Kennel Engsboda

Direktlänk till inlägg 15 november 2014

Hösten-14

Av Tina Engström - 15 november 2014 19:10

Hösten har gått oerhört fort, och nu när mörkret faller tidigt, blir det automatiskt  lite mer ”kontorstid” .

Det har varit en tid med händelser i både dur och moll. Min älskade Ninja,Elliots dotter från Oakshoots,gick tyvär samma väg som sin far. Smet oförklarigt (katt-hare???) iväg,utan att jag såg,när jag bara gått ut genom grinden (min tomt är nu inhägnad) och 3m till bilen.När alla andra hoppat in i bilen,saknade jag henne.Trodde inte det var sant,när jag insåg att bilen som stannat ute på 276an, stannat pga att de kört på henne,inte pga ngt annat,som jag trodde… 

  

                                                              Min älskade lilla "ängel"   


Ett trauma,som jag inte i min vildaste fantasi,trodde att man skulle få uppleva 2 ggr. Har ändå haft hund i 18 år och tycker inte att jag är ”slarvig” med mina hundar. Vet dock hur ”elaka tungor” talar,därav att det bara är mina närmsta,som fått ta del av detta. Alla fårstår säkert hur tung denna förlust varit.

Detta år har jag ”tappat” 3 av mina älskade ”kompisar”,Elliot,Julia och Ninja,ett tufft år.

Dessutom dog min mammas livskamrat,sedan 30år,oväntat,dagen efter Ninja. Tur att även mamma har sina katter,då man ”överlever” pga att de behöver dig,,som jag gör med mina övriga hundar.Man ”måste” ju fortfarande ge dem mat och tid. De är dessutom den bästa trösten   


Nu går vi över till ”Dur” sidan istället   


”Slumpen” har gjort att jag ändå inte är sysslolös,har köpt tillbaka ”Robbin”,E.Sugar Daddy,eftersom Lotta nu måste jobba Heltid och inte hinner med honom. Han är ett energiknippe,en av favoriterna i kullen,och passar mej utmärkt med fart,fläkt och en enorm samarbetsvilja. Ser fram emot vad vi ska kunna åstadkomma.

 

                                                                          "Robbin"


Farin fortsatte att imponera efter FM,tog 2 raka 1a pris i EKL,sedan gjorde småmissar att de följande 2 starterna slutade med ett 3e resp 2a pris. Men det ska väl inte gå för lätt…. ;-) Avbokade i alla fall KKL och gick ”Praktiskt Prov” istället. Tyvär ”knallade hon på 4e såten,efter att ha gjort ett Superfint jobb. Matte får skulla sig själv,då jag låtit henne ”Busjaga” lite. Trodde väl aldrig att hon skulle bli sååå taggad,men man lär så länge man lever;-) Fick en fin sammanfattande kritik av Domaren i alla fall: ”En tik med utmärkt markeringsförmåga och dirigerbarhet. Stor Viltfinnarförmåga.Vill samarbeta med sin förare,på ett bra sätt.Belastas då hon ej är fast, på fjärde såten,för fallande vilt och kan därmed ej Godkännas” . Fick fina ord från Domaren i mailet: ”Bara på’t igen,hon håller kvalite både för det Praktiska och för A-prov”. Tack!! Min bästa tjej,som aldrig haft tendens till knallning,klart vi kör igen,nästa år!

 


Triss,som i år fick vara med på Nordiska, gjorde det med den äran. Lite tufft med att ”hoppa” tillbaka med en markeringsdummy,på ett fö bra B-provs arbete,gav ett 2a pris,men pga jämnhet i laget,vann vi! På söndagens Individuella A-prov glänste hon i sin fina viltfinnarförmåga och placerades 3a med ett 1a pris ,av 16hundar,och blev dessutom ”Guns Choise”,min bästa Jakttjej

Vi var ju även med på Retrievermästerskapet,bara att vara kvalificerad är ju en merit ;-) Men där tog det tyvär slut efter 2 fina apporter,lite lös i munnen – omtag,gjorde att vi åkte ut….livet är hårt ibland..!

 


Tränar på med Kitty,och hoppas på en ÖKL start i vår.”Småttisarna” Fame och Hamlet utvecklas också,i den riktning jag önskar.


Nu ligger dock fokus på lite Utställningar och Lydnadstävlingar i vinter. Dock får hundarna fortfarande vara med på de Andjakter vi har kvar. Har Introducerat både Robbin och Kitty,tillsammans med de två ”rutinerade” (Triss o Farin) och de sköter sig,med den äran.


Flera av valparna, i Aska och Farinkullen, har haft fina framgångar i Utst ringen och är såå duktiga på våra Valpträffar.Ser fram emot nästa år med tillförsikt. Då det blir Unghundsderby,Flatmästerskap mm.


Även de äldre avkommorna visar hela tiden upp sig på ”Tävlingsarenorna”,WTn,Lydnadstävlingar,Viltspår,Utställningar
mm.


Stort TACK till alla mina Goa Valpköpare! Ni tar såå väl hand om mina barn <3

 
 
Ingen bild

Sara och Flax

16 november 2014 19:38

Fy så himla tråkigt att läsa om fina Ninja!! :'( Nu får det räcka med otur! Stor kram till dig från oss <3

 
Ingen bild

Emma

30 november 2014 12:41

Så tragiskt att förlora två hundar på samma sätt under samma år... Håller tummarna för att avslutningen på det här året och även nästa år går i dur. Kramar Emma o Goblin.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Engström - 21 december 2014 19:25

2014 har varit ett omtumlande år,som gått från djup sorg till stor glädje. Tårarna för sorg har avlösts med tårar av glädje,och den största delen beror på mina älskade hundar.Tänker inte gå in mer på detta..har redan skrivit såå mycket om mina 3 förl...

Av Tina Engström - 29 november 2014 20:54


Nu kommer nog bloggarna tätare,pga att det är mörkt redan vid 15.30 ;-)  Bra med tanke på ”mörkerapportering”,dvs du/hunden ser inte ”kraven på Inleverering ”= kommer spontant ;-)   Förra helgen var vi uppe i Åre på en 2 d...

Av Tina Engström - 7 september 2014 21:13

Sista helgen i juli arrangerade vi,FRK Östra FLATFESTIVALEN,ute på Gålö. Ett Helg arrangemang,med både WT,Lydnadstävling och Utställning. Man kan då,förutom att delta i de olika grenarna,tävla om Dual (WT/Utst ) resp Trippel (WT,Utst o Lydn) . Dessut...

Av Tina Engström - 28 juli 2014 22:41

Erkänner…har varit urusel på att ”Blogga” senaste året. Men ska återigen försöka förbättra mig. Har ju haft 2 valpkullar samtidigt,för första gången, det har varit mest positivt faktiskt JEftersom Farin haft en kull innan,så har ...

Av Tina Engström - 25 maj 2014 20:56


Här hemma händer det grejer   Farin har fått 10 valpar,3/5. Aska valpade lite tidigare än jag tänkt mej, fick åka hem från jobbet mitt i natten pga att hon "stökade runt",det dröjde dock till em innan 12 små valpar "tittade ut",se mer deras Valpblogg...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards