Kennel Engsboda

Alla inlägg under augusti 2013

Av Tina Engström - 31 augusti 2013 22:45

Helgen efter Flatmästerskapet åkte Karin C,Karin W och jag upp till Lit,ovanför Östersund för starter på B-prov.Värt att åka en bit,när man kommer med på provet + att det är Dubbelprov, dvs vi hade 10 starter på 2 dgr tillsammans. Vi kom fram till vår "stora" stuga vid 19-tiden på fredagen. (stugan var stor,MEN med två mini sovrum)

Efter en god middag somnade vi gott.

Vi hade bara 20min till Provplatsen,som var "Norrlänsk", dvs tungt Gungfly och små tjärnar. Startade Farin först i EKL, hon gjorde ett bra landjobb,blev lite "störd" av att parkompisen fick blåsa lite stopp/inkallningar,när de sökte samtidigt åt två håll,men jobbade på bra.Däremot vägrade hon att gå i vtn på dirigeringen, men Domaren gav oss ett snällt 3e pris   

Hann åka iväg och kolla Karin och Tea,som blev väldigt berörd av Provsituationen, och presterade därefter = 0 pris.

Tillbaka till Elitrutan igen,för start med Elliot, som gjorde ett bra jobb. Men en miss,av mej,på dubbeln på vtn   drog ner det till ett 2a pris.Karin och Mossa hade samtidigt gjort ett Kanonjobb på ÖKL rutan och belönades med ett 1a pris!!!

 

                                                  


         Karin Cleeve & E.Clockwork Orange


Jag gick,efter att ÖKL var klara,ner och körde lite vtn igångar med Farin,Gjorde det igen på Campingen,då vi bodde precis vid vattnet. Efter lite "Debreafing" och middag somnade vi gott igen.

Söndag morgon,körde vi lite vtn igångar igen,innan vi gav oss iväg till provet. Elliot var då först ut i EKL. Lyckades klanta till det igen,med att missuppfatta var Landdir låg   Han gjorde ett SUPERJOBB,förutom en lite omständlig landdir = 2a pris,igen..... Farin,som startade senare,gjorde också ett BRA jobb,lite omständlig vtn dir,men hon GICK I DIREKT!!,gav även där ett 2a pris.

Hann se båda Karin i ÖKL, där Mossa tyvär missade vtn dir = 2a pris,bra för övrigt.Karin och Tea,hade "spottat upp" sig och gjorde ett ok jobb.Lite knas på vtn jobbet och tappad ork på söket,gav ändå ett 3e pris   

Lång väg hem,men med ett leende på läpparna,mina unga Elithundar håller ändå i klassen,små marginaler och lite oflyt,men kunskapen håller   Tack SSRK Jämtland för en trevlig helg!


Förra helgen var det dags igen för mina ELIT syskon. Farin var först ut i tredje par, på ett tufft prov med markeringsstörningar,som skulle tas in senare.... På land var ju ok,men på vtn blev det för svårt för den bruna tösen,som inte fattade ngt. Fick bryta där, då hon inte förstod att gå förbi en dummy,som låg ute på vattnet. Hem o träna !! Den lille prinsen däremot, trots saknad av träning,att det ligger en apport kvar rakt fram/i vind på vtn,går SPIK på vtn dir !!!! Underbara lilla kille   Gör ett genomgående SUPERJOBB,lite "stökig" Landdir,förtog inte Helhetsintrycket,då han spikar alla markeringar och gör dagens bästa sök ! YES!! Ett 1a pris blev det !

 

                                             Elliot,E.Pink Panther   


Idag har jag varit i Garpenberg.Elliot hade återigen stnr 1,3e gången på 5 prov. Tufft,eftersom det sedan blir "spår" både i sök och till Dirigeringarna = lättare. Han fick börja med vtn arbetet,där det pga lågt vtn stånd var väldigt "sumpiga" igångar,framförallt i igång nr 2,från ön framför,där både en av markeringarna i dubbeln hamnade + att man skulle få i dem där på vtn dirigeringen. (dvs vtn-land-vtn till en ö) Elliot,som aldrig tvekat på vtn,tyckte det var väl skitigt,man är ju rädd om utseendet   och tvekade,så jag fick "trycka på" honom. Gjorde fö ett Kanonjobb,bra landmark,inte ett blås på landdir (gick spikrakt) = 2a pris,igen! Åhhh han är värd sååå mycket mer!! Ett 2a pris på en 3 1/2 årig Flat är BRA,men vi har liiite otur också. Så nära 4 ggr nu,och har "ramlat ner" av olika orsaker, 1a start - söket,2a - vtn markeringen, 3e landdir och idag vtn dir. Men vi kommer att försöka några gånger till i höst,eftersom jag tycker att de,både han och Farin (var reserv idag)  har tillräckliga kunskaper för klassen   Ett stort GRATTIS till Tommy & Coco,som tog ett 1a pris och Lotta & Dumle (15 mån) som tog ett 2a pris i NKL idag! Ni var såååå duktiga förare, jag stod och log,då jag såg att mina "råd" efterföljdes   Tack för att ni står ut med mej och att ni är så duktiga, trots stundens allvar   

 

                                      Tommy Johnsson & Coco,E.Mellow Yellow


Kände,efter fredagens sök med Ninja (trots att hon löper),att hon också hade fixat NKL idag,men "håller mej" till vårens prov   


Imorgon ska jag springa "vänstervarv" med Elliots bror och Jaaaa,Höstens Premiär på Andjakt!!! Måste nog "skola" in mina Färgbarn lite mer,om vi får chansen att göra det Praktiska, i framtiden    "Klippan" Triss löper ju också, får "surt" nog,stanna hemma.

Nästa helg är det Vänstervarv på lö i Högbo,för Farin o Elton och höstdebut för Aska, I'm Hot Youre Not, i NKL i Hofors! Lite jobb ska väl också hinnas med i veckan....  

Kram på er alla!




Av Tina Engström - 14 augusti 2013 22:52

Herregud,vart ska jag börja,det har hänt en hel del sedan jag bloggade senast.

Tar Englandsresan med Triss på ett annat ställe (Repotage)

När jag kom hem därifrån var det bara att ladda om för nya äventyr. Startade Elliot och Farin på B-prov i Värmland 25/7. En Bra debut med båda, Elliot fixade allt fint,förutom att han inte hittade så många apporter i söket.Han var först ut i den tuffa marken,dåligt med vind och svårfunna apporter.Han slet som”ett djur”, men blev tyvär lite ”frågande” på slutet.Det räckte iallafall till ett 2a pris.Farin jobbade också bra, lite strul på vtn dir och det tuffa söket,där hon inte riktigt fick med sig djupet,gav ett 3e pris.

Sedan var det dags för FLATFESTIVAL i Fjällnora,Uppsala.En trevlig,men väldigt varm helg. På WTt blev det Storslam för Engsboda, Vinst i alla klasser och lilla Ninja 3a i NKL på debuten   

 

Karin & Mossa vann ÖKL, Jag & Farin vann EKL (Ninja 3a NKL) Lisbet & Candie vann NKL !!!


På söndagens lydnad gick det också bra, Lisbeth o Candie vann 1an på fina poäng.Karin C och Tuva vann LK2 och min Keno tog också ett 1a pris.

Utställningen,som dömdes av Linda Edberg gav också fina resultat. Bäst var E.Celine Dion 3BT, E.Rock and Republic vann Jaktklass och de två blev sedan BIR o BIM Jakt.Vi hade även en hel del andra fina placeringar,se resultatsidan.

 

Elton,E Rock and Republic m Ebba Nordwall BIM Jakt      Celine,E.Celine Dion BIR Jakt (3 BT) m Sofia Nordwall


Pricken över Iet var sedan att Lisbet och Candie blev TRIPPELMÄSTARE!!

 

                                        Lisbet Holmgren & Candie,E.Sweet as Sugar


Stort TACK till alla för en trevlig helg!

Den 5/8 åkte vi, ett gäng till Västerås,där vi hyrt in oss på Springsta Säteri.Där var vi sedan hela veckan innan Flatmästerskapet.Vi hjälptes åt att träna våra hundar på dagarna, åt god mat och hade det trevligt på kvällarna. Minsu och Eva från Finland kom också ett par dagar,kul att få se Triss bror Boston och Triss sonen Frisco,som jag inte träffat på några månader.

På lördagen var det så dags för Ung,Nyb och Öppenhundar att tävla. Vi hjälpte även till på en av stationerna i ÖKL. Tyvär han jag pga av det inte titta så mycket på alla, MEN de klarade sig aldeles utmärkt utan mej (satt nog dock lite på ”axeln” iallafall ;-) Strålande resultat i UKL av flera av Farin/Kevinbarnen, bäst av dem var Lars & Wille med 92p, (max är 100p) tätt följd av Lisbet & Candie på 91p, 90p fick Lotta Z  & Dumle ,så även Lotta K och Robbin .Strax utanför Final.Jag startade Ninja sedan på em och gick ett snabbt varv,utan väntan på stationerna.Hon ”Övermarkerade på ett par markeringar,så det blev lite struligt,men skötte sig fö jättebra.Det visade sig sedan att vi hade några Toppresultat även i NKL, Sofia med Lakrits fick ihop fina 93p, med Tommy och Coco strax efter på 92p .För Final krävdes 94p,så nära nära där med. Lia m Elton hade fina 78p och Eva & Dusty 74p, trots en 0a.Bengt och Bonzo gjorde sitt andra WT i Karriären, trots lite miljöpåverkan, blev det poäng på de flesta stationerna.

I ÖKL startade Karin C m Mossa och Karin W med Tea,de 0ade båda två på ruta 1,men gjorde fö ett Utmärkt jobb. Mossa hade 20,19,19,20p på övriga 4 stationer = 78p ! Tea hade 74p !

Stort GRATTIS till er alla, ni gör en "Kennelmamma" stolt   


Vi åkte sedan ”hem” och hade en trevlig Grillkväll. På Söndagen var det dags för mej m Triss,Farin & Elliot och Karin C med Tuva att starta i EKL. Ruta 1 var en Walk-up, där ”turen” med startordning hade en viss betydelse.Tyckte inte att ngn av mina hundar gjorde ngt spec bra arbete, men Triss fick ändå 17p där, Farin 14 och Bus Elliot 10p.Redan där var min tanke på Final borta. Alla tre gjorde sedan ett hyfsat jobb på övriga rutor. Eftersom jag var sist ute på rutorna med Triss, hade nästan alla åkt från parkeringen på ängen,jag passade då på att släppa ut övriga,så de fick ”röja av sig” en stund. Åkte sedan mot Samlingsplatsen. Döm om min förvåning då ngn kommer springande och berättar att jag gått till Final med Farin !!! Hoppla hoppla, samlade ihop mej och åkte tillbaka till ängen och ”testkörde” en and på Farin, med tanke på att hon inte tagit vilt sedan i höstas.

Vi tittade sedan på Finalerna på UKL och NKL, innan jag hämtade Farin och rastade henne lite. 6st, gick i par i Finalen och vi fick börja, min parkompis fick en lång,halvdold markering,medans jag fick en Dirigering, där ”tajmade” jag dåligt en stoppsignal,samtidigt som F fick vind på anden,attans,då visade hon ju olydnad L Den långa markeringen gjorde hon bra. Gick ut därifrån med en tröst att vi ändå skulle bli sämst 6a, av 48 hundar i grundomgången. När alla 3 paren gjort sina uppgifter, så var ju allt klart och publik,tävlande mfl började gå mot Prisutdelningen, då ropar en av Domarna, att vi var tvugna att komma tillbaka och göra en omgång till, eftersom 4 av hundarna hamnat på samma slutpoäng, därav en var Farin, de två momenten räknades 20-20 och av olika anledningar blev det så. Ja,ja bara att ladda om, nu blev vi ju sämst 4a    Den här gången . Nu blev uppgiften en låååång dirigering,förbi en massa gamla legor av and,från de tidigare finalmomenten i de olika klasserna. Stod så jag såg lite mellan människorna i publiken, spänningen steg,då varven hund nr1 eller 2 lyckades få sin hund till målet. 3e hunden fixade det, men inte helt utan besvär. Ja,ja vi gör vad vi kan, kände jag,det var det tuffaste jag nånsin utsatt ngn hund för.Minst 20 -25 olika signaler och tecken blev det. Men  min lilla tåliga,duktiga,bästa ”Brunis”   ,  fixade tillslut in anden, därmed slutade vi som 2a på Farins andra Flatmästerskap,förra gången 2011 var det i UKL som vi blev 2a, nu i EKL !!!!

 

                                                    Farin för 3 år sedan <3


Stort TACK till alla för en underbar vecka,härliga träningsdagar,goda middagar och KANONRESULTAT av många! Det här gav mersmak, Vem bokar hus till nästa år ??   

TACK också för alla som hejjade på oss i Finalen och för alla Gratulationer!

 

Nöjd matte med Farin,E.Sugar Brown  


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards