Kennel Engsboda

Alla inlägg den 15 augusti 2010

Av Tina Engström - 15 augusti 2010 22:42

Hejhopp!

I helgen har jag sett mej om i mitten av Sverige. Lördag morgon gick jag upp halv 5 för en färd till Kratte Masugn och öppenklass start för Mascot. Under färden och hela dagen (vi gick i 5e par) hade jag en skräckblandad uppladdning om vad som skulle kunna hända under provet....... Liten man gör ibland skäl för sitt namn "Teatchers Nightmare", så man vet aldrig   Provet var inte så svårt, helt ok, men ett tungt sök. Monika Olofsson med Dot,min parkompis, och jag kom överens om att det var bra om jag gick som nr 1 i paret, så blev det naturligtvis inte   Provet började med en varsin enkelmarkering i skogen,fixades utan problem för båda. Sedan var det en transport ner till "savannen" (+28 och vindstilla), Mascot fick då sitta och titta på en båt, medans Dot sökte in 3 vilt. Jag har nog inte svettats så mycket på länge, dels pga värmen, men mest av oro för vad "busen" kunde hitta på, vågade inte röra mej eller öppna munnen. Vi fick sen vår dubbel, som Masc fixade galant trots lååååång inleverering fick jag vilten i hand   Väntan igen, medans Dot sökte in resterande 4 vilt, det kändes som 3-4 tim, men var betydligt kortare tid. En transport där det gick 2 skott, sen väntan för oss igen, medans vtndir bärgades av parhunden Dot. Mascot kastade sig iväg på landdir, försvann lite åt sidan, men löste den snabbt (jag höll mig lite passiv, då jag var osäker på om han skulle lyssna i det läget) Sen var det äntligen vår tur att JOBBA lite. 3 vilt kom in från söket relativt snabbt, på det 3e kom vtn mark till parhunden, där var Mascot bra sugen på att hjälpa till, men jag hejdade honom i sista stund, puh! Sen fick han verkligen visa vilken härlig arbetshund han är, kämpade på i det tunga söket och fick in resterande 4 vilt på ett bra sätt, vtn dir löste han också bra. Jag är SÅÅÅÅÅÅ nöjd med min lilla "Buse".Tyst, lugn och ALLA vilt i hand   Efter ett nervöst släpspår, fick vi vår välförtjänta 2a. Priset sänktes pga lite tvekan i upptagen och på "egenarbetet" på landdir. Men detta gav Mersmak, Puss på dig lilla killen," Bäst när det gäller" Mascot   

Efter prisutdelningen styrde jag kosan mot Laxå, där jag somnade gott på vandrarhemmet. På söndagen var det Camilles tur i NKL.Hon har känts väldigt stabil,efter att vi löst "Mysteriet med spöket i båten", som vi hade förra hösten och det visade hon idag. Hon glänste provet igenom och fixade både markeringar och sök på ett bra sätt. Belönades med ett 1a pris och bara 5or i protokollet, " En tik som genomför hela prövningen på ett bra sätt. Fint markerings arbete och ett effektivt sök".   En påse köttbullar till min duktiga tjej   

  

                    "Prins Mascot och Drottning Camille"


Hem och anmäla Mascot till fler prov, Camille får träna vidare för ÖKL. Nu gäller det att Triss håller igen och INTE börjar löpa för tidigt, så jag hinner med ett par ELIT starter och KKL också   

KRAM på er alla!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards