Kennel Engsboda

Direktlänk till inlägg 29 oktober 2011

Lydnadstävling & A-prov!

Av Tina Engström - 29 oktober 2011 19:44

Idag sken solen från en molnfri himmel, underbart höstväder! Hade sovmorgon till 9, den första på länge   

Tog det lugnt på fm, då samlingen för lydnadstävlingen var satt till 12.00 Liiite för lugnt, skulle det visa sig, attans dator, där fastnade jag lite föööör länge   

Kom till Kista 10 i 12, var och anmälde mej och tävlled. sa att det var gott om tid, för att rasta osv. Men sedan vid info kl.12 var det plötsligt bara 4 min innan Platsliggningen.... Hoppsan, det visade sig även, vilket jag inte visste innan, att Elliot hade stnr2. Herregud!! "Krutpaketet" hade nog mått bra av liiiite mer tid innan.

Ja,ja klantig matte (var ofokuserad och ej på tävlingshumör) hämtade sin hund, som snällt låg på PL = 10p.

Duktig Elliot   Försökte sedan "bränna" lite krut i skogen och med lite FF innan start. Gick in med en taggad E   

Steppade på sidan mest hela tiden i FF = 7,5 (lite dål pos, snett sätt) Ligg = 9 (framföring) Ink m Stå =9 ( Jättefint stå, ngt slarvig avslutn ) Jättefokuserad på Rutan, men ett snabbt läggande där på mitt "stanna" gav 8 i betyg (min lilla "Bordercollie/Flat, blir bra i 3an sen.....) På apporteringen var det också liiiite bråttom, fick tag i "knölen", var tvungen att lägga ner i farten hem och "greppa om" = 5 ," Hopp Sitt ", nej, "Hopp ligg" är det väl   Bråttom,bråttom o islag på väg hem gav en 6a, Avslutade sedan med en hyfsad Fjärr, är lite "låg" i Sitt och "trycker" bakåt i ligg = 8,5

Helhet 8,5.

Var säker på, eftersom jag ej kollat poängen, att vi än en gång missat 1a priset med nån "futtig" poäng   

Dröm om min förvåning, när jag får resultatet och vi "för en gångs skull" den här hösten, har turen på vår sida !!

161p och ett 1a pris, 3a av 9 hundar blev vi!      

                                                  


   

Puss på dej, min älskade "clown", som alltid gör ditt bästa   


Igår var Triss på sitt livs andra A-prov, jag har ju "övat" lite innan med Julia. Fick återigen ett högt stnr, 11 av 12 hundar   VI delades in i 2 grupper och åkte iväg till första "såten". T kändes väldans "på tårna", så jag försökte dämpa henne lite på väg fram... Väl uppställda på linje inför första "drevet", började hunden till hö om oss att pipa/vara orolig, när de sedan började skjuta änder, fick de "utgå", dvs koppla och gå därifrån. Men Triss var redan lite påverkad = på tå ! Nr 7 började apportera och när det var vår tur, fick vi en relativt lätt uppgift, bara hämta en and i anvisat område, eftersom det skjutits flera i samma omr. När Triss lämnat anden till mej, såg hon ut som att hon fick akut ont i magen, stod kvar framför och såg ut att vilja kräkas??? La sig sedan ner med huvudet på tassen och mådde riktigt dåligt ?? Funderade på att bryta, men hon satte sig sedan lugnt vid min sida igen. Varvid jag vågade skicka henne på nästa uppgift, där hittade hon tyvär ingen fågel, o inte nästa hund heller.De sköt sedan några änder igen, och då hade hon "piggat på sig" så mycket att hon kunde resa sig o "hoppa fram" en meter = oro på plats, fick då, när det va vår tur, in sin apport iallafall. Vi fick sedan även en apport till för den Domaren, men den "klantade"jag mej lite på, så det blev "fel fågel". Vi fick iallafall gå vidare till den andra Domaren för en 4e apport, som Triss skötte Ypperligt   

Tyvär pga 2 " B-apporter", den ena för "oro på pass", fick vi sedan ej fortsätta. Men jag är ändå nöjd med att vi var kvar hela fm . Vi lär oss tillsammans. Det var dessutom väldans bra Domare på det här provet, som kunde/ville förklara varför det bedömdes si eller så. Vi lär oss ngt nytt varje gång, den här "grenen" inom Jaktproven är ju det svåraste av allt    Vad är en dubbelmarkering på land, kontra 50 änder som skjuts med 100 skott i en damm   


Nu tar vi ledigt från både Jaktprov och Lydnadstävlingar ett tag,har ett par "vänstervarv" kvar i år. Men annars siktar vi på nästa år, I febr är det ju vår traditionella Lydnadsresa till Rättvik som gäller! Väl mött!


Kommer igen med en resume' för 2011 och valpplaner för 2012   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Engström - 21 december 2014 19:25

2014 har varit ett omtumlande år,som gått från djup sorg till stor glädje. Tårarna för sorg har avlösts med tårar av glädje,och den största delen beror på mina älskade hundar.Tänker inte gå in mer på detta..har redan skrivit såå mycket om mina 3 förl...

Av Tina Engström - 29 november 2014 20:54


Nu kommer nog bloggarna tätare,pga att det är mörkt redan vid 15.30 ;-)  Bra med tanke på ”mörkerapportering”,dvs du/hunden ser inte ”kraven på Inleverering ”= kommer spontant ;-)   Förra helgen var vi uppe i Åre på en 2 d...

Av Tina Engström - 15 november 2014 19:10

Hösten har gått oerhört fort, och nu när mörkret faller tidigt, blir det automatiskt  lite mer ”kontorstid” . Det har varit en tid med händelser i både dur och moll. Min älskade Ninja,Elliots dotter från Oakshoots,gick tyvär samma väg s...

Av Tina Engström - 7 september 2014 21:13

Sista helgen i juli arrangerade vi,FRK Östra FLATFESTIVALEN,ute på Gålö. Ett Helg arrangemang,med både WT,Lydnadstävling och Utställning. Man kan då,förutom att delta i de olika grenarna,tävla om Dual (WT/Utst ) resp Trippel (WT,Utst o Lydn) . Dessut...

Av Tina Engström - 28 juli 2014 22:41

Erkänner…har varit urusel på att ”Blogga” senaste året. Men ska återigen försöka förbättra mig. Har ju haft 2 valpkullar samtidigt,för första gången, det har varit mest positivt faktiskt JEftersom Farin haft en kull innan,så har ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards