den = 15p.

Ruta 4 var också markering i uppförsbacke, lite på "sniskan", dummyn hamnade här strax innan toppen och bakom en klipphäll. Triss hade lite för bråttom och drog förbi kullen och försvann bakom. Jag avvaktade en stund, men då hon inte kom tillbaka själv, var jag tvungen att kalla in henne lite och blåsa stopp, då hittade hon den.Det blev då "bara" 8p där. Man hade bara 2 min på sig att få in apporterna på varje ruta, så det gällde at handla snabbt, om det blev lite tokigt.

Efter det tog vi lunch, åt lite,vilade hjärnan och bytte lite blöta kläder.

Sedan tog vi itu med ruta 1, en kort klurig markering bakom en massa trädstammar, tyvär såg inte Triss kastet ,så jag fick dirigera henne. Hon lyssnade kanonbra, hade lite svårt att hitta tillbaka bland träden, vi fick iallafall 14p där. Vår sista ruta var vattnet, en markering som hamnade precis bakom vassen. Där simmade hon bara rakt ut och hämtade den, fastnade lite på stenar i vattnet på hemvägen ochjag vågade inte riskera ngt så det blev en ink signal där. 17p belönades vi med för det. Sammanlagt blev det 67p, ingen superpoäng, men med tanke på att det var så få, ca 25 av 130 hundar, som klarade sig utan 0or är jag ändå SUPERNÖJD med lilla "Prinsessan" !!! 

Lisbeth och Levis skötte sig också bra! Tyvär blev markeringarna lite för svåra för honom, men han gick bra fot och satt kvar lugnt och fint på alla stationerna. Nu är det hårdträning inför FLATMÄSTERSKAPET !! Men först LP imorgon ?! och Flatfestival i Juli!!

Kram Tina!


Av Tina Engström - 8 juni 2009 11:08

Här får man "skäll" minsann, för att man ägnar mer tid utomhus än vid datorn :-)

Här kommer en resume' om senaste tidens händelser!

Tjejerna har nu löpt klart, de passade på allihop (utom Yra) när Triss började. Skönt, nu dröjer det ett halvår igen och vi slipper oroa oss att det krockar med ngn provverksamhet.

Sista helgen i maj åkte Sara och jag ner till Bittan o Bert på BezAmis för en unhundsträff. Sara tog hand om Triss, så jag kunde ägna mej åt att lära känna hennes syskon. Vi hade en Kanonhelg med duktiga hundar,god mat och en trevlig samvaro. Bittan och jag hjälptes åt med att ta hand om hundar och förare, det funkade kanon, trots att vi inte tränat ihop är vi väldigt lika i vår uppfattning om hur det ska gå till :-)

Tack till Bittan, Bert och alla trevliga hundförare!


Intresserade elever. Sara,Bert,Morgan och Christina.


I helgen har jag varit uppe i Dalarna och hållit kurs.Härliga marker och duktiga hundar/förare.

Yra och Mascot fick följa med Sussie (Almanza) och Emelie till Norrköping på Utställning. Emelie visade Mascot till 2a i JKK och Sussie visade Yra till 2a i JKK med CK, hon slutade sedan som R-BT :-)

Stort TACK till er båda, som tog så väl hand om mina snyggingar!!


Nu ligger vi i hårdträning inför Unghundsderbyt på söndag,"genrep" hos Anita Norrblom imorgon, sen ska Triss göra en start till i LKL2 med Sara och vi hoppas naturligtvis på en titel.

 Innan dess ska vi ner till Karlskrona och heja på Anna & Kry på Lydnads SM.


Rapport kommer efter helgen! 

Kram Tina!




Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards