Kennel Engsboda

Direktlänk till inlägg 14 maj 2011

Arg och Besviken !!!

Av Tina Engström - 14 maj 2011 17:35

Idag har jag varit i Gävle på Jaktprov. Under mina 15 år i "Hundvärlden", har jag EN gång tidigare trott en hel dag att min hund fått ett 1a pris och "tappat hakan" vid prisutdelningen. Idag var min 2a gång, tyvär   

Startade Elliot, E.Pink Panther, som 5e hund. Provet började med 2 enkelmarkeringar på vattnet, E hämtade den första fint, på den andra fick jag hjälpa honom lite. Sedan var det ett sök i ängsmark, där E var enda hund att få in alla 6 vilten. Efter 3 st fick man vända om och ta in ett vilt som låg i höggräset längs vattenkanten. Det hela avslutades med 2 enkelmarkeringar på land. Efteråt tog Domaren mej i hand och det kändes som att vi var nöjda båda två. Även när han höll den muntliga kritiken lät det som ett "BRA pris!


Mitt protokoll:

Samarbetsvilja: Arb. på ett mycket behagligt sätt med sin förare.  5

Sökarbete: Löser ett medvindssök på ett tillfredsställande sätt o    5

 täcker marken väl.Finner allt vilt.                                 5

Fart: Välanpassad                 5

Uthållighet: Mattas ej under prövningen      5

Näsa: Används effektivt              5

Dirigerbarhet: Styrs med små medel och hålls i önskat område           5

 på ett bra sätt.

Markeringsförmåga: Markerar distinkt på vtn, men behöver

förarstöd på nr2. Löser uppg på land på ett bra sätt.                     4

Skottreaktion: Lugn och uppmärksam                                5

Stadga: Helt fast i skott, lugn o tyst i sin passivitet                      5,5

Apporteringslust: Stor. Spontana upptag med snabba inlev.            5,5

Apportgrepp:  Genomgående mjukt med bra avlämningar              5,5,5

Simteknink: Kraftfullt                                5

Vatenarbete: Arb spontant o villigt i vatten                                   5

Hundtolerans: Ok                               5

 

Sammanfattande kritik:En positiv hane som löser sina uppgifter på ett bra sätt.Förarstöd på en av vattenmarkeringarna.

 

Ska lite hjälp på en vattenmarkering sänka ett klart 1a pris???? Jag undrar bara, vart tog "Helhetsbilden" vägen   

Måste också berätta att, när jag var klar med Elliots arbetsdel på provet och väntade medans domaren skrev. Passade jag på att röka, Då kommer domaren fram och säger: " vet du att i Holland skulle domaren dra 10p om man rökte innan man var klar, dvs med passiviteten" .

 Hallå!!!!! Vad är det frågan om?? Får man inte "pusta ut" efter ett genomfört prov??

Döm om min förvåning när jag då får ett 2a pris vid prisutdelningen   


Är iallafall SUPERNÖJD med min hund, underbara ELLIOT   


I NKL startade 8 hundar, 6st fick 0or, däribland Elton, E.Rock and Republic (klarade inte söket i ängsmark) en till fick en 2a (tog in 4st på söket   )


Jag brukar inte vara den som klagar, men idag är jag ARG & BESVIKEN   



 


 



 
 
Ingen bild

Bittan

14 maj 2011 18:46

FÖRSTÅR att du är besviken & arg..............duktigt jobbat av Elliot!! KRAM

 
Sarah, Pippi & Wilda

Sarah, Pippi & Wilda

14 maj 2011 19:15

Var ju inte där o såg det men låter som en konstig prissättning... Lycka till vid nästa start :)

http://flattar.wordpress.com

 
Ingen bild

Karin o Stella

14 maj 2011 20:50

Håller med till fullo om att det var en jäkla märklig prissättning :-( Hur kan enbart femmor dra ner en hund fr ett första pris...... Måste helt klart berott på något helt annat än hundens utförda arbete. Nytt prov o ny domare så sitter ettan där!
Kram

 
Ingen bild

Karin igen...

14 maj 2011 20:52

liten rättelse .... nu såg jag att det var en fyra med , men ändå - knasigt som sjutton :-(

 
Ingen bild

Anna

14 maj 2011 21:47

Säkert en hälsominister som ogillade ditt rökande. Har han egna regler så får han väll säga till på provsamlingen?

 
Karin

Karin

15 maj 2011 00:37

Är ju ingen expert på jaktprov precis, men även i mina orutinerade öron låter det mycket märkligt! Förstår dig så väl att du är arg!

http://www.larssonscorner.hemsida24.se

 
Ingen bild

Emma

15 maj 2011 07:03

Verkar ju riktigt märkligt om man ser till protokollet... Ibland skulle man vilja ställa domaren mot väggen och fråga vad han menar... Stort grattis till ett väl genomfört prov och en superduktig Elliot! Nästa gång blir det en annan domare ;)Kram!

 
Åse

Åse

15 maj 2011 20:25

Ja du Tina, man upphör aldrig att förvånas.
Jag var ju helt hundra på en 2a i tisdags... men icke.
Jag tycker att man antingen låter egenskapspoängen avgöra priset eller tar bort egenskapspoängen helt. Poängen är ju (tydligen) ändå så missvisande i alla fall vad gäller det slutliga priset.

Och det där med att röka - löjligt! Hur många domare tar sig inte en kaffe eller en cigg under tiden de sammafattar protokollet?

http://kennel.rowanblossom.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Engström - 21 december 2014 19:25

2014 har varit ett omtumlande år,som gått från djup sorg till stor glädje. Tårarna för sorg har avlösts med tårar av glädje,och den största delen beror på mina älskade hundar.Tänker inte gå in mer på detta..har redan skrivit såå mycket om mina 3 förl...

Av Tina Engström - 29 november 2014 20:54


Nu kommer nog bloggarna tätare,pga att det är mörkt redan vid 15.30 ;-)  Bra med tanke på ”mörkerapportering”,dvs du/hunden ser inte ”kraven på Inleverering ”= kommer spontant ;-)   Förra helgen var vi uppe i Åre på en 2 d...

Av Tina Engström - 15 november 2014 19:10

Hösten har gått oerhört fort, och nu när mörkret faller tidigt, blir det automatiskt  lite mer ”kontorstid” . Det har varit en tid med händelser i både dur och moll. Min älskade Ninja,Elliots dotter från Oakshoots,gick tyvär samma väg s...

Av Tina Engström - 7 september 2014 21:13

Sista helgen i juli arrangerade vi,FRK Östra FLATFESTIVALEN,ute på Gålö. Ett Helg arrangemang,med både WT,Lydnadstävling och Utställning. Man kan då,förutom att delta i de olika grenarna,tävla om Dual (WT/Utst ) resp Trippel (WT,Utst o Lydn) . Dessut...

Av Tina Engström - 28 juli 2014 22:41

Erkänner…har varit urusel på att ”Blogga” senaste året. Men ska återigen försöka förbättra mig. Har ju haft 2 valpkullar samtidigt,för första gången, det har varit mest positivt faktiskt JEftersom Farin haft en kull innan,så har ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards