Kennel Engsboda

Alla inlägg under februari 2011

Av Tina Engström - 24 februari 2011 19:02

Hello Ida! Ska göra som du vill o blogga lite. Har inte så mycket nytt att komma med, men.... Vi har det dj.....vligt kallt, har inte haft vatten på en vecka nu (får hämta dunk i pumphuset)Hoppas på plusgrader snart!!!!!!!

 Farin är precis klar med sitt första löp, Julia höglöper och Triss sätter väl snart igång    Liiiite jobbigt för grabbarna ( o matte) alltså. En liten fundering/konstaterande i det sammanhanget, vad olika hanhundar kan vara, Elliot som är 13mån, lyfter fortfarande inte på benet och tar gärna en boll istället för att fokusera på löptikarna, Keno, snart 4mån, har, redan nu, lyft på ena benet när han kissar (2ggr). Luktar gärna på Julia, som ställer upp för allt o alla, och försöker hoppa upp o "jucka" lite   Är hundvakt åt Tuva och Mossa i 2veckor, så det är gott om "brudar" här    

I söndags hade vi valpträff nr2, fokuserade då på "att sitta lugnt uppbunden", kontaktsignal och position vid sidan om föraren. Alla var jätteduktiga. Sara (min systerdotter) är med och för Keno och Joker en stund var, tack Sara   

På söndag har vi träff nr3, Kul !!!

I det andra gänget, Julia & Yra barnen, är det ju några som nu får träna på nya moment inför nästa Lydnadsklass.Det ger lite nytändning!! Kul att se alla "taggade" i lördags   

I Tuvas kull, ser jag fram emot vårt Farttest V12, + Träningshelg (utan MIN röst)   


Här kommer lite blandade bilder som "ni" skickat till mej   

  



           Rättvik, Platsliggning LKL2, Lotta & Trixa närmast ! (10 i betyg!)


  

                             Flax  10v !

  

               Joker, utanför vår stuga i Rättvik!

  

                                         Närbild på Coco!

  

                   "Snömonstret  Rosa"

Vi avslutar med en bild på "sälarna på Älgö", med en längtan till sommaren !

  

Kram på er alla och håll tummarna för att våren kommer snart !!

Av Tina Engström - 14 februari 2011 10:25

   GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN!!!!!


  

   TRICOLORERNFYLLER 4 ÅR IDAG! KRAM TILL ALLA MINA   

 

                             " DENDU"   E. ALEXANDER DUMAS

 

  

    " CHESTER "   E.JULES VERNE

  

                          " MELVIN"    E.TOULOSE LAUTREC

 

  

                                "ZACK"   E.CLAUDE MONET

 

  

           "RASMUS"    E.JAQUES COSTEAU

 

  

"TUVA" E.MARIE ANTOINETTE, "CAMILLE" E.CAMILLE CLAUDEL, "CELINE" E.CELINE DION

 

     HOPPAS ATT NI ALLA FÅR EN HÄRLIG FÖDELSEDAG!!!!

Tack till alla mattar/hussar som tar hand om era hundar på bästa sätt    !!

 

 

 


Av Tina Engström - 12 februari 2011 20:27

Idag hade vi första träffen för Triss valpar, de är nu drygt 3mån.Camilla med Aska, min och Karin Hedins fodertik,är också med på träningen.

 

Fr vä Eva & Dusty, Sofia & Lakrits, Emma & Goblin, Karin & Tea, Bo och Maria & Casper, Janne & Joker, Sara & Flax, Sara & Keno, Camilla & Aska.


Vädret var underbart, solen värmde lite och det var tur det, eftersom de små (och stora) får sitta en hel del på mina träffar. Vi började med att alla fick presentera sig och sin valp. Sedan pratade, pratade och pratade jag...........  Medans mattar/hussar fikade och tränade sina valpar att vara stilla. En egenskap som inte är "medfödd", men ack så viktig   


  

                  Goblin sitter fint hos matte Emma!


Därefter kollade jag av att alla valparna hade lärt sig vad de heter, genom att agera störning, medans föraren sa deras namn. JÄTTEDUKTIGA!!!


Sedan gjorde vi några inkallningar, med stegrande svårighetsgrad. Ensamma, sedan med "korridor" av de andra ekipagen, som samtidigt då tränade sin kontakt och passivitet.


                                  

                                    Flax i full fart........


  

.......... gör bromsspår framme hos matte Sara   


  

Tea i fin kontakt med Karin !


Jag höll i valparna och förarna fick kalla in dem, först utan dummy, sedan med.


  

  Casper i full fart med dummyn till matte Maria!


  

                 Lakrits på ingång till matte Sofia !


  

                 Dusty bjuder dummyn till en "huvudlös" Eva !


  

                       Flax lämnar snällt till matte Sara !


Tack allihop för att ni kom! Ni är sååååå duktiga med era valpar   Ser fram emot nästa söndag, då vi ses igen   

Stort Tack  också till Karin Hedin som fotat hela träffen !



Av Tina Engström - 6 februari 2011 22:08

I fredags var vi 11 st som styrde kosan mot Dalarna, Rättvik var vårt mål. 5 som skulle tävla och 6 som hejade på och var med för att "se o lära". Vi som skulle tävla åkte till Körhallen, som jag hyrt för en timmes träning. När vi var klara bjöds vi på en underbar 3 rätters middag av Tommy och Vompan "hemma" i Stugbyn. Stort TACK för den! Efter liiiite "hundsnack" till sent på kvällen, somnade vi gott. Hade sovmorgon på lördagen, (första samling var 12.45 pga Agilitydomarutb i Körhallen på fm) upptäckte då att Farin tyvär börjat löpa = kan ej tävla i helgen, bra timing   


 Jag & Triss var först ut på lö, drog naturligtvis "spiken" (stnr1). Hon satt och låg bra,gick även bra i programmet, men 0ade tyvär både Dirapp och vittring (lite föööööör taggad)  Det räckte till ett 3e pris iallafall och jag gillade hennes attityd   

Lotta & Trixa (E.Puss & Kram) debuterade i LKL2, med ett 3e pris som resultat.


Efter en lång väntan var det dags för "våra" LKL1or, Elliot & jag hade stnr2 och gick in för Platsliggningen, han la sig bra och vi lämnade. Ganska snabbt reste sig en hund och rusade runt, men domaren avvaktade, sen reste sig en Rottishane till vä om Elliot och gick fram till honom, då höll jag på att dö av fasa   

Domaren sa "vi bryter" och jag ropade på Elliot, han sprang till mej och "Rottisen" stannade på halva vägen, HERREGUD!!!! Min puls var uppe i 120 !!! Ville inte att min prins skulle "bli uppäten" på sin lydnadsdebut. Vi blev sedan bara 2 hundar kvar att göra en ny PL, de andra förarna hade tydligen gjort ngt otillåtet (var 6 från början) Elliot la sig då inte på 1a kommandot (9a) , men jag var mest orolig för att han skulle komma, eftersom jag kallat in honom innan. I programmet sedan var han så underbar, som han kan vara, kontaktig och fokuserad.Kommentaren på Helhetsbetyget, 8 , var så rätt    "Glad hund som inte är riktigt färdigutbildad än" , det räckte ändå, 173p, till ett 1a pris och en 2a placering (av 18st)   

Eva och Archie (E.Blue Blood)  gjorde sedan ett jättefint program och tog 1a platsen med 177p, härligt Eva!!!! Jag blir gärna slagen av min valpköpare   


Kvällen blev sen och en pizza hemma i stugan kändes bra som avslutning på dagen.

Sö morgon var det tidig uppgång för mej och Triss, samling 8.45 Drog stnr 4 idag, TACK!!!! Hon kändes "lite tröttare" idag och gjorde ett stabilare program, vi har fortfarande lite att "fila på", men vi 0ade inget och 265,5p räckte till ett 1a pris och Klassvinst (5 hundar) SÖTNOS, valparna är faktiskt bara 3mån   

Ann & Celine (E.Celine Dion) hade lite revanch att utkräva efter gårdagen i LKL1. De gick in med en härlig attityd och fixade sitt 1a pris !!!!!! Underbart!!

Lotta med Trixa gjorde också en mycket bättre tävling idag,men med en 5a på rutan och 6 på apporten räckte det till ett BRA 2a pris, med "mersmak" !!!


 

                 Eva & Archie, Triss, jag & Elliot, Ann & Celine 


Ett stort TACK till mina underbara valpköpare som tävlat, stöttat,applåderat, socialat och varit ett underbart gäng att ha med på "turne'"! Tack också till Sara som hjälpt mej med valparna mm och ni som hållit tummarna från "hemmaplan" !

Jag ser fram emot ett härligt 2011 med er   



Av Tina Engström - 2 februari 2011 18:08

Hej!

Här kommer en bild på MIN hundfamilj!!    Utom Julia, som är utlånad för tillfället, hon ska "lära en tonåring" hur man uppför sig   


  

Lite mörk, men de fick plats på samma bild iallafall! Keno,Farin,Joker,Elliot,Triss o Mascot   


Senaste veckan har vi focuserat på att få in Ann & Celine o Eva & Artchie i Ridhus för träning = Ti/To . Fick  kolla av Lotta & Trixa i Måndags    Allt inför Rättviksresan. Förra veckan fick också Tjocke Keno (11kg) och Joker (8,5kg) sina 12v vaccinationer. Deras syskon har också, enl rapporter fixat vaccinationen, inför första träffen om  drygt 1 vecka. Det ska bli Jättekul att se alla Stormbarnen igen    Mina två, tränas nog minst av alla, har iallafall åkt bil några gånger och varit ute och miljötränat. Det där med koppel tycker jag ju är så jobbigt att få till, går helst med lösa hundar, men vi har övat liiiiite iallafall. Hopp på stenar och kontakt är desto roligare. Har även kört 3 pass med position brevid, i ridhus och på ÖBK med dem. Karin med Tea agerade "störning". Tror att båda heter Keno just nu , men men.


Satt häromdagen och gick igenom vårens aktiviteter med hundarna, och kan nog få ihop det i slutändan, hoppas jag. Lä spår,Lydn, Utst, Jakt,Viltsp mm. Men det gäller att planera och att inte bli bortlottad   


Ser fram emot helgens Rättviksresa och nästa helgs 1a valpträff för "Stormarna"!!


Hej Hopp !!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards