Kennel Engsboda

Direktlänk till inlägg 10 september 2011

Gotland!

Av Tina Engström - 10 september 2011 20:00

Är på Gotland sedan i torsdags.Väntade in i det sista med att boka båt..... men eftersom det "såg bra ut", så bestämde jag mej för att boka båt och åka. Hann väl precis göra det,då började Triss att löpa, FAAAAAN 1 mån för tidigt   Har ändå åkt hit och spenderade gårdagen med att titta på EKL hundarna. Provet var ok, rätt svåra markeringar framförallt på vtn (fast det var på land efter vtn), det blev det avgörande momentet i prisssättningen.

Efter en lugn kväll/natt på Vandrarhemmet, vaknade jag 10 i 7, hade lyckats med att sätta alarmet en timme fel, 7.30, ist för tänkta 6.30 Hoppsan, lite panik, men jag hann iallafall till samlingen. Eftersom Triss löper, fick jag för mej, att istället för att ta pengarna tillbaka, kan jag ju testa sonen Keno 10mån "på kul" i NKL. Det är inte riktigt likt mej, att göra starter under de premisserna, men jag vet ju att han är en duktig sökhund och det avgjorde mitt beslut.Han har nog gjort 4 el 5 sök i sitt liv,men är verkligen en "naturbegåvning"   

Provet började med 2 vtn markeringar, de löste han utan problem, skakade lite när han kom upp, men höll i fåglarna ändå. Sen gjorde han ett jättefint sök, där fick han dock tyvär lite dåligt grepp på trut, and o kanin, stannade på väg in och "packade om" , innan han kom. Avslutade sedan med 2 bra enkelmarkeringar på land, där det var små fåglar = jag fick dem direkt i hand   

När vi sedan avslutningsvis skulle vara passiva, gnisslades det lite också. Vtn är ju sååååå kul.

Sammanfattningsvis blev det nog som förväntat, lite dåliga avlämn ibland + lite ljud vid passivitet på vtn. Vi fick ett 2a pris iallafall och det var nog lite vad jag önskat   Vill gärna gå i NKL även nästa år, på WTn tex. det skulle vi inte ha fått med ett 1a pris. Duktiga lilla Keno, klarade av alla störningar med folk, skytt, ny mark mm sååååå bra, min "Kung Keno"   


 

                            Keno  3mån!


Efter lunch var det dags för nästa debutant, Elliot i ÖKL. Vi fick börja med att vänta, medans parkompisen tog in en dubbel på land + landdir. Sen var det vår tur, E spikade dubbeln och gick rakt fram på landdir, ett stopp - sök sen var den inne. Snabbt och effektivt   Vi gick sedan till söket, där vi väntade på parkompisens 1a sökvilt, E hämtade sedan en and, snabbt och fint. Ett vilt till till den andra hunden, sen Elliots 2a, som var en kråka, hängde lite över den vid upptaget, vilket jag ej sett förut, och när jag ger den till domaren, visade det sej att Elliot "tryckt" till den lite. Fick sedan tyvär inte fortsätta. Oftast brukar hundarna få en "andra chans", men inte idag    Blev jätteförvånad, eftersom kråkan och duvan på markeringen gick bra, dessutom har Elliot aldrig tidigare varit "dum" på vilt. Men sånt är livet, man förstår inte alltid allt som händer i en hunds hjärna. Vi testade iallafall vtn dir, efter att provet var klart.Den löste Elliot bra och dessutom var anden HEL, när jag fick den     Är nöjd över attityd och det jobb han fick chansen på. vi kommer igen till våren   

Imorgon är det dags för debut i ÖKL med en "förlöpig" Farin, vi får väl se vad det resulterar i.......... (hon borde löpt för 1 mån sedan) Hoppas på att vi får gå spår iallafall    (det får man bara om man går till pris)


Kram från ett soligt Gotland!! Med en "höglöptik", en "förlöptik" och 3 "entusiastiska" grabbar i bilen, är livet spännande   


 
 
Ingen bild

Emma & Goblin

10 september 2011 21:08

Det låter jättemysigt att åka på Gotlandsprov! Nästa år hoppas jag att jag och Goblin kan göra er sällskap dit :). Jag besökte mitt allra första jaktprov där så det skulle vara kul att starta också. Kör hårt i morgon med Farin och återigen - Grattis Kung Keno!

 
Ingen bild

Karin o Stella

10 september 2011 21:25

Grattis till bra pris idag på lille Keno o bu för annat , men ni kommer ju igen :-) Spark i baken inför morgondagen , vi håller tumme o tass hårt för er :-D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Engström - 21 december 2014 19:25

2014 har varit ett omtumlande år,som gått från djup sorg till stor glädje. Tårarna för sorg har avlösts med tårar av glädje,och den största delen beror på mina älskade hundar.Tänker inte gå in mer på detta..har redan skrivit såå mycket om mina 3 förl...

Av Tina Engström - 29 november 2014 20:54


Nu kommer nog bloggarna tätare,pga att det är mörkt redan vid 15.30 ;-)  Bra med tanke på ”mörkerapportering”,dvs du/hunden ser inte ”kraven på Inleverering ”= kommer spontant ;-)   Förra helgen var vi uppe i Åre på en 2 d...

Av Tina Engström - 15 november 2014 19:10

Hösten har gått oerhört fort, och nu när mörkret faller tidigt, blir det automatiskt  lite mer ”kontorstid” . Det har varit en tid med händelser i både dur och moll. Min älskade Ninja,Elliots dotter från Oakshoots,gick tyvär samma väg s...

Av Tina Engström - 7 september 2014 21:13

Sista helgen i juli arrangerade vi,FRK Östra FLATFESTIVALEN,ute på Gålö. Ett Helg arrangemang,med både WT,Lydnadstävling och Utställning. Man kan då,förutom att delta i de olika grenarna,tävla om Dual (WT/Utst ) resp Trippel (WT,Utst o Lydn) . Dessut...

Av Tina Engström - 28 juli 2014 22:41

Erkänner…har varit urusel på att ”Blogga” senaste året. Men ska återigen försöka förbättra mig. Har ju haft 2 valpkullar samtidigt,för första gången, det har varit mest positivt faktiskt JEftersom Farin haft en kull innan,så har ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards