Kennel Engsboda

Alla inlägg under januari 2010

Av Tina Engström - 29 januari 2010 16:40

Hejsvejs!

Nu har vi fått lite bilder!


                              Vi sover ganska gott emellanåt!

   

                  Idag jag tagit stygnen, det ser Kanonfint ut ! 

                          Liten "Flodhäst som öppnat ögonen!


 

             "jag tänker inte visa ögonen" just nu   


                 ............. men jag kan flirta jag !    

Av Tina Engström - 27 januari 2010 18:26

Hejhopp!

Tyvär har tiden inte riktigt räckt till att sitta så mycket vid datorn.

 Men både valparna och Tuva mår kanonfint!   Tuva är jättefräsch och vill gärna följa med när jag går ut med de andra hundarna. Hon får faktiskt gå med på korta morgonrundan och kvällssvängen nu. På dagen, då jag försvinner iväg på skidtur och träning av de övriga, ligger hon snällt där hemma och matar barn. Hon är så social,det är nästan bättre att jag inte är hemma hela tiden   

Tjocka om magen har valparna blivit, 10 dgr gamla har de dubblat sin födelsevikt.

En hane väger nästan 900g nu och minsta tjejen 500, däremellan ligger alla de andra tjockisarna. De försöker också stå/gå, stapplande på sina krumma ben. Små glipor syns i ögonen och huvudena börjar ta en mer flatlik form, (de ser ut som små flodhästar när de föds) Vi har även klippt klorna för första gången, en liten kamp var det, men då ler ju "matten" lyckligt och tycker att det är "gott gry" i valparna    Jag är lite "allergisk" mot långa klor, så här stämmer vi i bäcken från början. Sara och Karin har varit här och tagit massor med bilder, med sina fina kameror, men sen ska de ju kollas av, väljas ut och skickas till mej också................... De kommer väl så småningom, tsv får ni hålla till godo med mina halvdana försök. 


  

                                              "Invägning"


Det händer ju lite annat i vårt hundliv här på Engsboda också. I söndags tog Karin H med Triss på Utställning i Strömsholm.Hon visades i en stor jaktklass, 12 st, fick ingen placering, men en fin kritik : (Exellent) Fem harmoniskt byggd tik. Utm prop. Välmejslat fem huvud. Härligt uttryck.Tillr vinkl fram,utm bak.Bra benstomme.Korrekt bröstkorg. Rör sig m höga frambensrörelser. Typisk svansaction.Utm päls.Välpresenterad

Tack Karin Hedin för din fina förberedelse, på en fällande Triss, och för bra handling!!

För övrigt ligger vi ju i "hårdträning" inför Lydnadsresan till Rättvik 5-7/2. Vi är 14st som åker upp för att tävla,heja och umgås i dagarna två. Merparten Flattar, men även en o annan "avart"    Det ska bli jättekul, oavsett resultat, har det varit en bra arrangerad tävling i dagarna 2 tidigare. Vi får tom möjlighet att åka upp och acclimatisera hundarna i körhallen på fredagen.

Jag kommer att tävla Camille i 3an och "testa" Triss i Eliten. Vi har även några debutanter och några rutinerade  från "Engsbodaklanen" med.

Ser framemot en Kanonhelg!!   


Av Tina Engström - 20 januari 2010 17:48

Hejhopp!

Man ska inte ropa hej förrän........

Efter att ha haft en relativt lugn natt i måndags och dag igår, blev Tuva sämre på em. Började flämta igen och fick hög feber, så det var bara att packa in allihop i bilen och ta en tur till Albano igen    Där fick hon nu en "helrenovering", dropp, kalk och penicillin. De gjorde också ett ultraljud och tog en odling. Tack Sara för att du ställer upp och hjälper till   Hem igen vid 23 tiden, Tuva väckte mej 3 och 7 för att gå ut. Hon fick ju en del vätska, så helt förståeligt. För övrigt var det lugnt. I morse hade tempen gått ner till det normala igen och Tuva åt som vanligt. Puh!!! Nu vill vi ha lugn och ro ! Tack o lov så mår valparna kanonbra, de äter och sover som de ska. Tycker väl att de äter mer än sover, men Tuva verkar ha bra med mat och de blir bara rundare o rundare om magen   


                                                              

Vågade lämna henne en stund och tog en skidtur med övriga flocken, skönt!

När jag kom hem hade Tuva flyttat upp alla valparna i min säng och låg där nöjd med sig själv. Knashund, tyckte väl att det blev mysigt efter att jag renbäddat i morse            

                                   


             

Av Tina Engström - 18 januari 2010 15:50

Hejhopp!

Efter en hel del väntan, kom så valparna och stillade vår nyfikenhet! Och vilken önskekull Tuva & Zlatan fixade    Vetrinären som gjorde ultraljudet, mätte då fostren och påstod att de skulle komma 14/15e. Därav vår frustration.

De föddes igår i rask takt, 9 valpar på 2 1/2 timme "klämde" Tuva fram, jätteduktig    Jag hade sällskap av Karin, Tuvas matte och Sara (systerdotter) och de fick minsann också hjälpa till med vägning, märkning mm. Efter att nr 9 sällat sig till övriga i mjölkbaren (14.45). Var Tuva lugn, trött och nöjd. När hon senare varit ute en sväng,kändes det ändå som en "knöl" kvar och mycket riktigt, vid 17.30 fick hon nya krystvärkar, tyvär kom det då en död svart hane. Men, men, naturen har sin gång    Karin och Sara åkte sedan hem och allt var lugnt.

När jag sedan lagt mej, var Tuva lite orolig och flämtade till och ifrån. Men sov lite däremellan. Jag sov återigen inte så mycket under natten pga detta. På

morgonsidan kändes det inte bra, så jag packade in de små i en låda, tog Tuva och åkte till Albano. På rtg såg de då att det var en valp kvar i magen. Eftersom Tuva inte hade några värkar, blev det då att ta ut valpen med Kejsarsnitt. Den var tyvär också död. Vi behövde iallafall inte vara kvar där så länge, eftersom Tuva mådde relativt bra. Så nu är vi hemma igen. Valparna har ,redan efter mindre än ett dygn, fått prova på bilåkning. Lite tidig träning, även för mej   

Nu hoppas vi att allt är lugnt så vi kanske kan sova lite bättre. Hela gänget mår iallafall bra, ser mycket vilja redan    Man får se det som en erfarenhet som uppfödare   

Kram till er alla som brytt sig och gratulerat!! Vi återkommer med mer valpbilder så småningom.

Av Tina Engström - 6 januari 2010 17:44

I morse var det dags igen för en liten utflykt, Eskilstuna den här gången, för en lydnadstävling. När vi kom fram visade tempen på -24, burr   Julia var först ut,har dragit 1an flera ggr i rad nu   Vi fick börja med programmet och Julia var,som vanligt, väldigt "taggad".  Lyckades "hålla ihop" henne i FF iallafall -8, Dumrutan (vårt "problem")gick inte alls, strulade massor - 0 , Ink 7,5, Rutan 9, Dirapp 10, Hoppapp 9, sen döm om min förvåning då hon tar fel vittringspinne??? letade jättebra men, men 0, sedan avslutar hon med en bra fjärr 8,5 (ett Dk) Vi gjorde sedan kvarmomenten efteråt - 10+8  (satte sig för tidigt) Nöjd med attityden, men vad ska vi göra med Dumrutan    Det räckte till ett 2a pris o 227p. Om vittringen varit som vanligt.......................  

Lisbeth o Levis var sedan först ut i 3an (vi var bara 2 i Eliten o 3 i 3an,alla andra "frös inne") De gjorde ett sämre program än sist, men Levis satt och låg bra den här gången = 3e pris (0ade sitt u gång o hoppapp)

Efter att ha sprungit in o ut i Klubbstugan några ggr (för att värma oss) var det min och Camiles tur att "testa" hur 3ans moment sitter. Hon började bra med FF, blev tyvär kall om en tass mitt i , haltade lite och stod i en halt  - 8,5, gjorde ett bra sitt u gång -9, Ok inkalln 8 (dk ligg) 0ade tyvär rutan (vi har tränat med färg,sågspån o plastband) då de hade gjort en "vallgrav" runt den = mycket lukt, enl Camille-ohörsam på mina kommandon. Hade sedan 10 + 10 på Hoppapp o Metall   På vittringen greppade hon fel pinne först, men rättade sig -7,på Fjärren (vårt sämsta träningsmässigt) gick hon fram lite på ligg/stå , men höll sig sedan duktigt på plats, däremot fick jag nåt Dk då hon kollade domaren lite - 6,5.

Vi avslutade sedan, efter en snabb värmning i stugan, med Kvarmomenten. Där var nog matte Tina lite ofokuserad, sitt gick bra - 10, men på PL så ställde hon sig upp då jag gick, backade sedan tillbaka och satt fint då jag kom tillbaka, lilla skruttan, tyvär en 0a till. Är ändå nöjd med tjejerna idag, framförallt med deras attityder, Julia får vila ett tag,men Camille får  en ny chans i Rättvik om en månad   

Debuterade ju också med "lille Mascot" i söndags, Fagersta, i ridhus.Tyvär var det inte helt optimalt för en liten känslig kille. Det visade sig att det bodde en hel del små sparvar där + att nu när det är så mycket snö, har vi hållit oss till Ridvägar på promenaderna och "liten man" har lärt sig att hästskit är en delikatess, framförallt fryst !  Han började iallafall bra, 10 + 10 på Kvarmomenten. Sedan, i programmet, såg han ut som en Mascot kan se ut, när man försöker lura honom till nåt, lite avvaktande - tänker du bli arg eller??? De små sparvarna skuttade ju omkring ca 5m ifrån oss hela tiden. Gjorde ett dåligt FF -6,5 hämtade sig på Sitt u gång -8,ofokuserad ink- 5,5 plöjde genom fåglarna fint till rutan, väl där ville han inte lägga sig- 5, sedan kom "katastrofapporteringarna" på rad, 5,0,0 ,"lille herrn" tyckte att det var mumsigare med hästskit   Vi avslutade iallafall med en bra fjärr, fick ge nåt Dk, men för övrigt bra - 8. Poängen räckte naturligtvis ingenstans, men nu har jag ju "testat av" mina Klass3 hundar iallafall och kontentan är: Triss- klar, Camille - nästan klar, Mascot- behöver träna mer i ny miljö   

Nu fokuserar vi på "tjocka Tuva", som flyttat hit inför ståndande valpning. Lydnadsträningen får ligga lite på sparlåga = varannan dag, isället för varje, framöver   

Kram på er alla !!!!

Av Tina Engström - 2 januari 2010 16:43





I morse tog vi sikte norrut (Tierps BK),Lisbeth o jag, tack o lov att vi var ute i god tid i snövädret. Lisbeth hade stnr5 och jag 8 (sist) De satte o la alla tillsammans. Levis (E.Levis Vintage)fick ett litet "spökanfall"   i SIG och skällde till lite, men satt kvar (7).Låg sedan lugnt(lite nos 9). Triss var säkerheten själv = 10+10.  

Lisbeth & Levis gjorde sedan ett bra program, 0ade tyvär hoppapp, men tog en snabb revanch med 10 på metallen   Slutsumma 227,5 och ett 2a pris var en väl  godkänd debut    

Triss fick en längre uppvärmning idag och kändes lite lugnare. Började med 8,5 i FF (en sned halt, lite framåt i stegförf ? ) Revanch i Sitt u gång -10! Ink -10 !   Strulade sedan lite i rutan (lite "konfixerad") =7 , Hoppapp 9 (snett sitt) Metall 7 (släppte den framför mej   ) Vittr 8 (lätt tugg) Fjärr 8,5 (mitt fel, otydligt första ståkommando)  Det räckte iallafall till ett 1a pris med råge, 279p och en andra placering.Även om jag vet att hon kan ännu bättre, så är jag framförallt nöjd med hennes fokusering, oavsett väder och nya miljöer    Lilla stumpan, jag älskar dig så mycket !!!!!!   



             Levis, E. Levis Vintage & Triss, Bez-Amis First Last and Always

Av Tina Engström - 1 januari 2010 17:43

Äntligen ledig i 3 nätter. Har jobbat 6 av de senaste 7. Gick tom in o tog ett pass på Ambulansen i tisdags (har inte gjort det sen i somras). Räkningarna i Dec var inte att leka med (bilskatt på 3000:- bla) Man tjänar ju trots allt lite extra på att jobba dessa "röda dagar"   

Vi har ändå trotsat kyla o snö för vår hårdsatsning i lydnaden innan man blir "valpvakt" på heltid. Fick ett SMS från Karin med Tuva för en stund sedan, " det rör sig i magen", det känns verkligen jättekul att få min första kull på min egen uppfödning   

Lydnadsträningen har gått sådär, man känner sig klar, men inför tävling är det alltid ngt som ska strula till sig. Jag tänker ändå debutera med Mascot på söndag (Fagersta) och Camille på onsdag (E-tuna) i 3an, så vi ser var vi står. Triss gör sin 2a start i 3an imorgon o jag hoppas hon sätter sig den här gången   Lisbeth och Lewis (Yrabarn) gör också sin debut imorgon i 3an. Kul med sällskap till Tierp.

Vi ska väl återuppliva minnena från i våras, då vi stod 1a o 2a på pallen i 2an   

Jag tänkte också "göra lite reklam" för en kurs i vår. Kallar den:

"Med sikte på start i vår":

5ggr som kostar 1000:-. Där vi kommer att ha provsituationer som tema.

Vi kör "prov"- kollar vad som behöver tränas mer på- hem o träna-Test igen-

hem o träna osv. Mest för att man inte ska känna sig så nervös inför start. Har man provat på och det fungerar, behöver man ju inte va nervös, eller? Vill man vara med, anmäl via mail tinaflatcoat@hotmail.com. Start 21/2 .

Avslutar med en Julbild från Michael o Chip ( E. Chip and Pepper)

  


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards