Kennel Engsboda

Alla inlägg under mars 2012

Av Tina Engström - 27 mars 2012 22:34

I helgen har jag varit mest innomhus pga Sektionsmöte & Fullmäktige. Det hela avlöpte fint och med stor tilltro till framtiden!

Igår styrde jag så kosan söderut, för en "dejt" med Farin & Kevin. På vägen plockade jag upp Elliot, som varit några dgr hos Kennel Oakshoots. Han har försökt charma Puma, men tyvär fick de inte till det, den här gången. Men de får göra ett nytt försök nästa löp, troligtvis Jul/aug.

När jag kom ner till Patricia, var jag naturligtvis lite orolig, eftersom både Farin och Kevin är unga. Men där behövde man inte oroa sig, det sog nog ca5min, sedan var första parningen ett faktum  

Vi gick sedan en promenad och Patricia bjöd på en härlig middag.

 Efter en natts god sömn, fick de "unga tu" en chans till, lika enkelt idag. Efter 5 min satt de ihop igen. Härligt!!


Jag åkte sedan hem igen, med en omväg via Ullared  

Pga olika omständigheter hade jag alla mina 5 hundar med och är helt imponerad över att det var såååå lugnt i bilen. Farin fick, av naturliga skäl, ligga i "buren". Men inte ett pip från varken Keno eller Elliot. "Tant Julia" hade väl full koll på dem    

Nu hoppas vi att det finns valpar i magen på Farin, har pratat med Kevin om 5+5 och några bruna.....  


 


Med övriga i Flocken har vårträningen börjat. Elliot har varit med i ÖKL/EKL gruppen hos Jens & Sofia ett par gånger. Han sköter sig, med den äran.Bilderna nedan är från Jens o Sofias träningar. http://kennellineup.blogspot.se/search?updated-min=2012-01-01T00:00:00%2B01:00&updated-max=2013-01-01T00:00:00%2B01:00&max-results=4

 

 "Lille" Keno har, även han fått vara med en gång hos Jens & Sofia, sedan har vi även gått hos A.Norrblom en gång.

 

De sköter sig ung som förväntat. Är sååå nöjd över mitt "Hundinnehav" just nu, de är helt enkelt UNDERBARA   

Nu ser vi fram emot en vår med många framgångar i Jakt,Lydnad, Bruks, Viltspår och Utställning!

Dessutom ett gäng nya Engsbodare i slutet av maj!

KRAM på er alla    
 

Av Tina Engström - 11 mars 2012 18:02

Idag vaknade vi med solen som sken in genom fönstret. Allt kändes toppen!

Lämnade höglöpande Julia hemma, medans Triss fick åka med, i buren   

Samling för Keno först, han kändes ok. Var liiite orolig inför Platsliggningen, eftersom det var en del "stökiga"

hundar med. Men det blev lugnt iallafall och vi belönades med en 10a, Tandvisningen gick också bra, 10a även där.

Hann med en bra förberedelse, medans andra gruppen la sin Platsliggning. Med tanke på Kenos "miljöpåverkan i nytt ridhus förra gången, försökte jag "peppa" upp honom lite (det kunde jag ha skippat) Vi hade stnr1, så jag hade ingen koll på programmet, när vi gick in. Keno var jätteduktig och med i FF, la sig i en halt (taggad) men en 9a fick vi där   Läggande u gång 9a, på inkallningen, som är vårt bästa moment annars, sprang han förbi på "fel sida", innan han kom in till mej !? 7,5 i betyg, ställde sig bra, men satte sig lite tidigt = 8,5,  på apporteringen tyckte nog Keno att den var alldeles för liten, spottade ut den i förväg tyvär = 7a, han kom sedan inte på första kommandot på hindret = 8,5. Vi fick en 9a på Helheten och 1a priset var i hamn, 177,5p och 2a av 8 hundar, JIPPIEEE !!!   

Attans stor skillnad mot förra tävlingen, idag var "lillprinsen" med mej hela vägen, duktig Keno   


 

                                              "Keno" , E. Rider of the Storm


Sen var det dags för Elliot i LKL3, kände mej lite stressad eftersom tiden blev lite "knapp" och jag vet att jag måste "bränna ur" honom lite, innan Kvarmomenten, framförallt   

In i Ridhuset och Elliot satt som nr3 av 4 hundar, när halva tiden gått, sjönk han tyvär ihop och la sig, skit , 0a där.

Sen flyttade vi om och la hundarna, där hade han varit lite "orolig" = 8a i betyg.

Vi vilade sedan en liten stund, men då första hund bröt redan i FF, så gick jag ut och förberedde honom lite. Helt plötsligt, snabbare än jag tänkt, var det vår tur.

Vi började med en 9a i FF, duktig kille ! 0ade sitt under gång,det har krånglat även på träning, så jag var inte förvånad   Gjorde en jättefin ink med ett bra ställande, men fick tyvär syn på ngt på marken precis vid mej = dålig ingång 8,5 i betyg. Gjorde en BRA ruta, JIPPIEEEEE !! Dålig ingång, men från en 0a till 9a   Satte sedan även hoppapporten = 10a, 9a på Metallen (lite långsam hem) Tyvär "tjuvade" han på vittringen, annars var den JÄTTEBRA 10an blev en 0a   Var sedan lite "rörlig" sidledes i fjärren = 6a, Helhetsbetyget blev 7,5. Var ändå nöjd att de moment vi 0ade i Rättvik, funkade bra nu.

Nu är vi hemma och firar med märgben till alla hundar, är helt imponerad över mina killar, som kan vistas i samma rum som 2 Höglöpande tikar och ändå "sköta sig"   

Kram på er alla!!




Av Tina Engström - 10 mars 2012 17:30

Har idag "bestämt" att det är vår, det har varit plusgrader hela natten, så även idag. Började dagen med att vårstäda, ut med allt, dammtorkat, dammsugit och våttorkat alla golv. Fortsatte sedan med Viltsök för Farin och Triss, Julia var med o "hejjade"   

Måste dela lite på hundarna, då både Triss och Julia höglöper, vågar jag inte ta med grabbarna, de sköter sig ypperligt, så länge jag är i närheten, men vem vet vad som händer medans jag lägger sök    Måste säga att de, grabbarna, är otroligt duktiga annars, det räcker med en tillsägelse, från mej, så låter de bli tjejerna. Tikarna, framförallt Julia, är INTE speciellt "samarbetsvillig", utan gör allt för att bli parad   

Bytte sedan och killarna fick köra viltsök, Keno lyckades komma in med både en and och en kråka, samtidigt, Storkäft !!!

Får se till att lägga mer synligt, så jag har full koll nästa gång. Tror att han råkade springa på ett vilt, på vägen in, utom min åsyn,och tog med sig det också.Jag har inte haft det "problemet" innan, så det får jag vara uppmärksam på.

Elliot plockade in 3 vilt, gjorde ett fint linjetag, sen 3 vilt till på söket, är lite fundersam på, om han inte hittade kaninen, eller inte ville hitta den ?? Han har aldrig "gått ifrån" vilt innan, men man får väl ha lite koll nästa gång   

Plockade sedan fram grillen och har "Vårdebuterat" med grillad Fläskkarre', Mums!!

Nu laddar vi inför morgondagens lydnadstävling. Keno och Elliot ska få nya "försök" i sina klasser. Mitt mål med båda är att inte 0a ngt moment. Lågt, för att vara mej, men jag får väl ta lite hänsyn till situationen hemma   

Återkommer med resultat efter det !

Kram på er!


Oj, höll på att glömma, Elliot ska ju få para om ca 2 veckor, eftersom Puma börjat löpa.

Farin håller tyvär på sig, jag kollar varje dag, men "den som väntar på ngt gott"............


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards