Kennel Engsboda

Alla inlägg under juni 2012

Av Tina Engström - 16 juni 2012 22:30

Igår em åkte jag mot Skutskärs BK för lydnadstävling. Gjorde ett stopp i Uppsala på en TV affär, för att skaffa mej liiite mer kunskap om "nutidens" TV apparater. Stort TACK till mina goa,träningsvilliga valpköpare, som tycker det är dags att byta ut min 15åriga "Bulltv"    Lämnade Uppsala, liiiiiite klokare   och åkte till Skutskär. Tyckte jag hade hyfsat med tid när jag kom fram, anmälde min ankomst och gick för att rasta Elliot, hade fått veta att jag fått stnr1 på honom. 10 min före utsatt samlingstid, ropar de att "alla är här, så nu kör vi", hoppsan, trodde vi hade gott om tid men men.... det var ju Sverige -England senare ikväll på TV  

Ja,ja Elliot satt iallafall den här gången, men det som skulle "genomsyra" alla moment denna kväll visade sig redan här. Jag har "uppenbarligen", kan skylla på lite tidsbrist, tränat för lite på lugnet i våra avslut på momenten. Betyg i allt, förutom en tjuvstart   på hoppapporten, gav ett 3e pris i slutändan, "skyll dig själv" säger jag till mej själv  

 Sedan var det dags för "flirtiga" Keno, han började kolla lite åt hö och vä på PL, men utan "respons" låg han kvar, Puh !! Det var längesedan jag varit orolig för hund på det momentet    Keno har alltid varit lite "flirtig", men aldrig rest sig, tack o lov   

Vi gick in som nr 3 i programmet och han kändes lite "loj" i början på FF. Bättrade sig på slutet = 7, efter det blev han väldans "speedad" på övriga moment, ligg 7,5, framförning, Inkaln 9, avslut (på mej) rutan 9,5, Apport 8,5 "tendens till tjuv"?, sedan var det då hoppet, som låg i kanten på planen, i skuggan, hos Domaren/skrivaren, tyvärsprang Keno då bredvid, vilket han aldrig gjort på träning och 0an var ett faktum   Gjorde ett extra skifte på fjärren, såååå kul tyckte han,=8. Tyvär gjorde 0a på hoppet att 1a priset rök. Men han visade ett Gott humör och var glad o positiv, det är viktigt för mej. Ett 2a pris på 153p blev det. Lilla gubben, du försöker iallafall  


                     Liiiiiiiiten Keno    E,Rider of the Storm.

Idag var det dags för mamma Triss att få en Heldag med matte   Start på "PAW of Swedens" Mocktrail ! Vi hade tur att dra stnr13, mitt i startfältet, bra för att då hinner man både kolla lite fotgående/stadga och uppmärksamhet, när man går i "klungan" bedvid   Väl inne i "Hetluften" gjorde Triss en bra 1a markering, sedan stod hon i ngnt skott, som den andra gruppen skickade på. Då börjar hon äta gräs och går till min fasa framåt och "betar", inte kan man säga ngt heller, då kan det tolkas som "oro på linjen", men den Engelske Domaren bara sa lugnt "Has she study the horses" hehe. Den andra markeringen vi fick, var en liten förarmiss, jag trodde den låg "längre ut", men vi löste den iallafall (fick påpekande från både A.Carlsson (domare)och publiken sedan.. På vår 3e apport, för de andra Domarparet, var jag "Iskall" och lät henne lösa den själv  

Sedan var det lunchpaus.

Efter det meddelade de vilka hundar som gick vidare, och vi var med  Fick där en Dirigering på ca 100m, missbedömde avståndet, men den kom hem   Fick återigen "påpekande" från A.Carlsson att det var "mitt fel", handlade henne lite för kort först men.......

Döm om min förvåning, när vi, efter en "konferanspaus" av Domarna, ropades upp som en av de 10 till FINAL!!!!

Ja,ja hunden var det ju inget fel på... 

I Finalen var det 3 olika dirigeringar, men alla startade med ett hopp över fårstaketet. Blev redan där liiiiite orolig, vi har "hopptränat", MEN det är nog 2 år sedan sist......

När det var min tur, var jag fundersam över vad jag skulle skicka på för Kommando, UT = Spring, Hopp? när man inte ser hindret? Jaja, det blev UT och Triss drog rakt in i Fårstängslet, ruskade lite på sig och tittade på mej, fick henne iallafall att hoppa till slut och hela vägen ut (över ett lågt staket till) till området. Där orkade hon tyvär inte "hålla ihop" längre och blev lite yvig (avstånd 167m) , fick kalla hem henne "tom" och Vår dag var slut. Är Iallafall JÄTTENÖJD över att vara bland de 10 i Finalen! (vi tränade sedan hopp över staketet, några gånger) Älskade lilla "Fille", du försöker alltid göra ditt bästa   

 

Imorgon väntar "Mocktrailträning" för dagens Engelska Domare, spännande  

Nu ligger tävlingssidan lite på is pga att Farins valpar kräver lite mera   Men snart är vi på gång igen!  

    



Av Tina Engström - 12 juni 2012 09:55

Fick äntligen "aschlet ur vagnen" och bokade ett Viltspår till Triss. I torsdagsmorse åkte jag upp till Knivsta. En understimulerad Triss spårade kanon  "Tar an spåret mycket snabbt,klarar alla vinklar på ett mycket bra sätt.Utmärkt tempo" och sista 1an var ett faktum. Nya titeln är då SEVCH  


 

                       SEVCH SELCH Lp2 Bez-Amis First Last and Always      


På fredagen var det så dags för en tripp norrut. Eva & Janne Sander med Dusty,Karin med Tea och jag med Keno hade siktet på Unghundsderbyt. Vi hade sån tur att min pappa bor 5 min från provplatsen, så vi hade en Superhelg med "All Inclusive", stort TACK till er för all service!

Vi började lö morgon med lite stadgeövningar, då vi hade en senare samling,hann vi med det. Tyvär fick vi inte börja på samma station, men vi sågs lite här och där ändå.Alla stationer var enkelmarkeringar i olika marker. Keno och jag började på ruta1, där han höll sig bra i området och hittade dummyn efter en liten stund, tyvär tappade jag dummyn vid avlämningen och ett "17", blev en 12a  

På ruta 2 fick han också leta en stund, men höll sig bra i området,17p där.På ruta 3 gjorde han ett jättebra jobb,19p även ruta 4,vtn gjorde han bra,19p. Sedan följde en lååååång väntan innan vi som näst sista hund fick göra ruta5, där var han lite trött i huvudet och fick leta en bra stund,16p. Sammanlagt blev det 83p, jag är nöjd med honom, mindre nöjd med mitt "tapp" på ruta1, men så är det ibland    

 

                       Keno, E Rider of the Storm  


Dusty och Tea hade väl inte sin bästa dag, men de ser och lär. Det "går fler tåg"   


Söndagmorgon var det uppstigning tidigt, för färd till Sundsvall. Vi kom dit i god tid, bestämde oss för att lämna "tjejerna" i bilen så länge,eftersom det var nära till parkeringen och det var mycket svalare i skuggan där.

Elton, E Blue Moon var först,av "våra",i ringen.Jag fick äran att ställa honom, han skötte sig ypperligt, fick en fin kritik och Exellent. Tyvär räckte det ändå inte till en placering i en fin Ökl,13st . Elliot var nästa hund, i Championklassen, han blev 6a med Ck. Ingen BH plac alltså  

Tea, E Storm in a Teacup gjorde en fin debut i Unghundsklass, vann den med CK, duktigt handlad av ägaren Karin Wallen   

                                                Triss dottern, Tea, E.Storm in a Teacup

Sedan var det dags för Triss i jaktklass, en mer vild än tam tjej, efter 2 dagars bilsittande  

Hon viftade som aldrig förr och sprang för brinnande livet. Vi vann jkl med CK. Efter en stor Ökl och ett par Champtikar, var det då dags för "Bästa tik". Dröm om min förvåning när Domaren efter ett antal varv + framotillbaka, i värmen.Pekade att jag skulle ställa mej som 3a, efter de båda Champtikarna. Herregud!! 

Vi blev alltså 3BT med CERTET!!!!!!!! Puss på dig min älskade lilla tjej,du är bara BÄST   

                                SEVCH SELCH Bez-Amis First Last and Always, "Triss"  

Stor KRAM till Eva & Janne för en trevlig helg! En stor KRAM även till min trevliga "reskompis" Karin!

Av Tina Engström - 3 juni 2012 18:53

I fredags åkte jag till Strängnäs för att tävla i lydnad. Blev lite sen, då jag hade lite svårt att slita mej från Farin och valparna  

Kom fram 5 min efter utsatt tid, kom precis till lottningen för Triss i Eliten. Fick stnr4, bra, då skulle jag kunna "bränna ur" henne lite innan programmet iallafall......

Började med kvarmomenten, där vi fick 9-9, hon nosade tydligen lite   Ja,ja hon la sig iallafall inte  

Rastade henne lite och tog sedan ut Elliot istället, för lite rastning och förberedelse, då hans start var på den andra planen och det riskerade att krocka lite med hans kvarmoment    Ja,ja skyll dig själv, när du inte kan låta bli att anmäla allihop på samma tävling  


Ut med Triss igen,värmde upp lite för lite tydligen.... En "taggad" Triss hoppade lite och hade kul i FF = 8, på Ztat blev det tokigt redan i stå, då hon vred på sig, när hon sedan ställde sig på sitt, valde jag att bryta det momentet - 0, Gjorde en bra Ink enl mej, men fick bara 7 (hårt kommando??) Började Rutan bra, men stördes av ngn lukt, så jag fick DK ligg, var sedan lycklig på Ink och hoppade lite på mej 5,5 gav det..  Fick dirigera om henne lite på Dirapp, fick 6!!! i betyg, tugg??? Fick sedan 10 på Hoppapp, jippieeee, ingången funkade super!! Fick tyvär "tugg" på en bra vittring också, trist, hon tuggar INTE, men rör ibland på pinnen, vilket klassas som tugg tyvär-7,5. Avslutade med en Superfin fjärr, rörde ett bakben på STÅ, men vi fick bara 7 ändå   Det kändes inte som Domaren gillade oss tyvär... Men jag var glad för Triss attityd och vi kommer igen  


Sedan var det bara att byta till Elliot och ut på plan för Kvarmomenten. Han var aldeles för laddad i "Sitt i grupp" och la sig redan efter 15sek -0, Låg sedan på PL-9 (lite orolig när j kom tillb) Han fick sedan vara ute tills det var vår tur, stnr4. Förberedde med en del FF. Gjorde ett hyfsat FF, lite vid i ngn sväng och tappade pos ngn gång -7, Fick 9 på "Sitt", YES det 0ade vi ju sist ! Gjorde, enl mej, en fin Ink m stå -7,5   Var lite "rörig" i ingången till Rutan, men låg fint sedan, lite "yvig" på Ink -7,5 , gjorde en fin Hoppapp - 8 (rullar apporten) Bra metall - 8,5 (segt sitt) Fick 9 på vittringen, duktig!!! På fjärren gick han tyvär fram i båda STÅ positionerna - 0, fick sedan en 8 i HH.

Domaren som dömde Elliot är ganska ny = väldigt hård och petig, men lika för alla. Jag var iallafall SUPERNÖJD med honom och bestämde genast att anmäla till en ny tävling. Vi är "på gång"        


Avslutade sedan med Keno i LKL2, det gick fort..... Då han följde med mej en bit fram på PL, upptäckte det då jag vände mej,haha. Men han la sig snällt där, 5m framför de andra. Bestämde mej för att inte köra programmet, då det var samma Domare som med Triss,och  som inte verkade uppskatta en "Glad Flat"  


Åkte hem med 2x3e pris på Triss och Elliot. Har anmält Keno och Elliot till en ny tävling om ett par veckor, liiite Revanch sugen  


Nu åker vi norrut först på Unghundsdeby och Utställning !  



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards