Kennel Engsboda

Alla inlägg under maj 2014

Av Tina Engström - 25 maj 2014 20:56

Här hemma händer det grejer   Farin har fått 10 valpar,3/5. Aska valpade lite tidigare än jag tänkt mej, fick åka hem från jobbet mitt i natten pga att hon "stökade runt",det dröjde dock till em innan 12 små valpar "tittade ut",se mer deras Valpbloggar.

Jag har också startat på B-prov med "småtjejerna" Ninja och Kitty.Första provet med Ninja,blev hon lite "busig",gjorde vattenmarkeringarna  bra,trots långt avstånd och mycket dy,även landmarkeringarna gick bra,men "kastade" omkring kråkan på den ena,likaså på en trut i söket, gjorde annars ett bra sök = 3e pris.I Råby startade jag henne igen,hon "hängde" då lite på kaninen = 2a pris.Kitty debuterade på samma prov,men lite "ostrukturerat" sök,gav ett 3e pris. Vi "laddade om" och åkte till Gävle för en sista chans,den här våren.Där skötte sig båda och gjorde "det de skulle" och belönades med 1a pris  

 

                                                 Mina duktiga tjejer,Kitty & Ninja   


Julia har passat på att fylla 13,den 20/5. Har varit pigg o glad,men senaste 2 dagarna har hon inte velat äta och mår inte bra.Piggar hon inte på sig inom de närmaste dagarna,kommer jag att låta henne somna,det är hon värd   


Idag skulle jag ha tävlat Kitty i LK2 på ÖBK,men jag har tyvär inte hunnit träna in fjärren,så jag är nöjd. Därmed strök jag henne.

På onsdag åker vi, ett gäng träningsvilliga Engsbodare,ner till Sjöön,en träningsanläggning för retriever i Boråstrakten.Vi tränar i 2 dgr,sedan ska jag även träffa Elliots barn på Hinnared,de har precis fyllt 1 år. Stannar över helgen och är med på Bez-Amis Kennelhelg,det ska bli kul!

Helgen efter är det dags för Unghundsderby i Värmland, både Ninja,Trissbarnen "Chess" o "Grus" + en Elliotson från Björshult,ska vara med. Tur att jag har bra Valpvakter,som håller ställningarna här hemma   


Av Tina Engström - 2 maj 2014 19:21

Längesen som jag bloggade,nu igen,Sorry, men prioriterar ju träning mm före att sitta vid Datorn. Har ju skaffat en ny fin telefon,så nu försöker jag iallafall svara på mail,lite snabbare,de ”poppar” ju också upp med signal ;-) För er som skickar meddelanden via FB,kan jag säga,att tyvär är jag oftast bara inne där på kvällar/nätter,om ni undrar över sena svar.

Här hemma går vi i ”väntans tider”,därav att jag har mer tid vid Datorn ;-) Farin är beräknad till imorgon,enl mej. Sååå spännande att se vad som göms i magen,antal- kön-färg osv. Känner mej lugn,då hon var en såå duktig mamma förra gången. Fixade allt själv, 8 valpar på 2 timmar o ändå hann hon ta hand om alla. Bet av navelsträngar,åt lite moderkakor och hade mycket mjölk. Måste dock passa mej bättre den här gången,då det gäller maten,Farin fick mjölkstockning,som var svår att lösa upp då.

Söta lilla ”tjocka” Aska har också fått komma hit,inför den stundande valpkullen.Hon har funnit sig väl tillrätta i ”Flocken”, äter och växer ;-) Enligt Ultraljudet är det ett helt Fotbollslag i den magen !

 

För övrigt är Prov/ Tävlingssäsongen igång. Mina underbara Valpköpare har visat framfötterna på ett par WTn. Puss på er ! Se mer info på Resultatsidan.

 

 Min ”Kitty” har också varit jätteduktig på sina 2 debut Wtn, 84 resp 89p. Hoppsan,nu måste vi ju få signalerna att sitta bättre,innan ÖKL.

Har även debuterat både i Utstringen och på B-prov med Elliotdottern Ninja. Har fått Exellent o plac på båda Utst,men tyvär inga CK pga hennes lite ”snipiga” huvud.

På B-provet,lägger jag all skuld på matten,som blev lite för Intresserad av att få apporterna i hand/litade inte på sin hund och därmed fick ”lekinviter” på ett par vilt = 3e pris. Efter alla Träningsprov o ”rutin” på matte borde vi gjort bättre ifrån oss (ett 3e pris),inget egentligt fel på jobbet,men man lär så länge man lever ;-) Bara på’t igen!

 

Kommer att ha egna Valpbloggar till Farin och Aska !

Försöker hålla er Uppdaterade om vad som händer,när jag har tid ;-)

Stor KRAM till er alla,även er som jag inte träffar så ofta!




Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards