Kennel Engsboda

Alla inlägg den 14 februari 2013

Av Tina Engström - 14 februari 2013 17:49

Förra helgen hade vi vår "traditionella" Lydnadshelg i Rättvik. Vi startade strax efter lunch på fredagen och kom upp till Fyrstjärnans stugby i god tid. Hade hyrt Körhallen,där tävlingarna äger rum, en timme mellan 18-19. Alla passade på att "acclimatisera" sina hundar lite,i den nya miljön.

Vi hade sedan en trevlig kväll, med "Peptalk" inför lördagens tävlingar.

Lö morgon åkte vi i god tid till Körhallen, hann med ett par Platsliggningar och lite annat, innan första start. Först ut var LK1 hundarna, Mossa,Coco och Flax gjorde det bra, tyvär har det varit för mycket löptikar på träning,så Elton blev liiite för sugen på grannhunden   (Lars valde då att inte köra programmet,klokt, han har ju redan ett 1a pris i klassen sedan tidigare) Sara & Flax var först ut i programmet, gjorde bra ifrån sig, 151,5p, trots en 0a på läggande u gång   Tommy och Coco blev tyvär lite ofocuserade,efter vissa hörselsvårigheter i Linförigheten, 0ade både ligg och stå under gång. Men 117p och ett 3e pris,blev det med bra poäng i övrigt! Karin C och Mossa, började med 10 på både PL och Tandvisn, sedan "glänste" de runt,även i resten av programmet. 189p, ett 1a pris och Klassvinst blev Resultatet! Haha, ni skulle hört "pessimisten" Karin för 2 mån sedan, när de ej var klara   Jag och Karin C hade sedan Keno resp Tuva i LK2. Båda låg fint på PL, sedan slutade likheterna.... Tuva gjorde ett fint program,167p och fick sitt 1a pris. Keno var totalt ofocuserad,hade fullt upp med allt sågspån som låg kvar efter Elitens markeringar, fick ihop 154p,(det borde varit 120 högst) och ett 2a pris. Missnöjd matte försökte efteranmäla till sö, men det gick inte.

Tävlade sedan med Farin i LK3, hon började Kanon med 10+10 i Kvarmomenten, 9 på FF, 10a på sitt u gång och 8 på inkalln. Tyvär 0ade vi sedan både rutan (som de satt på diagonalen) och hoppapport (sprang bredvid hem) Fick 9 på metallapp,7 på vittr och avslutade med 9,5!! på fjärren   Duktig tjej    222p, med två 0or (70p) och ett 3e pris blev det. Härliga hund,som ändå "orkar" hela programmet   

Lördag kväll hade vi en trevlig samvaro i vår stuga. Med brasa och "tjat" om det mesta. Bengt, som anslöt från "Värmlandsskogarna" och WM Rallyt, blev extra "coachad" inför morgondagen. Sent blev det, men samvaron är ju halva nöjet   

Sö morgon var Karin och jag rätt ensamma på plats i Körhallen. Elliot var då först ut i LK3, det visade sig att han var ensam i klassen och skulle få göra Kvarmomenten själv   Jag tyckte då att det var liiiite ensamt och lyckades ragga upp en snäll tjej som sparringpartner. Hon hade en Elithund,som ej skulle tävla den dagen. Elliot kändes som vanligt, när vi gick in för Kvarmomenten. Dröm om min förvåning, när vi,efter att vi lämnat hundarna några steg, blir tillbakakallade!!! Elliot stod då vid min "sparring" och "flirtade", FY VAD JAG SKÄMDES!!!! Han som inte ens kunde para,när jobb väntade.... jag bedyrade naturligtvis att det aldrig har hänt förut. Jag hade ju chansen att göra Kvarmomenten ensam, men BAD om en "sparringhund" = bad om 20p minus  Domaren förklarade att vi naturligtvis blir "rapporterade", men att det var av "snäll" avsikt = mindre allvarligt. Jag valde naturligtvis att fortsätta med Liggmomentet och Ellliot låg som ett ljus,tack o lov   Ja,ja bad tjejen som ställt upp 1000 gånger om ursäkt. Det låg ju tyvär kvar lite iallafall i mitt huvud, när jag förberedde E i några minuter inför programmet.

"Splittrat" FF = 7a (sämsta nånsin) Sitt = 8, Ink = 8, samma position på Rutan som dgn innan,han kom dit, men reste sig när jag gick emot = 0a, spang också förbi Hindret på Hemvägen = 0a, 8a Metallen, 8a på Vittr. Gjorde en bra fjärr, men reste sig och lämnade platsen, när jag gick tillbaka = 0a där med    Lilla Elliot kände hur ofocuserad/irriterad matte var, pga tidigare händelse, därav osäkerheten. Ja,ja vad är "en bal på slottet"....... 149p ,med 4!! 0or = 130p !

Mina kära valpköpare på plats,som sett mina hundar på träning, förstår nu ännu mer, hur svårt det ändå är på tävling i en gren, som bygger på "Cirkuskonster" för våra hundar   

"Rally Bengt" gick sedan in och "gjorde vår dag" i LK1, sååååå nära, 152p och en delad 2a plats,av 11 hundar   Sååå

mycket ni utvecklats på ett år i en helt "Ny" värld   


Stort TACK till er, alla mina goa Valpköpare som varit med och tränat,kämpat,hejjat,lyssnat och "socialat". Det viktigaste är INTE att vinna (det är en Bonus), för mej är det viktigast att ni trivs,försöker och älskar era hundar   


 

                                    Sara & Triss       




Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards