Kennel Engsboda

Alla inlägg under april 2014

Av Tina Engström - 4 april 2014 18:17

Det har varit en tuff tid,med många "ups and down" stunder,mest för att jag saknar Elliot så sjukt mycket     Trodde aldrig att en hund kunde skapa ett sånt "tomrum"... Trots att jag har 5 andra underbara hundar hemma.

Men just nu känner jag mig glad,har varit och Ultraljudad Farin och VISST finns det valpar i magen,ser fram emot att ha huset fullt med valpar  och förhoppningsvis en liten kille till mej  

Annars tränar vi på,Kitty,Ninja och jag inför vårens B-provsstart i NKL.Har ju en massa härliga valpköpare,som också ska starta i vår,så våra "Provträningar" blir många och med bra kvalitet.Igår la vi till vtn för första gången och det utdelades 3 x 1a pris och 3 x 2a pris på de 6 "Sockerkullsbarnen",det som brast - gav 2a pris, var lite "släpp av viltet" från vattnet och lite brist i djup på söket.Men det är en hård "Domare"   Proven är dessutom liiite svårare,än jag förväntar mej i NKL,mest för att mina kamrater ska kunna gå in på ett prov och känna att det här fixar vi ! Tack till er alla,utan er skulle vi inte kunna förbereda oss på ett så bra sätt   


Har haft ett par "allmänna" träningar för NKL hundar också,mest för att få "folk" att förstå,att man ska tänka längre fram än NKL,redan från början. Det är så skönt att kunna hjälpa sin hund med ett "Ut",om den har svårt med längd på vtn markeringen tex. Tränar därför in linjetag/bakåt ut redan tidigt i hundens liv, se vidare min "Träningsblogg".


Kitty,fodertiken som flyttat hem till mej,utvecklas på ett bra sätt.Hon har ju inte varit ute så mycket än,men vi ska testa formen,i Provsammanhang,på ett WT nästa helg. Ninja kommer också att få ett WT,innan det är dags för B-provs debuten. Ser ju WTn, för mina unga oprövade hundar just som "Test",som namnet anger.


Vi har ju hunnit med ett par Utst också,i början av året. Hade väl önskat bättre resultat,framförallt med Farin,men hennes bruna päls har inte varit "Tiptopp",så tyvär har vi fått "nöja oss" med CK. Ninja har också debuterat i Junklass,fick exellent,men pga lite mycket "hull" blev det inget CK :-( Däremot överraskade Domaren i Högbo,genom att sätta en ännu,enl mej,ofärdig Unghund,Candie,E.Sweet as Sugar,först i Unghundsklassen med CK!! Bara att tacka o ta emot   Stort TACK till bästa Sofia Nordwall som handlade så förtjänstfullt.Mina "sockerbarn" är annars lite ofärdiga exteriört,stora o gängliga,men med underbara rörelser. De får nog växa till sig lite,innan de kan ställas i Vuxenklass/Jaktklass (de blir 2 i slutet av maj)

Sofia har dessutom visat fine Elton,E.Rock and Republic några gånger i vår,han är så fiin,vinner oftast klassen och har flera res-Cert,vi behöver bara liiiite mer tur,för att Certen ska komma   

 

                              En ung Elton,1 1/2 år


På lydnadsfronten har 5e Sockerbarnet (av 7) tagit sitt 1a pris i LK1 ! Grattis till Karin & Nike. Nu är det 2an som gäller under året.De ska dessutom på BHP 20/4,så vi kan sikta in oss på Apellspår,så småningom.


Hoppas komma med på ngt högre spår med Triss i vår/sommar också.Nu börjar Framåtsändandet bli bättre,bara sååå tråkigt att träna det momentet...  Vi går hellre "stegen"   


Nu är det snart "Let's Dance",ett Favvoprogram,så jag återkommer med mer en annan dag...


KRAM!





Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards