Kennel Engsboda

Alla inlägg under april 2012

Av Tina Engström - 29 april 2012 19:05

Börjar med förra lördagen, där jag var på FRK Östras WT tillsammans med några andra Engsbodare. Tog med mej Elliot och styrde kosan mot ruta 4, där fick man först en markering med dolt nedslag, som han fixade galant. Sedan var nästa uppgift en dirigering, där de skulle ta in 2st dummies. Den första gick bra, men sen blev E "lite olydig",( ville ej gå tillbaka till samma område) så poängen blev ingen höjdare 10p, nästa ruta var en Walk up, där tog han både dubbeln och dirigeringen bra = 18p.

Sedan var det Lunchpaus. Tog sedan med mej Triss också.

1a rutan vi tog var en dirigering igen, med områdessök på 2 dummys för Elliot, bra jobb gav 19p. Triss fick det lite svårare, då hon skulle passera det 1a området för dummy nr 2, hon skötte det med den äran och fick 20p där  

Vår nästa ruta var en dubbel, där E tog "ett felsteg" ? 19p var resultatet, Triss hade samma dubbel, men måste ta in först kastade först, "försprang" sig lite på den, men "spikade" den andra = 17p.

Ruta 2 var en dirigering i våtmark, E rakt fram o tog dummyn = 20p, lite ohörsam Triss gav 15p.

De avslutande 2 rutorna skötte Triss bra = 19p + 20p.

Var rätt nöjd med båda hundarna och vid prisutdelningen visade det sig att Elliot vann ÖKL och Triss vann EKL!!!!

Dessutom blev Veronica med Zack (E. Claude Monet) 2a i NKL!

Vilken höjdardag !


 

                               (bild från Flatfestivalen 2011)


På söndagen var det tidig uppgång igen, eftersom Triss (3e reserv) kom med på Hö spåret i Väsby.

Vi drog nr4, av 5 spår, så vi fick vänta lite innan påsläppet. En "taggad" Triss strulade lite i början, men drog sen iväg.

När inget "tillbaka till rutan" hördes knallade vi på, men då drog Triss plötsligt tvärt hö, över vägen och fortsatte spåra. Jag blev lite fundersam efter ca 5 min utan pinne.... sprang, lite i panik, tillbaka över vägen igen och puschade Triss att "hitta spåret", hon drog iväg igen och rel snart hittade vi en pinne med "spår4" på, Jipppiee. Kände mej dock lätt stressad och småsprang bakom en spårande Triss, när vi hittat 7 pinnar, var jag rätt nöjd, men fortfarande lite stressad över tiden. När jag såg "mottagaren" blev jag lugn igen, men när Triss fortsatte ut på vägen, utan Slutpinne, kom stressen tillbaka. "Jagade" runt efter den, tyvär sa Mottagaren att, efter ca 10min letande, att "Tiden är Ute". Faaaaan, slutet låg ca 200m innan, tror att jag stressade Triss lite mycket på slutet, därav missad VIKTIG pinne.  

Åkte sedan och tittade på Elitspår tävlingens lydnad på DTBK för lite "inspiration" och lärdom   

Efter 4 nätters jobb, med liiite träning däremellan, var det igår dags för B-prov strax utanför Björnlunda.

2 debutanter och så jag från Engsboda i NKL. Tommy och Coco var först ut med stnr2, efter 2 bra vtn apporter på and, så valde Coco tyvär bort truten på näsöket, men fick ändå fortsätta. Gjorde ett hyfsat sökarbete, men "spottade" de flesta vilten framför T. Lite "ljud" här och där, låg också på minussidan. En 0a blev det, men det är bara hem o träna på   

Nästa var jag och Keno, med stnr3, han gjorde ett jättebra vtn arbete, bra närsök och började bra på söket. Är ju lite bytesmedveten, så jag "blåste" hem honom på de första vilten. Sen fick jag "order" om att vara tyst, men då kom han faktiskt in med vilten bra ändå     Efter 3 vilt på söket, fick man ett skott och skulle skicka i en "riktningf", med stark motvind gick Keno 5m, sedan vek han av ut i söket igen, när jag försökt att "styra upp" honom en andra gång, valde jag att låta honom gå som han ville. Han hämtade då "tänkt vilt", men rakt var det då inte. Tog sedan lite slut mentalt, men fick in sista vilt på söket också. Den avslutande markeringen gick bra. Det räckte idag till ett 2a pris    

Nästa hund ut var Karin och Tea, de började bra med 1a vtn markeringen,på den andra ville Tea inte gå i tyvär (nytt ställe) de gjorde sedan ett bra jobb, tappade lite koncentration i slutet på söket, men fö bra. Alla vilt i hand och fin följsamhet  Pga "vattenvägran" blev det ändå en 0a. Stor eloge till domaren Pelle Forslund, som gav hundarna fler chanser, trots "diskvalificerande" fel i början på provet  

Efter att vår träningskompis Lotta med Viggo, bara glänst och fixat sitt 1a pris, JÄTTEGRATTIS!! Åkte vi vidare till ÖKL rutan. Hann se starten på Karin & Tuva (de fick ett 2a pris med "mersmak"), innan jag gick för att förbereda Elliot.   

Vi fick börja med vattenmarkering, som han löste, efter en "omstart" (blev lite överraskad av all tung liggvass), efter att varit passiv en markering och dirigering av parkompisen, gjorde han en fin vtn dir. Nästa moment var en landdir för oss,som E skötte ypperligt, på inlevereringen sköt de så en dubbelmark för parkompisen. Där klämde tyvär E till duvan, och vi fick inte fortsätta (han var inte den enda som gjorde det)    Miss i vår träning tyvär, alltid lär man sig nåt. Vi har kastat lite på inlev innan, men inte så provokativt. Ja,ja vi tränar över sommaren och kommer igen till hösten    

Idag har vi varit på Utst i Västerås. Tyckte att E inte gick helt rent på morgonpromenaden, men tänkte att han kanske var lite stel sedan gårdagen. Han var ensam i JKl, fick en fin kritik och CK. (trots lite markerande med ett framben) Tvvär blev det mer i BH och vi blev oplacerade   

Nu vilar vi imorgon, på tisdag är det dags för Triss på Eucanuba Competition, ett WT med bara Elithundar (70st) och till helgen bär det av till Gotland för 2 dagars Utställning. (SKA försöka kurera Elliot innan)  


Kram på er alla! Nu är våren här, äntligen    


Av Tina Engström - 15 april 2012 23:09

Igår morse vaknade jag och fick en chock när jag tittat ut genom fönstret. En dm snö hade fallit och det snöade och blåste fortfarande......   Efter lite beslutsångest kvällen innan, då jag plötsligt fick en plats på Hö spåret i E-tuna (stod som 2a res) kändes det helt rätt att jag "valde bort" det. Men jag hade ju träning för Engsbodarna   Efter att bara 2st meddelat att de inte skulle komma, var det bara att ge sig ut på vägarna. Ha ha kröp i 30km/tim ner till Åkersberga med Sommardäck, där står 6 förväntansfulla Hundägare i snövädret, helt otroligt!! Vem sjutton skulle åka från Värmdö/Märsta för att träna hund i snöstorm. Jo, mina underbara valpköpare    

Lite svårt att urskilja markeringarna, när snön föll från trädgrenar samtidigt, men attans vad duktiga ni är.


Nöjd med träningen, gick jag en "skräckpromenad" med mina egna hundar. Grenar föll med brak i skogen, brevid oss, av snötyngden. Hem, tände en brasa o funderade på om vi skulle åka på WT nästföljande dag. Tufft med sommardäck...


I morse var det strålande sol och 0gradigt, så jag åkte mot Lidingö. Fick via rapporter på väg att Karin & Karin startat på olika rutor i NKL. Lyckades se lite av dem båda, som var nöjda, medans jag väntade på 1a rutan för Farin.

Efter att vi startat en ruta, inte helt nöjd med Farins tempo (16p) var det dags för lunch,rastning av hundar och prisutdeln a NKL hundarna. Det visade sig att Karin och Mossa vunnit på otroliga 99p!!! JÄTTEGRATTIS!!!!

 

                                              Karin Cleeve & Mossa, E.Clockwork Orange


Karin Wallen med Tea, E.Storm in a Teacup hade också gjort ett Kanonresultat med 84p !! Matte har dessutom sin första retriever och detta var 2a starten på WT (75p förra gången) sååå duktiga  


Nöjd för dagen med deras resultat i ryggen, gick jag runt med en märkbart "avslagen" Farin. Hon gjorde sitt "jobb" på alla stationer. Men jag är ju van att se henne mycket mer "Engagerad". Tror att det är ngt i magen som "stör"  

Med jämna poäng fick hon ändå ihop 80p, fullt godkänt! Puss på dig ! Nu är det Ultraljud om en vecka, det skulle förvåna mej om det inte är små   som "tickar" där inne  


Stort TACK till Karin & Karin som än en gång förgyllde en dag i solen!


Nästa helg är det WT för Triss, Elliot och ev Keno (om han är frisk) + Hö spår för Triss! Först jobb i några dagar    

Kram på er allar!     

Av Tina Engström - 9 april 2012 19:21

Imorse styrde vi kosan mot Hallstahammar och Bergslagen FRKs WT. Hade sällskap av Karin C m Tuva och Karin W med Trissdottern Tea, som bara tittade idag.

Bestämde mej för att börja med Elliot på ruta 4, närmast parkeringen, en relativt lång dubbelmarkering på linje. Full fokus och full fart = full pott  Ruta 5 var en dirigering, snett över fältet mot en skogskant. Ett "Ut" och Elliot sprang rakt, fick den i vind, sen var den hemma = 20p igen  

Bytte sedan och tog ut Keno & Triss, eftersom det sedan var en bit att gå till de andra rutorna. Triss fixade sin dubbel bra  och gjorde sedan ett fint linjetag även hon, behövde inte ett blås, bara ett "Ut" där med  

Keno var inte sitt vanliga "jag", men löste både sin markering och dirigering på ett bra sätt, om än lite långsamt. Såg sedan att han inte riktigt ville stå på ett bakben, jag valde då att bryta med honom  


Gick vidare med Elliot och Triss, på ruta 1 var det en dirigering igen, Elliot gick spikrakt fram till platsen, men tyvär bytte han dummy (det låg 3st synligt med 1/2m mellan) attans, det har faktiskt inte hänt innan, så det är inget vi tränat på -  0an var ett faktum   Var sedan "snabb" att blåsa hem Triss på hennes apport på den stationen  


Ruta 3 var en dubbelmarkering, vet inte om det berodde på min besvikelse på rutan innan, att jag var lite för ofokuserad på Elliot, men det resulterade i en rejäl knallning iallafall (han spikade dubbeln) och en 0a till  

Triss fixade den stationen bra.


Efter lång väntan, tog vi sista stationen, ett områdessök som låg en bit ifrån oss. Elliot avslutade där med att bli "Domarens val" och en 20p till  

Triss gjorde också ett bra jobb, sprang lite långt andra skicket, men löste uppgiften.


Vid prisutdelningen visade det sig att Triss kom 2a på 92p !!  ( Endast slagen av en Labbe på 94p ) Karin och Tuva gjorde också ett Kanonjobb och slutade 3a med 90p!!       


 

JÄTTEGRATTIS Karin & Tuva, E.Marie Antoinette !!! (mamma till Elliot, så han har att brås på   )


Nästa helg står Farin på tur att köra WT, tyvär fick man bara anmäla en hund där, men det ska väl räcka  

Elliot och Keno får träna "basic",  resp tillfriskna, i två veckor innan nästa Chans   





 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards