Kennel Engsboda

Alla inlägg under september 2012

Av Tina Engström - 16 september 2012 20:10

Efter att ha haft lite otur i lottningen på prov, kom vi , jag o Triss med på två, samma dag. Ja,ja för en hund i bra kondition ska väl inte "två såtar" vara ngt problem   Startade i första par (fast vi var 4 från början) började Triss bra med utmärkta markeringar och dirigeringar, både på land o vtn, "bara" söket kvar..... fick då, tyvär inte med sig "mittenbiten" (högt gräs) och vi fick ett 2a pris. Kastade mig i bilen och åkte till nästa "såt",Väse (2 timmar tog det) där provet började med en svår dubbel,på linje, bland buskar o tuvor. JAG missade den ena och efter en hel del stök. kom "bara" den ena in    Det hjälpte ju inte att Triss gick bra resten av provet, "Dagens bästa" vtn arbete i stormen/vågorna, ett 2a pris igen.

Åkte till Kristinehamn för "nattens vila",det visade sig då att Patricia & Kevin bodde på samma Vandrahem   Trevligt!! Efter lite "samkväm" somnade vi gott. Farin gick ut i andra par, och när hon nu inte var så hungrig   fixade hon sin andra 1a i ÖKL, Herregud lilla "Kaninen", Elithund, bara sådär    "Pappa Kevin" ville ju inte vara sämre, tog en 1a han också, såå duktig   

 

 SUCH Gilliams Gold One of a Kind, "Kevin", äg Patricia Benois (andra 1an kom igår i Hjo, duktig pappsen   )


Efter en låååång laddning var det då dags för Elliot, tyvär fick vi börja m "landdir" i våtmarken. Har bara kört sök i sån mark = hörde ingenting    Blev sur,när han inte lyssnade, och kallade in honom, när vår parkompis också strulade en hel del, protesterade Elliot ljudligt,hade väl kunnat gått lite längre ifrån, men var liiiiite sur på den, normalt sett lydiga Elliot, så jag stod kvar   Han gjorde sedan ett utmärkt vtn jobb och resten av landjobbet (vår parkompis fick bryta) men 3an var ett faktum   Åkte hem med blandade känslor, glad över Farins 1a, lite besvikewn över de andra två, men på't igen   

Jobbbat, tränat o fixat med andras och lite med mina egna hundar under veckan. Sedan styrde vi kosan mot Hofors/Kratte Masugn igår morse. Började med att försova mej 1/2 timme, stress!!!!! Hade även med Bonus, med hopp om start. Gick m Triss i 3e par, hon är lite "överladdad" på första störn mark o dir, men får in dem. Gör ett bra vtn arb, ett "ut" på vtn dir, sen framme    Tyvär blev hon lite "trög" ut på söket, som låg efter 20m vtn, väl ute sökte hon bra    Vi "belönades" med en snäll 2a av Kent P. Tyvär fick inte Bonus Chansen, så vi åkte vidare söderut och Karlsborg, blev mitt Nattnäste. (Valde bort Elliot i helgen pga Triss, dvs strök honom på lö ÖKL prov i Hjo)

Sö morgon, efter att ha "jagat bort" alla änder vid borgen",åkte vi till Hjo. Hann kolla noga på 2 par, oroade mej mest för "korta/diffusa" landarkeringar".. Triss var väldans "på hugget", framförallt när det var vilt, har ju inte fått ta det på 2 år, förutom på jakt o A-prov. 

Hon fixade iallafall landmark, utan större inbland av mej    Efter att parkompisen fått sina vtn mark, var det då dags för vår vtn dir, var ju ej oroad, MEN attans vad olydig MRS Hyde blev!!!!!!!! Fick kalla hem TOM   o var färdig att bryta....... Fortsatte ändå, Triss gjorde sedan ett UTMÄRKT jobb i övrigt, MEN !!!! En 3a fick vi, snällt på en olydig tjej! Puss Triss, såååååå Kul m VILT   

Åkte hem, trött o besviken... Min älskade Triss, varför har vi inget flyt.....


Blev desto gladare för Telesamtal där mina älskade valpköpare istället lyckats!!!!

E.Celine Dion 2a BT med Cert och E.Marie Antoinette tog sitt första 1a pris i ÖKL!!

Stort TACK till er som förgyllde min dag !!!       

Av Tina Engström - 2 september 2012 21:37

I fredags styrde jag kosan mot Dalarna och Horndal, där jag hyrt in mej på ett "skabbigt" vandrarhem. (visste inte det innan, men förstår varför det var billigt)

Efter en natts god sömn, hade ett rel stort rum själv, så alla hundar fick plats   , åkte vi till provplatsen. Det visade sig att nr2 var struken, så Triss fick gå i 1a par. Hon fick börja med ett sök i den tunga marken, jobbade jättebra och fick in sina dummies. Vi gick sedan vidare till vtn arbetet, där hon fixade sin dubbel bra, parkompisen fick inte in vtn dir och vi bytte plats, efter att hon fått sin dubbel, var det dags för vår vtn dir, på 2 st "Ut" var Triss framme vid ön, (vtn,land,vtn,land) där hon hittade en dummy, Yes!! Döm om min förvåning, då hon plötsligt "dyker" ner i backen och hittar en "Ny" dummy, attans SKIT!!! Byta apport är väl inte ok i den här klassen.....  Hon gör sedan en bra landdir och avslutande dubbel på land, MEN tyvär blev "guld till sand" pga bytet, en klar 1a blev ett 3e pris   

Tittade på övriga Elithundar och blev förvånad över att bara 4 av 10 klarade vtn dir ?!


Efter Prisutdeln åkte jag tillbaka till vandrarhemmet för en lugn kväll, somnade redan vid 22.00 Vaknade utvilad vid 5.30   Efter ett Farväl till mitt rum,åkte vi i god tid till Provplatsen. Eftersom Elliot gick i 1a par, ville jag ha honom ute i god tid innan start. Det var långt att gå genom skogen, så vi hann "sansa oss" innan det var dags   Vi drog lott om vem som skulle börja med vad och naturligtvis fick vi nr2 i paret, efter en dubbel på land, som E fixade plättlätt, fick vi sitta passiva medans parkompisen skulle söka in 6 vilt.Det gick iallafall bra, lite svettigt, men E var tyst, trots lite stök/blås av parkompisen. Vidare gick vi till vattnet, där E glänste både på dubbelmarkeringen och dirigeringen. En "tung" passivitet igen innan vi fick gå upp och göra våra "Paradnummer", landdir + sök, E skötte sig UTMÄRKT och bara "skåpade hem" detta. Domaren var lika nöjd som jag med "lille prinsen" och 1an var ett faktum   

                                                  
         "Elliot", E.Pink Panther 


Gick sedan för att hämta Farin, var laddad till tusen, efter förra helgen. Hon började SUPER med sina markeringar och Dirigeringar på land o vtn    Vi hade sedan "bara" söket kvar..... skickade ut henne och hon försvann lååångt ut, när det varit "tyst" i några minuter, fick jag "order" om att kalla in henne. Hon kom då glatt i full fart med en and, lämnade den till Domaren och skickade henne igen, då kommer domaren fram till mej och visar anden, Farin hade, vilket jag ej såg på ovansidan, tuggat i sig lite bröst o hals    Hoppsan, kallade in "den hungriga" och tackade för oss. Attans tikar!!!! För en vecka sedan SUPER, nu hungrig, mycket hormoner är det........ Ja,ja vi har 6 dgr på oss innan värmland, jag får väl "mata lite extra" innan, eller så börjar hon löpa   


Bara "På't igen, jag vet vad ni kan, mina älskade hundar    Nästa helg är det Eskilstuna o Väse som gäller   

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards