Kennel Engsboda

Alla inlägg under juli 2009

Av Tina Engström - 27 juli 2009 00:06

I helgen har vi varit på Härjarö och årets Flatfestival. Jag, Sara och några till åkte dit på fredagen, för att fixa skyltar, snitsla mm inför lördagens WT.

På lördagen hade vi, Kennel Engsboda, hand om en ruta på WT, där vi hjälptes åt att vara funkisar. Dessutom startade alla på WT + några gick viltspår. Det blev många fina resultat: I UKL vann Sara & Triss och Lia & Elton blev 3a,i NKL blev jag & Camille 4a och Kent & Dendu 6a, Julia gjorde också ett bra jobb och slutade som 2a i EKL. I Viltspår blev Ann & Celine 4a och Karin med Tuva vann, de var även 3a i ÖKL på WT!! Alla andra "Engsbodingar" kämpade på väl och de flesta var nöjda med dagens insatser.

På kvällen var det Grillfest för hela slanten, mycket trevligt !!

Söndagen blev en varm och "hetsig" dag. Vi var flera som skulle hinna med både lydnad och Utställning.I LKL1 tävlade Eva & Archie och Lotta & Trixa,

de slutade på 3e resp 4e plats med fina poäng. I LKL 2 var det jag och Camille som fick stå högst upp på prispallen. Mascot var ensam i LKL3, debut dessutom, han gjorde en förvånansvärt bra insats i värmen och skrapade ihop till ett 2a pris. Julia kom 2a i Eliten med ett 2a pris.

I Utställningringen lyckades Mascot bäst bland "våra" grabbar, han vann JKL med HP. Tjejerna lyckades lite bättre, Triss vann UKL med HP, tack Karin H,för fin handling. I JKL blev Karin & Tuva 2a m HP och Camille 3a m HP.Julia blev 3a i Chkl och slutade som R-BT. Jag hade för första gången en Uppfödargrupp också, som slutade 2a m HP.

Helgen avslutades med att jag & Julia stod som vinnare av både Dubbel och Trippelmästartiteln !!!

Stort TACK till alla underbara valpköpare och Sara, som funktionärat, tävlat och varit såååååå duktiga hela helgen! Det här gör vi om fler gånger tycker jag :-)



Av Tina Engström - 21 juli 2009 00:03

Katastrofen är ett faktum hemma, trodde inte man kunde bli så handikappad utan Internet. Det slutade fungera förra veckan, efter hur många samtal som helst med enorma väntetider ,hos Telia, har de nu ÄNTLIGEN lovat att skicka ett nytt modem, Pust! Tur att jag har 2 nätter kvar innan semestern och kan låna dator på jobbet :-)

Vi ligger just nu i hårdträning inför Flatfestival, Flatmästerskap och så "råkade" vi komma med på B-prov nästa vecka. Hej o hå, tur att man ser till att ha fullt upp, medans "normala" människor åker på semester kämpar vi med vattendirigeringar och lydnadsträning :-)

 Igår tog vi lite "ledigt" och åkte till Köping på Utställning. En lite bister finne (Kari Salminen) var det som dömde. Efter att 8 av 10 unghanar åkt ut med blå band, kändes det lite nervöst att gå in med Mascot i JKL, vi vill inte ha fler blå band :-( Men vi var faktiskt den enda av 3 hundar i klassen som fick RÖTT band,dessutom kostade domaren på sig ett CK = Klassvinst för Prinsen, vi blev sedan inte placerade i BH, men var relativt nöjda ändå.

När det sedan var dags för tikarna fortsatte regnet av blå band. Efter att ha

"konsulterat" både den ena o den andra om hur jag skulle göra med Yra, hon är som Svinto på rumpan, så tog vi en chans och gled in i ringen iallafall. Jippie, rött band även där, "Fin päls" står det i kritiken, han kan inte ha varit helt nykter :-) Sedan i konkurrensen stod jag åter först,jättekul, CK även på henne.Men oplac i Bästa Tik.

Åkte hem, nöjd efter vinster i JKK med båda hundarna och en dag i trevligt sällskap.


                           "Graciösa" matte med Yra i snöret

Av Tina Engström - 8 juli 2009 23:48

Hej!

Jag måste bara berätta om min lilla tokiga tjej, Triss. Idag var jag nere vid sjön för att träna vattendirigering. Hade först lagt ut dummy på en klippa på andra sidan en vik, gick sedan och kastade ut en dummy i en vass på ett annat ställe. Skickade Triss över viken och hon fixade det galant. Gick sedan till det andra stället för att skicka henne mot vassdummyn.Hon simmar iväg, men missar tyvär dummyn och försvinner i vassen, visslar lite på henne, men hon är borta en stund utan kontakt.... Rätt var det är kommer hon simmande tillbaka ut ur vassen med ngt i munnen. Såg inte vad det var på det avståndet, men tänkte att hon kanske hittat ngn gammal,glömd dummy från tidigare träning. Dröm om min förvåning när hon närmade sig mej med en stor fisk i munnen, hann tyvär inte få upp kameran i tid för en bild med den i munnen.Hon såg lite förnärmad ut när jag skrattande tog emot den. Ja,ja vad ska man säga, Spontanapportör på det mesta. Liten toktjej !! Imorgon ska vi träna apportering för Tomas Molin på ÖBK, hade tänkt få lite hjälp med vittringen, inte lätt med en apportglad Triss :-)

           Nya Apportföremål !

Av Tina Engström - 6 juli 2009 21:02

Hejsvejs!

Här kommer en rapport från ett omväxlande Gotland, både när det gäller resultat och väder :-)

Vi startade vår resa på to kväll och kom fram till Visby mitt i natten (budgetresa) ,"fixade" så vi fick lite sömn iallafall innan fredagens besök på Visby BK. Där hade vi en hund till start i varje klass Sofia & Loke i LKL1, Anna & Rut i LKL2, Jag & Yra i LKL3 och så Julia i Eliten.

 Det var JÄTTEVARMT !!!

Eftersom de hade Utställning samtidigt, för Bruksraserna, så blev det lite ändring i lydnadsprogrammet.

Men vi började med Kvarmomenten för båda tjejerna. Hade testat sitt i gr ett par gånger i skuggan innan, men när vi kom ut i hettan orkade ingen av dem det och la sig tyvär. Bestämde mej iallafall för att gå in och ha lite kul

med Julia först. Hon gjorde ett bra FF och en ok Dumrut. Var lite seg i ink men gjorde sedan en bra ruta, sprang lite snett mot en annan kon först innan hon hittade rutan, la sig snyggt och kom fint på ink. Där kände jag att jag kunde bryta med "flaggan i topp", eftersom det oftast är de första momenten hon tycker är jobbiga så slutade vi där och sprang ut i skuggan = hoppas på bra minne till nästa tävling :-)

Yra började också bra med sitt FF, men i en halt fick vi vänta väldigt länge innan tävlledaren "hittat rätt på sitt papper" (vi var först) och kommenderade stegförflyttn, så då trodde Yra att det var klart och skuttade iväg lite innan,6. Har inte övat med så långa tysta halter mitt i FF.

Eftersom vi 0at sitt u gång flera ggr, så gjorde jag ett kraftigt DK där och fick henne att göra rätt,6,5. Lite dåligt tempo och segt ligg i ink,6, samma sega ligg i rutan,7, gjorde sedan bra apporteringar trots värmen 7,5,8,8. Innan fjärren såg hon helt slut ut, så jag "tjoade" upp henne lite väl hurtigt, så hon flyttade fram lite väl mycket i stå från ligg, men vi fick en 7a iallafall.

Hon vann iallafall klassen på 214p och ett 3e  pris (4 startande) Jag var inte helt missnöjd med vår insats, tyckte att tjejerna kämpade på bra trots värmen.

Sofia & Loke gjorde en bra insats, men tyvär ett par poäng från 1an. Anna & Rut gick in och hade lite kul på plan,Rut var helt övertygad om att bollen verkligen fanns ngnstans bakom, efter dagens snyggaste ställande på ink,letade med hög intensitet :-) Anna  bröt sedan efter en 10a på apporteringen!

Efter det "värmeslaget" åkte vi till vandrarhemmet för en välbehövlig dusch och lite vila. När resten av gänget kom, Sussie, Lotta L mfl, åkte vi och satte upp Utställningstälten och åt en god middag inne i Visby.

På lö tog jag lite sovmorgon, vi fick ändå vänta till lunch innan det var vår tur i ringen. Med Mascot gjorde jag nog min snabbaste sväng i ringen, det var in- springa fram o tillb och sedan ut med ett blått band i handen, min haka var nog lite långt ner då :-(  Gick sedan in med Yra utan förhoppning, CK och R-BT ,slutade det med och jag var lite gladare. Efter alla Finaler åkte vi "hem" och spelade volleboll, kanonkul! Taxi iin till Visby och ett besök på Munken. God mat och trevligt sällskap (vi var 15st) lite för dåligt med Partylusten, vi hann ju knappt börja röja, enl en "gammal partypingla", men lite "headbanging" blev det iallafall :-)

På sö var det lite tidigare start i ringen, utan förhoppning från min sida. Men Mascot var pigg och glad och visade sig från sin bästa sida. CK och Klassvinst blev det. När det sedan var dags för BH var vi inte speciellt nervösa eftersom jag fortfarande hade gårdagen i minnet.Men Mascot blev placerad som 2a  med CERT och Res Cacib !!! Jippieee vilken vändning!!

Jag visste väl att han ÄR en prins!

När jag sedan gick in med Camille, svävade jag fortfarande på moln.När hon då fick sitt första CK kände jag mej helt nöjd med dagen. Lånade ut Julia, som debuterade i Vetklassen, till Emelie Damgard. De var jättefina tillsammans och blev 3BT. I Finalen slutade de sedan som BIS 4, bland många fina veteraner. TACK  Emelie för att du visade henne så bra!!

Tack alla för en härlig helg som började i moll, men slutade i DUR!!!!

                             Julia efter välförtjänt bad !




Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards