Kennel Engsboda

Direktlänk till inlägg 18 september 2011

1 vecka senare.......

Av Tina Engström - 18 september 2011 18:40

Hejhopp!

Här kommer en uppdatering från senaste veckan. På Gotlands B-prov hade jag Farin kvar till start på söndagen. Hon har bara löpt en gång, och jag har väntat på hennes andra löp sedan i början på Augusti.Hon hade en "tendens" att bli lite "hängig" i upptagen på vilt förra gången före löpet, så även nu. Men,men vi startade ändå, för att se vad hon kunde ang ÖKL svårigheterna. 

Hon gjorde ett JÄTTEBRA prov, fixade alla moment med 5or i betyg, markeringar,dirigeringar och söket. MEN var lite "fjösig" i upptagen ibland och tyvär på sista moment, vtndir, gick hon ifrån änderna som låg där. Tog med sig en, på min inkallning. MEN man får INTE gå ifrån vilt, 0an var ett faktum    Var nöjd med att hon fixade momenten iallafall. Hon började sedan löpa dan efter   

                                 Farin  sommaren -11


Efter hemkomsten har jag under veckan fokuserat på Triss Bruksträning. Vi har tränat Spår, Spårupptag och Brukslydnad. Spåret har gått bra, men Upptagen har varit riktigt dåliga. Kändes som att hon "blandat ihop" Spårupptag och Uppletande. Har också fått en "tankeställare" angående hennes bakombelöning på inkallningen, momentet före Framåtsändande..........  

Ja,ja ,efter att ha varit på Utställning igår, Högbo, där hon fick CK (var ensam i Jkl tikar) la jag 4 spårupptag, det gick riktigt dåligt ,så inatt funderade jag på om jag skulle stryka henne på dagens tävling. Men,men bestämde mej ändå för att åka ner och testa. Det var ju vår enda chans iår. Vi blev lottade på sista spåret, så lång väntan blev det .... Hann med att göra ett "test spårupptag" vid klubben, innan det var dags att åka, det gick faktiskt bra, förutom att hon missade pinnen. Väl på plats blev det lite väntan igen. Passade på att rasta henne. Så var det då dags, satte på selen och skickade ivåg henne "lite hejohåigt" (visste inte hur jag skulle göra,för att få henne att förstå) Hon drog iallafall iväg i Upptagsrutan och såg ut som att hon började spåra åt hö, då fastnade linan i en rishög, tvärstopp!! Gick fram och hjälpte henne att komma loss, då tittar hon bara på mej och "fattar ingenting", sa "spår" lite hurtigt och hon sätter näsan i backen och drar iväg, med en "avvaktande" matte i snöret. Ingen säger nåt så vi fortsätter, när hon då är på väg tillbaka mot bilen, trodde jag att "nu gör hon nog annat", men då hittade hon 1a pinnen, JIppieeee!! Triss gick sedan jättebra i spåret, höll tillbaka henne ganska mycket, missade en pinne och det tog 18min enl protokollet, mottagaren var ej på plats när vi kom till slutpinnen, så det gick nog ändå fortare, men det har ju ingen betydelse. Fick 10 - 9 på Upptaget och 9a på spåret   Duktig tjej!

Tillbaka på klubben visade det sig att av 8 startande, var vi bara 4 kvar. Gick som 3e hund i Upplet rutan, Triss var Jätteduktig, fick in de 4 föremålen på 3 min, fick ändå "bara" 8,5 - 9. En domare tyckte att hon "tuggade lite" på vantarna, det var bara såna ?? Ett snett sitt på sista, gav 9an. OK, herregud, nu var det ju "bara" lydnaden kvar...... Har ju inget skall, så 20 minus vet jag ju att vi har. Men resten ska väl funka, tänkte jag. Platsliggningen var ju inget problem 10-10 där.

Sen "tramsar" hon lite i detta korta FF, HERREGUD du är ju ELITHUND och ska kunna det här   Fick bara 7 -8,5 (där rök egentligen vår uppflyttning) Gör en hyfsad ink 8,5 -9 , sen trodde jag att hon var "lite trött" och "hurtar" till med "Före", hon drar då som en avlöning upp mot "trolig" Bollbelöning, skit!! Samma sak åt andra hållet.... FAAN hade jag agerat lite snabbt där och tagit i med ett DK "LUGN" kanske jag fått stopp på henne   Gjorde sedan ett bra kryp, 9,5 -8,5, men jag gick ju som att jag fått tyngder framåt, klant !! Apporten har hon ju så svårt att balansera, när det blir snedgrepp, trav hem och snett sitt gav 7,5 - 8. SEn var det ju bara hoppet kvar, hoppar jättefint ut, men hamnar lite nära = islag på Hemvägen = 8p .

Är JÄTTENÖJD med hennes "Special", med tanke på veckans "Genrep", men det är klart att man är liiiiiiite besviken, när vi missade uppflytt pga 7p i lydnaden.


Ja,ja, vi får väl ta det nästa vår istället. Nu är det A-prov som gäller, hoppas jag. Har tyvär inte kommit med på nåt B-prov framöver   


 

                    Triss GK Hö spår 18/9   2011    


Är stolt över mina duktiga valpköpare, som idag startat på Golden klubbens WT!


Extra GRATTIS till Tommy och unga Coco (E.Mellow Yellow) som blev bästa "Engsbodare" med 84p i NKL    Stor KRAM till er andra som kämpar och är såååå duktiga med era hundar   

                            Coco  E.Mellow Yellow  4 mån



Herregud, det blir ett hårt "Kennelmästerskap" i okt   

Ses på torsdags träningen!





 
 
Helena

Helena

19 september 2011 22:45

Hej Tina! Är inne då och då och läser din blogg och måste berömma ditt sätt att skriva, så ärligt och rakt på :) Grattis till SELCH med Triss och lycka till i jakten på fler championat!
/Helena med flattarna Baidoff o Spira :)

http://www.helenashundliv.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Engström - 21 december 2014 19:25

2014 har varit ett omtumlande år,som gått från djup sorg till stor glädje. Tårarna för sorg har avlösts med tårar av glädje,och den största delen beror på mina älskade hundar.Tänker inte gå in mer på detta..har redan skrivit såå mycket om mina 3 förl...

Av Tina Engström - 29 november 2014 20:54


Nu kommer nog bloggarna tätare,pga att det är mörkt redan vid 15.30 ;-)  Bra med tanke på ”mörkerapportering”,dvs du/hunden ser inte ”kraven på Inleverering ”= kommer spontant ;-)   Förra helgen var vi uppe i Åre på en 2 d...

Av Tina Engström - 15 november 2014 19:10

Hösten har gått oerhört fort, och nu när mörkret faller tidigt, blir det automatiskt  lite mer ”kontorstid” . Det har varit en tid med händelser i både dur och moll. Min älskade Ninja,Elliots dotter från Oakshoots,gick tyvär samma väg s...

Av Tina Engström - 7 september 2014 21:13

Sista helgen i juli arrangerade vi,FRK Östra FLATFESTIVALEN,ute på Gålö. Ett Helg arrangemang,med både WT,Lydnadstävling och Utställning. Man kan då,förutom att delta i de olika grenarna,tävla om Dual (WT/Utst ) resp Trippel (WT,Utst o Lydn) . Dessut...

Av Tina Engström - 28 juli 2014 22:41

Erkänner…har varit urusel på att ”Blogga” senaste året. Men ska återigen försöka förbättra mig. Har ju haft 2 valpkullar samtidigt,för första gången, det har varit mest positivt faktiskt JEftersom Farin haft en kull innan,så har ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards