Kennel Engsboda

Alla inlägg under juni 2011

Av Tina Engström - 19 juni 2011 23:24

I torsdags åkte jag till Eskilstuna, hade efter "missen" i Strängnäs, efteranmält Triss till deras lydnadstävling.

Vi drog stnr2, började med 10 + 10 på "kvarmomenten", dvs sitt i grupp och platsliggning.gjorde sen en apportingång + ett par skiften i fjärren innan start. Triss kändes pigg och glad och började programmet med ett ok FF-8,5, I "dumrutan" trampade hon lite på "sitt" - 7,5. Gör sedan en kanonfin Inkallning m stå o ligg - 10, Gör även en kanonfin ruta, men lägger sig direkt på mitt "stanna" -8, på Dirapp får hon syn på trähörnet från Dumrutan ist för apporten, ett extra kommando- 8, Hoppapp, snett sitt i avslut - 9, Vittring,dåligt tempo,snett sitt - 7,5. Sen kom då fjärren, faaaaaan, gjorde bra skiften, "sitt,stå,ligg,stå, sen lägger hon sig på mitt "sitt" och istället för att försöka sätta henne, står jag, min klant, passiv. Sista skiftet räknas då inte heller = 0a, ej 5 skiften. Skit, hade jag vetat det hade jag naturligtvis försökt sätta henne igen. Där rök SLCH   Men, men "påt igen bara   


Fredmorgon startade jag, och 3 av mina valpköpare färden mot Elverum i Norge för ett Dubbelprov i NKL och EKL. Vi hade hyrt en stuga på Elverums Camping, 6km från Provplatsen. Efter en trevlig fredagskväll, var vi uppe i ottan på lörd morg och gav oss av till Provet. I Norge lottar man startordningen i EKL och tyvär drog jag stnr 6, Eva, Lisbeth och Lotta hade stnr 4,5 och 6 i NKL, så det krockade naturligtvis. Rutorna låg ganska nära varandra, men jag hann tyvär inte se så mycket av mina "barn"   

Triss och jag gick i par med en labradorhane och den fick, efter en "Walk up" transport, börja med en dubbelmark i öppen skog, men med en massa träd ivägen, när den greppat nr1, slängdes en "störning", som vi då skulle ta in, efter att han hämtat nr2. Den såg inte Triss, men fick in den med min hjälp. Därefter sköts en dubbel till oss, Triss såg bara den ena, sprang ut mot den, men fick vittring på den andra och tog den, så slängdes en störning till henne också. Som jag knappt såg, (långt avstånd, mycke träd   ) Jag skickar henne på "hennes" nr1, men hon får då vittring på störningen och jag hinner ej agera förrän hon har den i munnen tyvär    Hon gör sedan Kanonfina dirigeringar och ett jättebra sök, stannar på Parkamratens stoppsignaler,( han gick ur området,flera ggr) men fortsätter jobba när jag ropar sök till henne. Var Jättenöjd med henne, men tyvär får vi en 0a pga "Fel apport" på markeringen   

Eva & Archie, E Blue Blood  är den enda av "våra" hundar till pris, 3e, den dan. Vi åker "hem" och dränker sorgerna och grillar lite vid stugan.


Sö morgon vaknar vi alla Revanchsugna", packar ihop och drar till Provplatsen. Tyvär drar jag stnr 6 igen, så jag hinner inte se så mycket av övriga "Engsbodare" , som även idag har Stnr 4,5 o 6  

Kollar första Elitparet och "lägger upp taktiken", hinner sen se Eva och Archie göra ett bra prov, lite små "fadäser" ger ett 3e pris igen, GRATTIS!!

Jag och Triss, går idag i par med en Flattik, provet börjar med en transport, där det skjuts några skott. Min parkompis får sedan börja med en trippel, 2 på land och en i vtn. Triss sitter lugnt och tittar på när de hämtas in, vi får sen börja med att ta en vattendirigering som ligger längs med sjön, men hundarna skulle simma dit,vi  löser den utan problem. Sen kommer vår trippel, jag väljer då "bort" vtn markeringen, som var sist kastad (blankvtn) och Triss hämtar de 2 på land först, sen vtn dummyn, BRA taktik, enl Domaren "dagens bästa Trippel"   

Efter att Parkompisen tagit in sin vtndir går vi till söket, hon hämtar då en apport där och vi får en landdir, inga problem.Triss hämtar en på söket, och Parkompisen får ta sin landdir. Sen skickas båda hundarna ut i söket, Triss jobbar mestadels bra, men blir ngn gång lite frågande, dvs stannar och tittar på mej, ber henne då bara att söka vidare.Jobbar där tills Domaren säger att det räcker.

Vid den muntliga kritiken säger Domaren att jag får ett "Bra pris", men "vis av erfarenhet" tar jag inte ut ngt i förskott   

På prisutdelningen visar det sig att även Lisbeth och Levis fått ett 3e pris, GRATTIS!

 Efter att Domaren i EKL, Arnulf Hustad,delat ut priser/protokoll till 8 hundar, återstod hans 3 "bästa" hundar, då var jag bra nervös, så blev Triss dagens 2a bästa hund med ett 1a pris (11 till start,2st 1a pris) tårarna kom upp i mina ögon och jag tog stolt emot vår kritik, Yeeeeeeess!! Min älskade duktiga hund, du ger mej så mycket glädje,du vill och försöker alltid göra ditt bästa       


                    Triss, Bez-Amis First Last and Always  12v     

Stor KRAM till mina Goa valpköpare, Eva,Lotta och Lisbeth som följde med till Norge och gjorde resan så trevlig. Nästa gång kommer högre prisvalörer, nu har ni ju "övat" en gång   



Av Tina Engström - 12 juni 2011 22:33

I Fredags var vi ett gäng entusiaster som styrde kosan mot Skåne för Årets Unghundsderby. Tommy & Vompan med "Coco", Karin med "Mossa", Jag med "Farin" och "Elliot", alla ur "Färgkullen" och fyllda 17 mån. Min systerdotter Sara var också med   Vi hade hyrt in oss på ett Vandrarhem 10 min från Provplatsen, fick där lära oss allt om "Sopsortering"    Väl på plats, anslöt även Triss Uppfödare Bittan & Bert och några valpköpare till dem. Efter en trevlig kväll med många skratt, somnade vi ovaggade. Lördag morgon bjöd på ett perfekt hundväder, sol och 19-20grader. Vi hade redan anmält oss på fredagen, så vi gick direkt till samlingen.

Därefter började vi med ruta1,en markering på en ö mellan 2 små vattendrag. Tommy med Coco satte "ribban" med en 18p där, vi andra fäljde tätt efter med Mossa på 17p, Elliot på 16p och Farin 14p. Vår nästa anhalt var Ruta2, en markering i "Hundkex" precis i närheten av vattnet, där glänste Mossa med "full pott", dvs en 20poängare, Coco fick 18p, Elliot var lite "yvig" och fick 12p, Farin "lite Initiativlös" fick 15p. Fulla av självförtroende gick vi vidare till Ruta5 (anpassade lite efter köerna) En markering i några små buskar på ett fält med högt gräs, det såg lätt ut och tyvär slappnade Karin och Tommy av lite för mycket, Mossa fick 12 och Coco 9 efter lite "strul". Elliot och Farin fick där varsin 20p   

Efter det hade vi bestämt att låta hundarna vila lite, för att spara på "hjärncellerna". De fick sova/vila sig i form ett par timmar. Sen tog vi oss an ruta 3, en markering i vassen på andra sidan av en liten å. Elliot glänste återigen med en 20p, med Mossa strax efter med 19p, Farin strulade till det lite = 17p och Coco, som inte behövt samla krafter, hade tyvär liiiite bråttom (knallade) =0a.  

Vi avslutade sedan med Ruta 4, som var en klurig markering mellan 2 stockar i skogen. Lite mer "spring än näsa", gav 12p för Elliot,Farin och Mossa. Coco sprang "lite till" och fick 9p.  Hon satt dock duktigt kvar i "kastet"  


Jag är JÄTTENÖJD över allas resultat     hälften av de 100 startande hundarna hade 0at på ngn av de 5 stationerna. Vi firade med en 3 rättersmiddag på Vandrarhemmet   

Stor KRAM till alla "goa" glada människor, som gjorde detta till en oförglömlig helg. En extra KRAM till Sara, som ställler upp och hjälper mej med hundarna mm. Du ska se hur väl Keno är förberedd till nästa år, han har ju "Facit" till allt    


                                           "Färgkullen" (för ett år sedan   )


Nu ser vi fram emot Flatfestivalen och Flatmästerskapet,tillsammans med er, alla mina underbara valpköpare och vänner  

Av Tina Engström - 8 juni 2011 23:24

Vi har inte legat på latsidan, om ni trodde det. Förra veckan var rätt hektisk, i många avseenden. Har jobbat 6 av 9 nätter, man måste ju ha råd med alla tävlingar/utställningar också   Men nu ser jag fram emot lite ledigt, dessutom hinner jag skriva lite, om vad vi gjort. I torsdags var vi på Clubshow, 190 flattar anmälda till "Årets Utställning", ingen höjdare för mina hundar dock. Triss var för kraftig/tjock!!  för dagen = Very Good, Keno blev utan placering i Vkl2 och Elliot fick "nöja sig" med Exellent. Jag kunde då med gott samvete/utan att missa ngt, åka till Västerås och fira Klas, min systersons, examen. Med ett Fallskärmahopp, häftigt!!

Är ändå väldigt nöjd/smått chockad av Elliots Utställningskarriär, på 5 "försök" är resultatet : 3a Junkk CK (Stora Stockholm) 1a Junkk 3 BH Res-Cert (Strömsholm SSRK) 1a Junkk 3BH Cert (Västerås SKK) 1a Junkk BIM Cert ( Österbybruk SKK)

Exellent oplac (Clubshow FRK)  Nu får han stå på "tillväxt" till Januari 2012, eftersom han inte behöver fler meriter/Cert innan 2 års ålder.


                                  Elliot som BIS-valp för 1 år sedan   


Avslutade sedan den här veckans "snyggtester" i Norrköping i lördags. Keno blev återigen BIR-valp med fin kritik och HP, (Orkade inte stanna till Finalerna i värmen, utan åkte hem istället) Mascot blev 2a i JKK med CK, Triss var placerad 4a i JKK, Exellent även på henne, hon hade väl blivit smalare på 2dgr   Domaren i Norrköping tyckte det var för varmt för att springa med hundarna, så vi fick tyvär inte visa våra fina steg   


Jag har även testat "småttisarna" Elliot och Farin i LKL2, det visade sig rätt klart att vissa moment inte är helt klara än... Men vi kommer igen om en månad   

Även Triss, som gick för Championatet, visade brister som vi behöver jobba lite på, innan titeln sitter   


Nu ser vi fram emot helgens Unghundsderby i Skåne !! Ska även försöka hinna uppdatera i träningsbloggen, attans duktiga hundar på vtn dirigering, tom Keno "sälen" tränar det i värmen   




Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards