Kennel Engsboda

Alla inlägg den 16 augusti 2009

Av Tina Engström - 16 augusti 2009 21:45

Hejsvejs!

I Fredags var jag och tittade på Karin och Tuva som debuterade i ÖKL (både matte o hund) 10 min hemifrån mej!! De gick ut i första par, började med landdir och landmark, som båda gick bra.Sedan gjorde hon även ett kanonfint sök. När hon greppat den 1a fågeln på vattenmarkeringarna, sköljdes hon tillbaka till land av svallvågorna från Finlandsbåten. Men i igen på den andra, tyvär hade den drivit iväg på vågorna också, så den hittade hon inte. Vattendirigeringen var lite lång, för Tuvas kunskap, så tyvär fick de inte in den. Men efter en hel dags väntan, fixade de spåret och fick ett 3e pris. Bra debut!! Nu blir det träning på vtn resten av säsongen för en ny start till våren. Bra jobbat Karin o Tuva, E. Marie Antoinette!

          Domare L.Johnsson, Karin & Tuva (E.Marie Antoinette)


Lördag morgon styrde jag kosan till Norrköping för Utställning. Triss blev 3a i Ukk med HP (13st)fick nerslag på att hon var smal(råkade se det lite sent i veckan), men vilket driv hon hade :-) Camille blev 3a i JKK.

 Efter det åkte vi och tränade lite i Kolmårdenskogarna. Hade hyrt en stuga vid markerna för söndagens JP.

Söndagmorgon prickade jag av Julia vid samlingen och styrde sen kosan mot Nyköping, där jag anmält hundarna till Utställning. Karin Hedin var min "handler"eftersom jag skulle på JP. Blev kvar och tittade på Utställningen eftersom jag fick rapport om att det tog lite tid på provet i Norrköp.

Mascot blev 2a i Jkk, Triss fick en 2a :-( (lång nos, överbyggd bak ??)

Mitt i Ökl tik fick jag ett samtal från JP i Norrköping, det hade gått fortare för hundarna där nu.Stod i valet o kvalet hur jag skulle göra m Julia.

Tog en chans och lät Karin ställa henne iallafall, det resulterade i 2 BT och BIR Veteran. Sprang sedan till bilen och körde i "ambulansfart" till Norrköping. Väl där var det lugnt,jag hade blivit flyttad till sista par och 4e var i slutet på prövningen, pust !! Hann då titta lite på provet innan jag gick o förberedde Julia.

Vi fick börja med en vtn dir, lite tveksam i vtn, hon var ju torr o "vacker", men väl i fixade vi den. Sen strulade jag till det på dubbelmarkeringen, så vi fick bara in den ena. Efter ett kanon jobb på landdir o markering avslutade vi med ett hyfsat sök, lite lågt tempo, men det var tungt. Gungfly, vass och över en liten tjärn.Hon fick in 6 apporter iallafall och belönades med ett 3e pris.Jag är jättenöjd med hennes årsdebut på JP.Att vara på Utst och sedan på JP samma dag är väl inte optimalt, men hon var glad och positiv, (har inte alltid varit det på "dummies") och det känns rätt att ge henne en sista säsong för att försöka få ett Jaktchampionat. (PS.Vi hann inte till BIS Vet Finalen)

Nu satsar vi på Alfta nästa helg, flockens "drottning" och jag :-)

Snälla "handler" Karin får klara sig, utan oss ,med resten av flocken på Utställningen i Vallentuna :-) Stor kram till dig !!


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards