Kennel Engsboda

Alla inlägg under oktober 2012

Av Tina Engström - 31 oktober 2012 21:20

Vi hade två mindre lyckade A-prov för Triss i veckan,på det första blev det en ”knallning” på 1a ”såten” efter att en Domarelev ”viftat” iväg henne ( en ”dålig” ursäkt, taggad hund som ej var tränad för den störningen är mitt försvar)  och på det andra blev vi ”Eye Wipeded” av Domarna ;-)  Oförklarligt, men till mitt försvar var att den andra hunden SF Velvet Vega, som inte heller fick in Fasanen.

Glömt var det när jag sent fred kväll somnade gott i Kalmar. Lö morgon möttes jag av ”vitt” på marken och -5. Åkte till provplatsen och tittade på  EKL rutan. Räknade till minst 8 skick över vtn………. Svårighetsgraden fö var rätt ok för EKL.

Efter att ha väntat och även kollat lite på ÖKL, så var det så vår tur att starta. Triss började bra med den 1a markeringen,tog även Dir,över 2 vtn utan större   problem. Landjobbet var jättebra och det avslutande söket likaså. Tredje 1an var ett faktum, Yeeeeees!!! Min Prinsessa tog sin 3e Elitetta <3


 

 

Efter prisutdelningen styrde jag kosan mot Linköping och mina vänner. Vi hade hyrt en stuga där,blev ompysslad med mat o dryck. Dessutom fick jag Triss badad o trimmad av Bästa Sofia !! Somnade gott, med 4!! hundar i sängen.

Söndagen bjöd på samma kalla väder,men nu var det Ridhus som gällde.

”Bonus” , Action Mr Black (Triss make) var först ut i ringen med mej, han fick exellent och även ett CK.  Sen var det dags för Elton i ÖKL, han vann den i hård konkurrens  med CK. Hann kolla, hjälpa till på Valpfronten i ringen bredvid, där alla skötte sig ”med den äran”. Många valpar var det,alla Engsbodare skötte sig SUPER och fick HP, Wille blev dessutom 2a i VKL1 hanar.

Sen var det dag s för Bästa hane, Jippieee!! blev det när Domaren visade mej och Elton till 1a platsen!!

Jag ”vilade” mej sedan i form, medans Sofia gick in o vann Jkl m Triss. I Bästa Tik, hann jag nog röka ett par Cigg innan ”Prinsessans” tredje Cert var ett faktum!!! Wow, Tredje 1an på B-prov + tredje Certet på 2 dgr, HELT OTROLIGT!!!


 

"Triss", SUCH SEVCH SELCH Lp2  Bez-Amis First Last and Always


Efter en stunds väntan, var det dags för Finalerna. Eftersom min rygg "tackat för sig", var Sofia snäll o tog Elton i Finalen. Jublet var stort när det stod klart att han blev BIS!!!!!!!!

  

 

Sofia & Elton, E Blue Moon,maj -12


Stort TACK till alla goa vänner på plats i Mjölby som hejjade fram oss, och alla som Gratulerat här, via SMS och FB.


 


Av Tina Engström - 20 oktober 2012 21:23

Hösten är en hektisk tid. Men vi hann iallafall med en Kennelträff  den 6/10, mer om den under "Kennelträff".

Triss stod som 4e res i Västerås på B-prov på sö 7/10, fick besked, sent lö kv, att hon fick starta, Yes!!!

Upp "pigg som en mört" 5 sö morgon   Åkte till Provplatsen i V-ås, visste att jag skulle starta i första släpp, som var på 4 hundar, med 2 Domare. Provet var upplagt som en Andjakt, vilket de också hade haft dagen innan. Det hela började med en varsin Enkelmarkering,döm om min förvåning, då det "pips" både åt hö o vä. T hämtade iallafall sin fågel utan problem. Vår nästa uppgift var en dubbel på fält, som hon löste m liiiite hjälp på nr2. Landdir kom in efter en lite "krokig" väg, men "väl i hand". Vtn  mark o Dir sköttes ypperligt, avslutande sökarbetet var av högsta klass   

Förväntade mej ytterligare en 2a "till samlingen", pga dirigeringen p land ("lite omständig"), men äntligen hade vi turen på vår sida och fick ett 1a pris!!!!!! Jippieeee!  Firade med en "äkta" andjakt på em   


 

                       Triss, foto B.Börjesson


Idag har vi varit på WT i Bro. Elliot och Keno fick "testa" sina nya klasser. E blev 3a på 76p(7st) i EKL, Keno slutade som 6a i ÖKL  (20st) båda killarna var lyhörda, men för "springiga" i de dåliga vittringsförhållandena.Hem o träna "näsa"   

Ett STORT GRATTIS till Lia & Elton, E.Rock and Republic, som fick 79p i NKL!!!!

 

                                                  
   Lia & Elton!


Ett stort TACK till alla goa kamrater, extra Tack till Frida, som hjälpte mej med hundarna i "väntan"   

Nu väntar höstens sista hektiska vecka! Håll alla tummar för oss! KRAM!!!!!







Av Tina Engström - 4 oktober 2012 21:42

Helgen 22-23/9 hade Karin Cleeve och jag anmält till Prov i Enånger, tyvär kom Karin inte med, men hon hade även anmält till Sunne och fick starta där. Vilket underbart samtal jag fick på em, JIPPIE!!!
Tuva tog sin andra 1a och är nu ELITHUND!! Duktiga Karin, som trots en del motgångar kämpat på och nu visar hur duktiga de egentligen är   


 

                            Tuva, E.Marie Antoinette  äg.Karin Cleeve


Jag kom med på provet i Enånger,när jag insåg att mamma bodde bara 6 mil därifrån, passade jag på att hälsa på där.

Fick min efterlängtade Surströmming och trevligt umgänge på köpet   

På lördagen startade jag Triss blivande "partner" i NKL,"Bonus", Action Special Mr Black heter han i stamtavlan.Han "gjorde sitt jobb" och belönades med ett 1a pris, duktig kille   Jag startade även Aska,I'm Hot You're Not Black Brianta,som jag deläger, tyvär var provet lite för svårt för henne, men hon fick en bra erfarenhet   


Efter att ha åkt liiite vilse på väg "hem" till Nor, blev det en lugn kväll med lite kortspel.

Söndag morgon packade jag ihop och åkte till provet igen. Triss startade i andra par och jag hade passat på att kolla lite på Eliten dagen innan, så jag visste vad som väntade   

Hon gjorde ett bra jobb,strulade till det lite på trippeln på vattnet så jag fick hjälpa henne, men FINA dirigeringar både på land o vtn och ett Kanonsök. Ytterligare ett 2a pris till "samlingen" blev det   


Åkte sedan iväg till ÖKL rutan, hann ej kolla den på lördagen,men hörde på prisutdelningen att 8 hundar fått 0or!! Herregud, hur svår är den....?

Kom dit när 4e par började, Elliot skulle gå i 6e par, tyckte väl inte att provet såg helt omöjligt ut......

Det blev lite stress, när det visade sig att en av hundarna i paret innan mej inte hade dykt upp, och jag fick skynda mej att förbereda Elliot. Vi fick börja med att sitta passiva, medans parkamraten skulle ta in sin landdir, den gick då "ur hand" och fick sätta koppel på. Elliot fick då gå hela provet utan väntan, spikade den inledande landdubbeln, "blåste" in söket på 6 vilt, hämtade vtn dir + dubbeln på vtn, avslutade med en Kanondir på land. Tjohopp!! Så var även "lille prinsen", "knalle Pär", "Kotten", ELITHUND !! Min älskade lilla "buse"     (som även ska bli pappa om drygt 1 vecka, på Kennel Oakshoots)

 

                                                  
        Elliot, E. Pink Panther


Förra helgen tog vi en paus från Jaktproven och åkte till Åland på Utställning. Hade tyvär missat att det var en Int Utst, vilket visade sig på "klassen" av hundar. Elliot blev 3a av 7 Champions, så man får väl vara nöjd   

Triss vann Ökl, blev 4BT och fick res-Certet    Men.... jag hade, med facit i hand, hellre varit på JP i Umeå   


Vi får väl se om B-provs säsongen är slut för vår del, är reserv på söndag m Triss och har anm till Kalmar i slutet av okt. Men nästa helg har vi A-provsträning, sen har vi två A-prov som vi ska starta på   

Hoppas även hinna med ngn jakt däremellan, skulle gärna "öva" lite med både Farin o Elliot, så vi kan gå KKL nästa höst.

I söndags fick jag goda nyheter igen, Karin och Tea, E.Storm in a Teacup kom 2a på Goldenklubbens WT i ÖKL, med fina 80p.

Ni är sååå duktiga   


På måndagen blev det tidig uppgång, för att åka till B-provet på Ornö.Eva och Dusty, E.Desert Storm skulle göra debut i NKL. De skötte sig med den äran, spikade markeringarna både på land o vtn och visade fin samarbetsvilja. Lite pip, segt upptag på kanin och "mattning" på söket gav ett 3e pris med "mersmak"    Det värmer ett Uppfödarhjärta att se dem tillsammans, vilket team   


 

                                                  


       Eva Sander & Dusty, E.Desert Storm


Till helgen blir det KENNELTRÄFF!! Jättekul att ha så många valpköpare på samma plats, på samma gång!!!



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards