Kennel Engsboda

Alla inlägg under maj 2011

Av Tina Engström - 28 maj 2011 19:36

Vilken dag jag haft på Utställning i Österbybruk! Keno, E.Rider of the Storm, gick in som första hund i valpklass, han fick HP och blev BIR valp   

Kritik:

7 månader, Very promising male puppy, exellent type and size, Ex prop and balance. Mask head, lovely eyes, ex bone and angulations, ex reach of neck and topline. Well placed and carried tail. Very promising coat of qality. Typ temperament. Lovely movement for his age.

 

                               

                                   Keno 7mån   



Nästa på tur var Elliot, E.Pink Panther, i Junklass. Han vann den med CK.

Kritik:

17 month. Very stilish ? young male, ex type and size. Strong compact, still elegant. Ex head and expression. Well placed ears.Ex reach of neck and topline. Ex tail and carrige. Balanced angulations. Ex bone and body. Ex coat. Exellent mover from all sides. Lovely temp.


Melvin, E Toulose Lautrec, var "vår" representant i Jaktklass, han visades super av matte Cecilia och vann klassen med CK   


I Ökl hade vi Elton, E. Rock and Republic, fint visad av Sofia vann han den klassen med CK   


I bästa hane hade vi då en Superchans att få Certet, 3 klassvinster med CK. Den som drog längsta strået var då Elliot. Herregud!! Vi tog inte bara Certet, utan blev Bästa hane också, älskade "Knalle Pär", nu är det "Snyggot" du heter igen        

  Elton blev 3a BH med Res- Certet , underbara  hund, som jag haft förmånen att starta på prov i vår  


                                       

                     BIS3 valp  Keno &  BIM Cert Elliot , mina prinsar   



Efter chocken med Elliot, var det inte lätt för Farin att gå in i Juntikarna med matte    Men som den underbara hund hon är, skötte hon sig "med den äran" och blev 3a i kk med CK   

Kritik:

17mån, very promising young female, ex type and size. Beautiful head and exp. Well placed ears, Ex reach of neck, ex topline, Balanced angulations. Ex bone and feet. Ex body and coat for her age. Moves very well from all sides.

 

Min första chans att visa en "Uppfödargrupp" kunde jag ju inte missa. 3 kombinationer, av 3 möjliga, (har ju haft 4 kullar, men de yngsta kan ju inte vara med än) var ju på plats. En "randig" grupp blev det och 2a med HP som resultat   

Kritik:

Beautiful group of typical breed represents from 3 different comb. Ex on type.Very well builted and bodyed . Ex coates and colores, typ heads. Moving very soundly. Typ temp. Very impressiv group!

 

 

          

                 Uppfödargrupp! Elton, Melvin, Elliot & Farin   

 

Avslutade sedan denna underbara dag med att gå in med "Kung Keno" i Valpfinalen. Eftersom det var SKK är ju alla raser representerade (de som är kvar), där blev lille "Kungen" placerad som 3a, Jippieeee, lyckan var fullkomlig      

 

Stort TACK till Sofia, Cecilia och Eva (som hjälpte till i gruppen) !!

Jättetack för alla gratulationer på plats och i Facebook!!


Nu firar vi med öl till matte och märgben till djuren   

 

 (har foton på både grupp och Keno på "ingående", väntar...   )

 Tack till Fotograferna   

 




Av Tina Engström - 24 maj 2011 22:57

Helgen som var tillbringade vi hos Håkan & Karina på Huntreds. Vi tränade svåra markeringar i "Kirskål", Vatten och Dirigeringar. Stadgan fick sig en omgång också   Vi hade en Jättetrevlig lördagskväll på Torp med Frågepromenad och god Grillmiddag. Tack till alla goa Engsbodare     Extra puss till Tommy som stod för "hjärngympan", kluriga fiskar var det   


           Dessutom blev Tommy utsedd till helgens "Badpojke"   


           Triss, Elliot, Karina och Karin m Mossa på "läktarplats"


                Lotta, Eva, Veronica och Lia med hundar vid vattnet.


Imorse gav jag mej iväg för att gå ett ÖKL Viltspår med Triss, storm och regn var det, inget höjdarväder precis. Men lilla "fröken" hon satte näsan i backen och spårade hur bra som helst. Kanonbra sa domaren och gav oss 1a HP    Nu är det en 1a kvar till ett av våra mål i år   


                               Triss med sin "trofe´"    (älgklöv)


Ha en bra vecka allihopa! Till helgen blir det "Vänstervarv" i Österbybruk och Vallentuna   



Av Tina Engström - 20 maj 2011 21:23

Idag firar vi älskade Julia, Almanza Pleasure N'Play, som fyller 10 år      

Hon kom till mej för 9 år sedan som "träningshund", i Utställningringen har hon alltid varit en vinnare, med sin ständigt viftande svans, fina konstruktion och underbara päls. Hon har även lärt mej mycket när det gäller både jakt och lydnadsbiten. Då hon alltid är glad, positiv och ett stort "will to please".


 

                                     Julia "Årets Flat"   2006   


Jag hoppas att vi har många härliga år tillsammans i framöver. Då jag behöver dig som min bästa jaktkompis till hösten andjakter. Dina underbara barnbarn Farin och Elliot har lite att lära innan de kommit upp i din KLASS! Stor KRAM för allt du ger mig och njut av livet som pensionär nu    

Av Tina Engström - 16 maj 2011 09:32

I går var vi på Jaktprov i Linköpingstrakten och där fick jag min revansch. Elliot gick som sista hund och gjorde ett jättefint jobb från start till mål. Den här gången vågade jag inte ta ut något i förskott, men vi fick vårt efterlängtade 1a pris !!

Jippieeeeee!!


                  Min duktiga lilla prins Elliot        


Idag hade vi bara 5or i "Egenskapsbedömningen". Den sammanfattande kritiken löd :

En ung hane som genomför provet på ett disiplinerat sätt. Han är en god markör och uppmärksam på sin förare. Gör ett bra sökarbete.

 

Jag startade även Elton, E Rock and Republic, han fick ett 3e pris. Var jätteduktig på markeringar och "det riktade söket", men tappade gnistan lite i det "slyiga stora söket. Fick in 5 av 6 vilt. Är nöjd med vad han presterat på B-prov och nu får han åka hem till sin matte Lia Cedersköld igen. Tack för "lånet"   


Nu är siktet inställt på Unghundsderbyt i Skåne, som går av stapeln 11/6. Innan dess har vi träningshelg hos Huntreds till helgen. Sen ska vi hinna med några "Vänstervarv" också    


Kram på er alla !!    



Av Tina Engström - 14 maj 2011 17:35

Idag har jag varit i Gävle på Jaktprov. Under mina 15 år i "Hundvärlden", har jag EN gång tidigare trott en hel dag att min hund fått ett 1a pris och "tappat hakan" vid prisutdelningen. Idag var min 2a gång, tyvär   

Startade Elliot, E.Pink Panther, som 5e hund. Provet började med 2 enkelmarkeringar på vattnet, E hämtade den första fint, på den andra fick jag hjälpa honom lite. Sedan var det ett sök i ängsmark, där E var enda hund att få in alla 6 vilten. Efter 3 st fick man vända om och ta in ett vilt som låg i höggräset längs vattenkanten. Det hela avslutades med 2 enkelmarkeringar på land. Efteråt tog Domaren mej i hand och det kändes som att vi var nöjda båda två. Även när han höll den muntliga kritiken lät det som ett "BRA pris!


Mitt protokoll:

Samarbetsvilja: Arb. på ett mycket behagligt sätt med sin förare.  5

Sökarbete: Löser ett medvindssök på ett tillfredsställande sätt o    5

 täcker marken väl.Finner allt vilt.                                 5

Fart: Välanpassad                 5

Uthållighet: Mattas ej under prövningen      5

Näsa: Används effektivt              5

Dirigerbarhet: Styrs med små medel och hålls i önskat område           5

 på ett bra sätt.

Markeringsförmåga: Markerar distinkt på vtn, men behöver

förarstöd på nr2. Löser uppg på land på ett bra sätt.                     4

Skottreaktion: Lugn och uppmärksam                                5

Stadga: Helt fast i skott, lugn o tyst i sin passivitet                      5,5

Apporteringslust: Stor. Spontana upptag med snabba inlev.            5,5

Apportgrepp:  Genomgående mjukt med bra avlämningar              5,5,5

Simteknink: Kraftfullt                                5

Vatenarbete: Arb spontant o villigt i vatten                                   5

Hundtolerans: Ok                               5

 

Sammanfattande kritik:En positiv hane som löser sina uppgifter på ett bra sätt.Förarstöd på en av vattenmarkeringarna.

 

Ska lite hjälp på en vattenmarkering sänka ett klart 1a pris???? Jag undrar bara, vart tog "Helhetsbilden" vägen   

Måste också berätta att, när jag var klar med Elliots arbetsdel på provet och väntade medans domaren skrev. Passade jag på att röka, Då kommer domaren fram och säger: " vet du att i Holland skulle domaren dra 10p om man rökte innan man var klar, dvs med passiviteten" .

 Hallå!!!!! Vad är det frågan om?? Får man inte "pusta ut" efter ett genomfört prov??

Döm om min förvåning när jag då får ett 2a pris vid prisutdelningen   


Är iallafall SUPERNÖJD med min hund, underbara ELLIOT   


I NKL startade 8 hundar, 6st fick 0or, däribland Elton, E.Rock and Republic (klarade inte söket i ängsmark) en till fick en 2a (tog in 4st på söket   )


Jag brukar inte vara den som klagar, men idag är jag ARG & BESVIKEN   



 


 



Av Tina Engström - 12 maj 2011 18:55

Elton, E.Rock and Republic är ett Yrabarn, som bodde kvar hos mej tills han var 6mån. Sedan köpte Lia Cedersköld honom. Han har sedan tränats och startat på några WTn med matte. Men hon är egentligen ingen "tävlingsmänniska". Jag erbjöd mej då att starta honom på Jaktprov istället för matte. Han har, sedan snön försvann, fått träna med mej som förare vid 5 tillfällen. Den 3 maj fick han flytta hem till mej, för att skapa en bra relation inför Provstart   

I tisdags var det då dags för start i Södertälje, vi hade stnr 12 och fick komma till den sena samlingen.Jag hann kolla på några hundar innan + att jag även halkade in "på ett bananskal" med Elliot, som stnr 9. (återkommer med detaljer om det längre ner )


Provet började med en lång markering på krönet av en backe i öppen skogsmark. Inga problem för Elton, kråkan kom hem snyggt och prydligt  

 


Därefter var det ett "riktat sök" på väg ner till vattnet , första skicket drog Elton ner till vattnet, men det andra gick bra.Därefter var det två långa markeringar på "blank vtn", han strulade lite på nr 1, men löste det själv. Nr 2 gick jättebra.


 

Vi gick sedan vidare efter skytten till söket, 6 vilt låg ute. Först kom ett skott, sen skickade jag ut Elton. "Viltsvinsbök" och att hundar "rastat sig lite" innan bekom inte Elton, 4 vilt kom snabbt in. Efter det drogs han mot vattnet och jag fick kalla in honom ett par ggr, vid ett tillfälle slog han en liten volt, då han trampade ner i en grop, på vägen    Han var sedan lite splittrad, rastade också sig lite, men fick tillslut in 5e vilt. Både jag och Domaren nöjde oss där.

                                         Hem med en av Fasanerna


                                             Här kommer en and


                               ...... osså Truten till slut     


Vio var sedan passiva på nästa hunds första markering.


Vi belönades med ett 2a pris för "det hela", är jättenöjd med Eltons attityd,han kom in med full fart, lämnade allt i hand (utom vtnmark), hade en bra följsamhet. Det känns Jättekul att vi nu "testat" en gång och har ett par chanser till att "räta ut" priset    


Ja, så var det då min egna "lilla Tokhund"    Såg på Facebook 22.30 på måndagen att det fanns en plats kvar på provet. Ringde och väckte den stackars Kommisarien, Sorry Inga   , och efteranmälde Elliot.

Inför starten var hans stadga vid vattnet, det enda som oroade mej lite. Landmark och "riktat sök" gick Kanonfint, sen var det då dags för vtn mark. Tina tog på sig den mest "auktorära" kostymen = sitt kvar, annars "dör du"   

Första skott + markering gick, E satt kvar tills jag skickade. Döm om min förvåning, då han halvvägs ut, vänder och kommer in igen. Men Hallå??? vad hände??

                         Elliot funderar på var "fågeln" kan vara??!!


 Försöker få ut honom, men lyckas inte. Tar in honom för mark nr2, är då liiiite snällare i "SITT KVAR", men tyvär händer ungefär samma sak igen. Domaren säger då snällt att "Tyvär"....... Ja, naturligtvis tar det slut här, men fick, medans domaren skrev de få saker han kunde bedöma, chansen att få ut den lilla "knashunden", han hämtade då anden till mej   


   

Ja, vad ska man säga?? Vi har tränat båt,skott,stadga osv. Men man vet aldrig vad som "rör sig" i en Flattes hjärna    



Men på't igen, på lördag åker vi till Gävle   


Stort TACK till Ingrid Aksnes för alla fina bilder!!! Tack även till Eltons ägare Lia, som låter mej "låna" Elton för Jaktmeritering av ett av "mina" barn"   




Av Tina Engström - 7 maj 2011 18:21

Idag hade vi "Hemmatävling" på ÖBK, det kan man ju inte missa   

 Farin debuterade i LKL1, stnr 7 hade vi och fick ligga i andra gruppen, på en kant. Rel lugn PL var det och 10 fick vi. Lugn o stilla på Tandvisn gav också en 10a. Linförigheten kändes lite "fladdrig", men 8a fick vi, 8,5 på ligg, dålig framförning, 9a på Ink, avslut, 7 på ställande,dålig framförn, 8a på app ("tjuvade", men har ej tränat "vänta" eftersom jag tycker det är ett fånigt moment) Hopp 9,5, Helhet 8.

Var jättenöjd med hennes attityd och att hon kan själva "momenten", det däremellan får vi "fila på" till nästa klass. 172p, ett 1a pris och 2a placering blev det, av 11 ekipage    


Efter ett par timmars väntan, var det dags för Triss. Hon har känts lite "seg" på sista tiden, men vågade inte blöta henne innan Kvarmomenten.

Hon satt bra 10a, på PL var hunden bredvid lite orolig, satte sig,la sig,satte sig osv.där fick vi 9,5 ( hon nosade lite en gång)

Efter kvarmomenten, fick Triss bada i diket, som så fint ligger mot parkeringen, sen "konkurrerade" jag lite med Keno, innan vi gick in för programmet.

FF kändes jättebra, men 7,5 blev betyget, "Dumrutan" 8, tjuvade lite på stå och sitt, gnäll?? har aldig haft och hade inte nu heller   Ink 9, ngt segt ligg. Rutan 5, satte sig upp efter att jag sagt ligg + att jag fick flytta fram henne lite  

Dirapp 8,5, dåligt tempo ut (mycket bråk på träning) Hoppapp 9, dåligt avslut (satt snett brevid mej) Vittring 7 , tugg???? Hon kastar tyvär om den på väg in, men det finns inte ett märke på apporten, synd borde vart en 10a. Fjärr 8,5 , DK båda ligg, Jättefin för övrigt. (trodde väl ligg var minsta problemet i värmen)

Vi vann iallafall på 259p och ett 1a pris, vårt 2a   

Är JÄTTENÖJD med hennes attityd, hon var pigg o glad hela programmet och det är det viktigaste  


                  

                                       Mina duktiga tjejer !!!

       Farin, E. Sugar Brown & Triss, Bez-Amis First Last and Always       


Keno fick "öva" att vara på prispallen x 2, se ÖBKs Hemsida   


Nu är det "lugnt" = bara träning i ett par dgr, ska sedan starta en Yra son i Södertälje på tisdag och Elliot i Gävle nästa lördag. Gissa om vi tränat stadga innan dess   




Av Tina Engström - 1 maj 2011 19:10

I tisdags styrde Triss & jag kosan mot Träskaten i Sörmland för en A-provskurs med Anita Norrblom som intruktör.På onsdagen tränade vi, upptäckte då, återigen, att "min lilla prinsessa" inte var lika följsam på avstånd som tidigare. Valpkullen har tydligen gjort att självförtroendet blivit lite väl bra   Gjorde lite "åtgärder" och när vi sedan "tävlade" på torsdagen, vann vi minsann över 3 golden och 4 labbar    Stort TACK till mina goa valpköpare som "sponsrade" till denna träningsmöjlighet. TACK även till Jill & Peter för den SUPER goda maten!


 

Sen var det hem och jobba en natt innan det var dags för Elliots debut på B-prov.

Lö morgon åkte vi till Vingåker, stnr 5 hade vi. Kollade på ett par hundar innan jag gick och förberedde "den lille mannen".Allt kändes ok, men lite "på tå" är han ju alltid. Vi gick fint efter skytten fram till platsen för den första vtn markeringen, väl där gick skott och kast, åhhhh där stack min lilla buse lite väl snabbt. Bärgade hem anden och på nästa var jag mer beredd, E väntade då på tillåtelse innan han drog iväg   Efter det var det ett "riktat sök" längs vtn kanten, det löste vi bra tillsammans, 2 änder kom in. Sök i "jaktmarken" var nästa uppgift, där jobbade Elliot Kanonfint, 6 vilt kom in snabbt. De avslutande 2 enkelmarkeringarna, var heller inget problem. Duktig Elliot   

Den sammanfattande kritiken löd:

"Trevlig ung hane, genomför provet på ett bra sätt.Ett bra sök och markeringsarbete.Bra Samarbetsvilja och följsamhet. Brist i stadgan ger dagens pris.

Ett 2a pris med "mersmak", Kent Palmgren var domaren för dagen. Nu ska vi träna STADGA i 2v innan det är dags igen    


 

                            " Knalle Pär"


Idag har jag & Triss varit i "fint" sällskap på Eucanoba Cup, en tävling för Elithundar i WT modell. Drygt 70 hundar till start, mestadels Labradorer.

Det blev lite blandade resultat på de olika 6 stationerna, svårighetsgraden var rätt hög och avstånden långa. Det mesta gick ut på att ha en styrbar hund. Vi 0ade på två "rutor", där det blev för svårt helt enkelt   Två rutor gick enl mej rel dåligt,9 på den ena och 15? på den andra. Sedan hade jag två BRA rutor 19 fick jag på den ena, den andra vet jag inte, men kommentaren från den Engelske Domaren var " It's a Pleasure to judge a good Flatcoatedretriver" , min "lilla" tjej fick imponera på en Engelsman, det kändes underbart i hjärtat    Lilla Triss!

Slutresultatet blev ju ingen höjdare, men vi fick en hel del nya ideer på träningsfronten   


Samtidigt som jag "roade" mej på WT, var ett gäng "Engsbodare" på vår (FRK Ö)

Utställning i Södertälje. Sara "Showade" fram Keno till BIM valp i Vkl 1   


 

                     "Keno"


            

      I Unghundsklass tikar blev Caro och "Rosa", E.Green Peace 2a med HP   


 

Sedan var de snälla och fixade ihop en Uppfödargrupp också, 2a med HP blev resultatet   Tack alla ni som är ute och representerar med era fina och duktiga hundar, KRAM från en stolt Uppfödare !!  











Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards