Kennel Engsboda

Alla inlägg under oktober 2011

Av Tina Engström - 29 oktober 2011 19:44

Idag sken solen från en molnfri himmel, underbart höstväder! Hade sovmorgon till 9, den första på länge   

Tog det lugnt på fm, då samlingen för lydnadstävlingen var satt till 12.00 Liiite för lugnt, skulle det visa sig, attans dator, där fastnade jag lite föööör länge   

Kom till Kista 10 i 12, var och anmälde mej och tävlled. sa att det var gott om tid, för att rasta osv. Men sedan vid info kl.12 var det plötsligt bara 4 min innan Platsliggningen.... Hoppsan, det visade sig även, vilket jag inte visste innan, att Elliot hade stnr2. Herregud!! "Krutpaketet" hade nog mått bra av liiiite mer tid innan.

Ja,ja klantig matte (var ofokuserad och ej på tävlingshumör) hämtade sin hund, som snällt låg på PL = 10p.

Duktig Elliot   Försökte sedan "bränna" lite krut i skogen och med lite FF innan start. Gick in med en taggad E   

Steppade på sidan mest hela tiden i FF = 7,5 (lite dål pos, snett sätt) Ligg = 9 (framföring) Ink m Stå =9 ( Jättefint stå, ngt slarvig avslutn ) Jättefokuserad på Rutan, men ett snabbt läggande där på mitt "stanna" gav 8 i betyg (min lilla "Bordercollie/Flat, blir bra i 3an sen.....) På apporteringen var det också liiiite bråttom, fick tag i "knölen", var tvungen att lägga ner i farten hem och "greppa om" = 5 ," Hopp Sitt ", nej, "Hopp ligg" är det väl   Bråttom,bråttom o islag på väg hem gav en 6a, Avslutade sedan med en hyfsad Fjärr, är lite "låg" i Sitt och "trycker" bakåt i ligg = 8,5

Helhet 8,5.

Var säker på, eftersom jag ej kollat poängen, att vi än en gång missat 1a priset med nån "futtig" poäng   

Dröm om min förvåning, när jag får resultatet och vi "för en gångs skull" den här hösten, har turen på vår sida !!

161p och ett 1a pris, 3a av 9 hundar blev vi!      

                                                  


   

Puss på dej, min älskade "clown", som alltid gör ditt bästa   


Igår var Triss på sitt livs andra A-prov, jag har ju "övat" lite innan med Julia. Fick återigen ett högt stnr, 11 av 12 hundar   VI delades in i 2 grupper och åkte iväg till första "såten". T kändes väldans "på tårna", så jag försökte dämpa henne lite på väg fram... Väl uppställda på linje inför första "drevet", började hunden till hö om oss att pipa/vara orolig, när de sedan började skjuta änder, fick de "utgå", dvs koppla och gå därifrån. Men Triss var redan lite påverkad = på tå ! Nr 7 började apportera och när det var vår tur, fick vi en relativt lätt uppgift, bara hämta en and i anvisat område, eftersom det skjutits flera i samma omr. När Triss lämnat anden till mej, såg hon ut som att hon fick akut ont i magen, stod kvar framför och såg ut att vilja kräkas??? La sig sedan ner med huvudet på tassen och mådde riktigt dåligt ?? Funderade på att bryta, men hon satte sig sedan lugnt vid min sida igen. Varvid jag vågade skicka henne på nästa uppgift, där hittade hon tyvär ingen fågel, o inte nästa hund heller.De sköt sedan några änder igen, och då hade hon "piggat på sig" så mycket att hon kunde resa sig o "hoppa fram" en meter = oro på plats, fick då, när det va vår tur, in sin apport iallafall. Vi fick sedan även en apport till för den Domaren, men den "klantade"jag mej lite på, så det blev "fel fågel". Vi fick iallafall gå vidare till den andra Domaren för en 4e apport, som Triss skötte Ypperligt   

Tyvär pga 2 " B-apporter", den ena för "oro på pass", fick vi sedan ej fortsätta. Men jag är ändå nöjd med att vi var kvar hela fm . Vi lär oss tillsammans. Det var dessutom väldans bra Domare på det här provet, som kunde/ville förklara varför det bedömdes si eller så. Vi lär oss ngt nytt varje gång, den här "grenen" inom Jaktproven är ju det svåraste av allt    Vad är en dubbelmarkering på land, kontra 50 änder som skjuts med 100 skott i en damm   


Nu tar vi ledigt från både Jaktprov och Lydnadstävlingar ett tag,har ett par "vänstervarv" kvar i år. Men annars siktar vi på nästa år, I febr är det ju vår traditionella Lydnadsresa till Rättvik som gäller! Väl mött!


Kommer igen med en resume' för 2011 och valpplaner för 2012   

Av Tina Engström - 24 oktober 2011 18:49

I torsdags styrde jag kosan mot Halmstad, åkte vid lunch och hann med ett besök på GeKås i

Ullared. Efter lite shopping, åkte jag vidare till Gullbrandstorp och stugan jag hyrt.

En jättefin stuga på 55 kvadrat, där hundarna fick vara med. Man kände sig som hemma.

Upptäckte till min glädje att avstånden till helgens provplatser var på ca 10 min   

Efter lite mat och tv, somnade jag o hundarna gott.

På fredagen var det då dags för Triss på FRKs Nordiska A-provs Mästerskap. Det började med lottning av stnr och vi drog stnr 6.Vi delades i 2 grupper, 1- 8 i den ena och 9-16 i den andra. I vår grupp dömde Sören Svärd och en dansk.

Vi började med att stå mitt ute på en stubbåker, med alla hundar okopplade. Skyttarna stod ca 80m framför i åkerkanten. Det kom lite flog av änder som sköts. Vi fick därefter koppla alla hundar utom nr1 och 2. De fick sedan 2 apporter var, När det var min tur hade 1 hund "åkt ut" på olydnad, de andra hade fixat sina apporter.

Jag fick tilldelat en apport, som vi ej sett, men som enl uppgift låg ca 120m bort, över stubben,upp över en liten buskig slänt, över cykelbanan och på andra sidan. Triss började bra, men fastnade lite på "gamla legor" efter änder som tidigare apporterats och jag fick jobba lite för att få henne till cykelbanan, sedan "sket det sig", då hon envisades att gå åt hö, istället för att fortsätta bakåt   Jag fick kalla in henne och vårt A-prov var slut redan på första apporten, trist    A-prov handlar mycket om tur med apporterna, förutom att man ska ha en duktig hund. Jag hade väl önskat en lite lättare uppgift, som vår första, men men så blev det inte tyvär.

Tillbringade resten av dagen med att titta på mer eller mindre lydiga hundar. En duktig vinnare korades iallafall, ett 1a pris blev det för honom. Tycker att svårighetsgraden på apporterna var ofta väldigt hög, om jag jämför med prov jag varit på tidigare. Det var väldigt långa avstånd på det mesta.

Åkte hem och dränkte sorgerna med en öl och pizza   

Lö morgon vaknade vi pigga och redo för nästa utmaning. Farin "test" nr2 i ÖKL på B-prov. Domaren för dagen var Isak Träffe, en väldigt trevlig domare   Men han hade lagt om hela provet, lite "Spaniellikt" här o där. Lite annorlunda mot vad vi tränat på. Vi skulle gå i 1a par och fick först gå med på en genomgång av provet. Det började med en dubbel på vattnet för den ena hunden. Där den 1a hamnade bakom en liten ö i vtn, den andra på ytterligare en liten ö bakom den 1a, dvs "på linje". Den andra hunden fick sedan en landdir längs med dammen, i spåren därifrån vi kommit, den låg dock lite längre bort + i brännässlorna   

Sedan bytte man uppgift. Efter det följde ett sök som var nerför en slänt, full med brännässlor, genom sly, över ett dike och i skogsmark. Djupet var väl ca 40m och flera apporter låg på 3m framför oss. Väldigt tätt med vilt blev det, dessutom är inte mina hundar tränade på att apportera "framför mina fötter", man turades där om att skicka hundarna. publiken stod då väldigt nära på den lilla stigen. Efter det sköts 2 skott och den 1a hunden fick en vtn dirigering, där man skulle hålla hunden mellan de 2 öarna, som det tidigare varit markeringar på, och över till andra sidan. Inte så långt, men mycket störning blev det för hundarna, som oftast gick upp på ngn ö först. Sen sökte man lite till och så fick den andra hunden vtn dir, utan skott   (de ändrade det sedan, så de sköt för varje hund) Det hela avslutades med en dubbel på linje i ängsmark/skogskant, där den närmaste kastades först   

Hejohå!! Mina "ungdomar" har inte tränat dubblar på linje än, så det kändes som det svåraste av allt. Jaja, inget blir som man tror.......

Farin började Kanon med landdir, kom fram till platsen snabbt, men gick därifrån   Fick sedan "kämpa" tillbaka henne, hon tog kaninen till slut, men hade nog helst sluppit sticka nosen i nässlorna. Hon gjorde sedan en kanonfin dubbel på vtn   I söket fortsatte hon sedan att vara tveksam i sina upptag på vissa vilt, medans andra gick bra. Hon sökte iallafall över hela området, var lite förvånad över de som låg väldans nära, bättre på de i skogen. Hon gick tyvär sedan inte i vattnet på dirigeringen. Tyckte nog det var kallt. Avslutade jättefina markeringar på land    Tyvär blev det ännu en 0a, pga hennes tveksamma upptag på vissa vilt och hennes ovilja att gå i vattnet på dirigeringen   Jag är nöjd med att hon fixade dubbelmarkeringarna på linje och hennes fina sök. Det andra får vi jobba med till nästa säsong


 


Var sedan och tittade på både Eliten och NKL en stund och pratade med en massa trevliga människor. Var med på prisutdelningen, det var 8st 0or i ÖKL!!! så jag var inte ensam   I EKL var det bara en 1a av 12 hundar.

Åkte tillbaka till stugan och "dränkte sorgerna" igen......

Upp i ottan på sö morgon, eftersom jag även skulle hinna städa stugan. Ful av hopp igen gav jag mej av till provplatsen! Efter samligen, åkte jag ut i skogen, gick en promenad med alla hundar, körde sedan lite vilt på Elliot. Provade bla sök med viltet nära och dubbel på linje   

Tog mej ner till ÖKL rutan i god tid innan Elliots start i 3e par, satt o fikade där. Vi gick sedan i par med en rätt högvarvad Flattik, inte min "önskepartner" , dessutom hade hon ett lägre stnr än jag, så hon skulle få börja på vattnet. E kändes som "en bomb", som kunde explodera när som helst... Satt iallafall kvar, med mina ögon stirrande på honom hela det "momentet". Svepte sedan in kaninen på dirigeringen innan han glatt hoppade i vattnet på sin dubbel. Droppade tyvär både kaninen och första vtn fågeln framför mej   Fortsatte sedan till söket, där han när vi var på väg fram fick vittring av en fasan framför oss på 3m och tänkte dra iväg. Lyckades iallafall stoppa honom och vår parkompis fick istället börja med att hämta 3 vilt. E svepte sedan in 3 st, men släppte även här nåt vilt på backen... Vtn dir blev lite omständig, då han var tvungen att "kolla av" båda  öarna först. Resten av söket gick också bra, såsom den avslutande dubbeln på land. Vi gick iallafall till pris, trodde inte det med alla "droppade" vilt, men tror att Domaren gillade Elliots hopp i vattnet och fart och fläkt i övriga moment   


   


Åkte sedan o kollade Eliten en stund, men kände, när näst sista par började, att jag hinner nog ner och gå släpspåret med Elliot, innan starten med Triss. Väl på ÖKL rutan drog det ut på tiden och när E strulade med spåret, snäll Domare "såg till" att det gick bra tillslut   Men då hade de redan ringt och "saknade" mej på EKL rutan.. Stressade upp dit och ut med en Triss som suttit i bilen största delen av dagen, hon hoppade i öronhöjd bredvid mej i kopplet ! Hejohå va det går! Av med kopplet och den normalt lydiga Triss började gå fot en halvmeter framför mej, fick sedan sitta första dubbeln på vattnet för parkompisen, då trodde jag tom att hon tänkte knalla ! Vi fortsatte sedan att gå en bit och så fick vi en landmarkering, ganska svår, men fixade den med lite stöd på 2an. Vtn dir var över dammen och en bit upp på land. Det gick också bra. Sen var det sök i ängsmark, där hundarna hade haft svårt att få vittring på dummysarna. Hon och parkompisen gjorde ett Kanonjobb tillsammans, jobbade som sjutton och var i sitt "esse", härligt att se   Den långa landdir ute på stubben, som många föll på, löste vi också riktigt snyggt! Så var det då "bara" vattenmarkeringarna kvar....... De kastades i vassen bakom en långsmal ö, mitt i dammen. Den första löste hon kanon, men..... kom tyvär 1m "fel i vind" på nr2, drog upp på land lite och blev lite "tungstyrd" innan hon hittade den, o där rök vår klara 1a, faaaaaaaaaaan!!!!! Att det alltid ska va nåt   Fjärde 2a priset i höst....

 

Ja,ja Domaren tyckte iallafall att hon var en Kanonhund och gärna tog med henne på jakt, dessutom hade han mage att lova mej ett "mycket bra pris", okey man har väl lärt sig nu att inte tro på nåt innan prisutdelningen, men man hoppas ju alltid, han kanske tyckte att ett 2a pris var "mycket bra", med tanke på att det bara va två st 1a pris, av 24 hundar, i EKL    

Bryt ihop och kom igen är vårt nya motto   

Nu är det sista rycket med A-prov för Triss på fredag, målet är att få minst 2 apporter  

 Sen sadlar vi om med lydnadstävling för Elliot på lö.


KRAM på er alla!



Av Tina Engström - 8 oktober 2011 19:08

Idag har jag varit på Labradorklubbens Öppna Mästerskap med Triss.Vid samlingen drog vi stnr 5, bra!! Då slipper man vänta så länge på första apporten   Vi var 25 hundar till start. Fyra hundar började att gå in, 2 per domare. Det sköts och kastades lite dummys. När hund nr 4 fått sina 2 apporter, var det dags för mej o Triss. Vi fick börja med en rel lätt apport som föll ute på fältet, lite "mycket spring" blev stopp-leta och hem med apporten.(Det föll 3 till Innan skicket) Vår 2a apport var ung likadan, även där rak fin linje, stopp, leta och även den inne   Inte så svårt, men jag var nöjd med hennes distingta lydnad.

Sedan blev det då lång väntan, innan vår 3e apport, då för den andra domaren. Jag såg då,tyvär, inte den dummyn kastas, då det kastades 4 st samtidigt. Efter "konferens" med "funkisarna", via radio, fick jag direktiv om var den låg. Skickade Triss, som faktiskt var lydig på mina kommandon och letade i "rätt" område. Då hon ej hittade, sökte hon ju vidare omkring, men tog hela tiden tecken och kommando från mej. Jag fick tyvär kalla hem henne "tom". Nästa hund tog vid och blev också skickad ut i samma område, hittade heller ej dummyn först, men när matten "släppte" sin hund lite, hittade den Dummyn 20m längre till vä, alltså INTE på angiven plats   

Fick då kommentaren från Domaren, att det skulle väl jag haft "koll på" ????

Sur & Besviken var det sedan lunchpaus, efter att alla andra fått mer eller mindre "knasiga" apporter   

Efter pausen fick vi reda på att vi var indelade i 2 grupper, Förutom de 2 hundar som "felat ut" sig. Vi, i "B-Gruppen"fick då stå med lösa hundar ca10st ute på ett fält, medan de hade en "drive" (de skjuter o kastar en massa dummys) runt en kulle ca.80m bort.

Sen skickade vi hundarna en o en på "UT - Sök", Triss gick som andra hund och fixade det galant.

När alla hundarna i grupp B, fått varsin sökdummy, var det dags för A-Gruppen att få samma övning. Där var det bla ett par hundar som pep, under "Driven", vi i publiken hörde och Domarna stod nära ?? Sedan fick de skicka i turordning, de flesta var jätteduktiga, men några var "frågande" redan i inledningen.

Det fortsatte sedan med att vissa fick skicka sin hund, medans andra hamnade i en "ny grupp", de fick sedan skicka igen......

Det hela avslutades med att ca 8 hundar fick varsin enkelmarkering, där vissa hade chansen att se, o andra inte pga vegetationen.

Man fick därmed fram de 5 bäst placerade hundarna, men det var inte de som gjorde det bästa jobbet på markeringen (förutom den som vann) ??

Kontentan var iallafall, att de som gått bäst på de inledande 3 apporterna, före lunch, gick vidare till morgondagens A-Prov.

Lycka till !!!

Själv tar jag hand om mitt "Studiebesök" med valpköparna på B-provet i Vallentuna   


 



Av Tina Engström - 3 oktober 2011 10:18

HeJ Hopp!

Här är det hektiskt, som det brukar på hösten. Men då trivs jag ju som bäst   

Helgen 24-25/9 var jag och Triss med på A-provsträning för Lasse Johnsson, 10 ekipage var vi som "drillades" , först på Lördagen med Dummys, som uppvärmning. På söndagen var det "på riktigt", dvs varmvilt. Vi började med en liten damm, där de sköt ett 15 tal änder. Vi stod då på linje, med lösa hundar. Triss fick börja med att ta in en and, på sök, i högt gräs/vass på andra sidan en kanal, eftersom det fallit flera spelade det ingen roll vilken hon tog. Fastnade lite i vattnet först, men löste det sedan. Helenas "Blomma" lyckades med den bästa apporten, under den omgången, en liten kricka, som föll långt bakom oss, duktigt!!   

Vår nästa apport var en and, som låg enkelt, bara rakt fram till ett jakttorn, ganska öppet, där var lilla fröken lite olydig, fin linje först, men sen ut i höggräset och röjde. Vi fick in den, men det kunde varit "snyggare"   

Vi gick sedan över till att jaga rapphöns, med spaniels som stötte fåglarna. Då gick 4 ekipage med okopplade hundar i "linjen" och övriga en bit ifrån med kopplade hundar.Så fort en hund fått sin apport, byttes den ut mot en ny.Jag och Triss fick då ett par rena dirigeringar igen, fåglar som legat en stund. Hon hade lite svårt med näsarbetet tycker jag, Rapphöns luktar mycket mindre än änder, men efter ett par fåglar blev det bättre.

Vi bröt för lunch och efter det blev det Rapphöns en stund till. Avslutade sedan med en damm med änder. Där vi återigen stod på linje allihop med okopplade hundar under hela skyttet. Tycker att Triss blir bättre, när hon gått ett tag. Allt funkade väldigt bra efter lunch, både tecken och näsarbete.  Vi avslutade med att hjälpa till med eftersöket på resterande änder, även där gjorde hon ett Kanonfint jobb.

Är SUPERNÖJD med helgen! Bra lärare i L.Johnsson, bra skyttar och ett härligt gäng apportörer   


Har tyvär haft oturen att inte komma med på ngt B-prov i Sverige sista tiden. Men hade anmält och åkte i lördagskväll färjan över till Åland med Triss. Vi startade där i EKL, på vilt för Domare Ari Pekka Fontell. Vi gick i tredje par, man började med att bli hämtad med en liten båt over till en holme. Där fick vi ett skott först och hämta varsin fågel på söket.Sen var det dags för vattenmarkeringar för Triss. Vi stod på en klippa och första fågeln föll på andra sidan en stor klipphäll,som låg ca 40m ut i vattnet. När hunden var på väg ut till den, sköt de nästa fågel (de "kvackade" tom   ), den landade lite längre ut på andra sidan klippan. När den första var inne, sköt de ytterligare en fågel. Triss hämtade även den, men sedan hade hon glömt den som skjutits då hon var på väg ut på första. Jag provade att skicka, med eftersom hon så uppenbart visade att hon ej visste vart den var blev jag raskt bruten där. Domaren ville ej ha in den på dirigering, lite snopet blev det. Ja,ja vi gick sedan vidare runt på andra sidan holmen (efter att parkompisen fått sin trippel) och där gjorde Triss en Jättefin Vtn dirigering, förbi en annan holme och ut till en klippa, de fick absolut inte gå upp på holmen. Vi avslutade sedan med söket, man skickade hunden och såg den ca 5m, sen var det bara att hoppas att vilt kom in. Det var slyig,tät vegetation och de skulle även ta sig över ett sund och söka på nästa holme, ca 150- 200m bort. Man såg hundarna bättre från "läktarplats" på den sidan vi kommit ifrån. Triss var duktig tyckte domaren, "vattenglad", för hon var en av få som lyckades ta sig längst ut och hämta en fågel. Var jättenöjd med Dir och sök, men vi fick bara en 3a pga den missade markeringen    

Det visade sig på prisutdelningen att Domaren premierade hundar mer, som klarat sitt självständiga jobb, men som varit olydiga på vtndir,de fick 2a pris, medans de som missat lite i markeringarna eller kommit in "tomma" några gånger från söket fick 3or. Det var även några 1or till de som klarat allt   

Ja,ja hem och träna markeringar är vår "lärdom" av vårt Finska äventyr!


Tyvär blir det väldans dåligt med bilder, eftersom jag alltid glömmer den biten på våra äventyr, men här kommer en gammal fin på Julia   som nu bor hemma igen och är med på Andjakterna och jobbar. Även Farin och Elliot har fått vara med lite, för att känna på. I fredags träffade Elliot på en and som var lite "spooky"  dvs den rörde på sig. Haha, den fick sig en liten utskällning innan "taxlånga" Elliot kunde få med sig den. Alltid spännande att se hur hundarna reagerar första gången de stöter på vilt, som är påskjutet, men inte har dött på en gång   Men jag måste ju börja "skola in" dem lite till nästa år   


                                     Julia på A-prov 2008!


Till helgen har Triss och jag kommit med på Labradorklubbens öppna Mästerskap.Det går som Mocktrail på lördagen, där tas sedan de bästa ut till ett A-prov på söndagen. 35 hundar, 1 golden,2 Flattar och resten labradorer.Vi får väl se hur långt vi kommer   

Mossa, E. Clockwork Orange med Karin Cleeve, gör debut på b-prov på söndag. Så vi har nåt kul att se fram emot, även om vi inte går vidare   



Lördag 15/10 har jag min första stora Kennelträff !! Det ska bli så kul!!

Drygt 20 hundar är anmälda (av mina 36 avkommor)   


KRAM på er!!






Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards