Kennel Engsboda

Alla inlägg den 18 april 2011

Av Tina Engström - 18 april 2011 21:42

I går var vi ett gäng Engsbodare som åkte till Uppsala/Fjällnora för att starta på FRK Östras WT.Fyra 15månaders "debutanter" ur "Färgkullen" i NKL, ett par hundar i ÖKL resp EKL. Sen hade vi en egen "Hejarklack" också, några som bara var där för att se och lära   

  Karin med Tea tränar avkoppling i solskenet, mamma Triss "övervakar"   


  Lite väntan blev det på en del "rutor", men vad gör väl det....

                        .....när man har trevligt sällskap   


 

Caro och Rosa , E.Green Peace ser "samlade" ut   


  

Jag, på väg in med Elliot och Tommy precis klar med Coco , E.Mellow Yellow  vid Ruta 3.


Vi började vårt WT, med att ta oss an ruta 5, som var en Walk Up. Elliot och jag började att gå kopplade och parhunden fick första markeringen, sedan kopplade jag loss och E följde fint vid sidan. Skott och kast kom, och direkt när den landat drog Elliot iväg, jag tappade hakan, det var inget jag förväntat mej, han var tillbaka lika snabbt med dummyn och domaren sa "det var väl synd,det hade varit "full pott" annars   

Ruta 3 var vårt nästa mål, en enkelmarkering i skogen, pratade "lite allvar" med Elliot innan vi gick in. Vi gick fot en liten bit innan vi ställde upp, domaren stod då på vår vä sida. Skott o kast kom, när domaren böjde sig fram för att klappa mej på axeln, då stack Elliot, samma sak igen, hittade apporten och var snabbt tillbaka, men ytterligare en 0a i protokollet   


Ruta 4 bestod av ett områdessök som låg ner mot vattnet, men apporterna låg nergrävda i tuvig blöt mark innan vassen. Där gjorde Elliot ett hyfsat jobb, lite mycket spring och lite näsa i början, men fick in 3 apporter = 14p


Ruta 2 var en dirigering, med skott innan.Här satt E kvar tills jag skickade honom, dummyn låg bara på ca 20m avstånd, men intryckt vid roten av ett träd. Han hade även här lite mer ben än näsa, men lyssnade fint på mina signaler och fick tag på dummyn efter en liten stund = 13p


Vi avslutade sedan med ruta 1, som var två enkelmarkeringar, en framför en stor sten och en bakom. Här satt den lilla hunden fint kvar i skott och kast (var väl lite trött   ) och apporterade super = 20p.

Är ändå nöjd med vår debut, miljön brydde han sig inte ett dugg om, att han är "het", det visste jag ju innan, dessutom låg han helt avkopplad och väntade mellan stationerna. Stadgan får vi träna vidare på   


Triss, som "vilat" sig i form efter valparna, var taggad som sjutton. Hade fått lite mer "egen vilja" och tyckte att avstånden var för korta = var mer olydig än vanligt på mina signaler & tecken och sprang för långt.Gjorde några kanonfina markeringar och missade ett par totalt. Sammantaget ett hyfsat resultat, 77p blev det till slut. Nu får vi ta tag i tecken träningen lite, fram med "stolparna"   

Stor KRAM till alla mina goa valpköpare som var med igår, både som startande och publik. Det är alltid lika trevligt på våra "sammankomster", även om resultaten inte var helt på topp, är alla positiva ändå    



På söndag är det dags för Farins debut på B-prov, så imorgon, nu när isen försvunnit, ska vi träna lite kast från båt   



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards